Lwów doczekał się wielu opracowań historycznych i szczegółowych rozpraw na temat niektórych instytucji miejskich związanych z gospodarką komunalną. Tym razem w ręce czytelników oddajemy pierwszą tak obszerną próbę uporządkowania historii tramwajów lwowskich, które na stałe wpisały się w krajobraz miasta.
Pierwsze tramwaje we Lwowie zostały uruchomione 5 maja 1880 r. przez towarzystwo Società Triestina Tramway z Triestu i były to tramwaje konne. Osiem lat później pojawiły się plany budowy sieci tramwajów parowych, z których jednak zrezygnowano na rzecz tramwajów elektrycznych. Ich ruch zainaugurowano ostatecznie 31 maja 1894 r., na kilka dni przed uroczystym otwrciem Powszechnej Wystawy Krajowej.
Publikacja zawiera bogaty opis różnych aspektów działalności lwowskich przewoźników tramwajowych – od spraw organizacyjnych, poprzez zagadnienia eksploatacyjne, handlowe i techniczne, aż do spraw personalnych. Autorzy pokazali szczególne miejsce tramwajów lwowskich nie tylko w życiu codziennym mieszkańców miasta, lecz także na kartach dzieł literackich. W książce można znaleźć anegdoty, sentymentalne wspomnienia oraz liczne ilustracje i cytaty z unikatowych źródeł, które oddają atmosferę Lwowa schyłku XIX w. i pierwszej połowy wieku XX.
Krótka informacja o autorach:
Jan Franciszek Szajner jest sędzią sądu apelacyjnego w stanie spoczynku i specjalistą z zakresu prawa gospodarczego. Jest absolwentem Wydziału Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego i wielu kursów specjalistycznych z poszczególnych dziedzin prawa, a ponadto kursu pedagogicznego. Posiada ponad 40-letnią praktykę związaną ze stosowaniem prawa gospodarczego na wielu stanowiskach, w tym w wymiarze sprawiedliwości. Aktualnie jest wykładowcą na studiach podyplomowych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Prywatnie interesuje się historią, kolekcjonuje leopolitana, zakochany w swoim rodzinnym Lwowie.
Marcin Jan Rechłowicz w 2010 r. swoje życie zawodowe związał z koleją. Zajmuje się taryfami, przepisami i współpracą międzynarodową. W 2014 r. na Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego w Sosnowcu uzyskał stopień doktora nauk o Ziemi w specjalności geografia, broniąc pracę z zakresu geografii transportu.
Jest autorem i współautorem publikacji naukowych i popularnonaukowych poświęconych geografii i historii transportu, m.in. Ukrainy. Prywatnie kolekcjonuje bilety komunikacji miejskiej i kolejowe, a także pasjonuje się kartografią i genealogią.
Wydawnictwo: Instytut Polonika
Data wydania: 2020-12-01
Kategoria: Historyczne
ISBN:
Liczba stron: 510