Sztuka XIX wieku. Tom 49

Ocena: 0 (0 głosów)
W drugiej połowie XIX wieku rewolucja przemysłowa wywołuje nagłą zmianę sposobu myślenia. Dochodzi do zmiany percepcji artystycznej. Fascynacja historią, cechująca sztukę akademicką, ustępuje miejsca konfrontacji pomiędzy przeszłością a teraźniejszością, które charakteryzują czasy nowoczesne. "Trzeba być malarzem swego czasu i przedstawić to, co się widzi" - twierdzi Manet. Realizm, impesjonizm, symbolizm, Art Nouveau przewijają się kolejno przez tę część wieku. Wielcy artyści biorą udział w tej debacie: Courbet i Rodin, ale też Manet, Monet, Gauguin czy van Gogh. Artyści ci chcą się uwolnić od stylistycznych odniesień do przeszłości. Najpierw przez nowość tematyki: swoje tematy czerpią z rzeczywistości społecznej, nie bacząc na "akademickie piękno". Także przez nowe sposoby malowania: nad doskonale modelowane postacie z przeszłości przedkładają oni non finito, ulotne wrażenie. Atelier zastępuja plenerem, pracą nad motywem. Domagaja się dla siebie nowej roli: artysta nie jest już malarzem historii, portretów, pejzaży, ale świadkiem wszechświata.

Informacje dodatkowe o Sztuka XIX wieku. Tom 49:

Wydawnictwo: RZECZPOSPOLITA
Data wydania: b.d
Kategoria: Albumy
ISBN: 9788360688236
Liczba stron: 144

więcej

Kup książkę Sztuka XIX wieku. Tom 49

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Sztuka XIX wieku. Tom 49 - opinie o książce

Recenzje miesiąca
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Zmiana klimatu
Karina Kozikowska-Ulmanen
Zmiana klimatu
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy