Jak grafik komunikuje się ze światem i po czym poznaje się udany projekt? Czym jest skala, co wyrażają pionowe linie i po co nam tyle różnych krojów pisma? Czy kreacja to manipulacja? Do czego służy czerwony kolor i dlaczego okładka tej książki jest, hmm, dziwna?
Chip Kidd – amerykański grafik o statusie gwiazdy rocka i niezwykle ceniony projektant okładek – w przystępny sposób wyjaśnia tajniki projektowania, aby pokazać, jak najpełniej można wykorzystać swój potencjał tworzenia.
Wszystko, czego nie stworzyła natura, zostało zaprojektowane. Zobacz, jak to się robi!
Wydawnictwo: Mamania
Data wydania: 2018-04-25
Kategoria: Poradniki
ISBN:
Liczba stron: 160
Tytuł oryginału: GO. A KIDD`S GUIDE TO GRAPHIC DESIGN
Tłumaczenie: Grażyna Chamielec
Zabawne spojrzenie na znaczenie pierwszego wrażenia – w projektowaniu i w życiu – od cenionego grafika i projektanta książek, Chipa Kidda. Pierwsze...
Przeczytane:2019-03-10,
DESIGN I OCENIANIE DLA KAŻEGO
Jeśli czytacie moje recenzje, wiecie o mnie to i owo. Domyślacie się więc pewnie dlaczego sięgnąłem po niniejsze pozycje. Sprawa jest prosta, design sam w sobie nie szczególnie mnie fascynuje, ale jako człowiek, który od najmłodszych lat kochał rysować, siłą rzeczy musiałem liznąć temat. Czy na tyle, bym z zainteresowaniem złapał za te dwie pozycje? Pewnie nie, ale przekonały mnie dwie rzeczy. Mniej istotną był fakt, że miałem już kontakt z publikacjami TED i było to przyjemne doświadczenie, bardziej znaczący okazał się jednak fakt, że Kidd odwołuj się tu również do sztuki komiksu, a wystarczy rzucić okiem na recenzje na moim blogu, by wiedzieć, jak bardzo cenię tę gałąź sztuki. Ale nie żałuję, bo to naprawdę ciekawe pozycje, nieskomplikowane, łatwo przyswajalne i wciągające. I niech nie odstrasza Was podtytuł "dla nastolatków", bo oba tytuły spodobają się - i przydadzą - nie tylko im.
Treść. Co właściwie można w takim przypadku napisać o treści? Niezbyt wiele – design czy jak ktoś woli projektowanie to hasło, które rozumie się samo przez się. Jeśli nie, autor podaje swoją definicję: „to celowe planowanie, w wyniku którego formy, obrazy, słowa i znaczenia zostają połączone w taki sposób, by dało się osiągnąć konkretny cel”. Ale jakie słowa, jakie obrazy, formy i znaczenia i jak osiągnąć ów konkretny cel? O tym właśnie opowiada Chip Kidd (nie jest to jego prawdziwe nazwisko, ale dobry pseudonim to także element sztuki designu), który krok po kroku oprowadza nas po tej dziedzinie sztuki i pokazuje piękno, niezwykłość i kulisy nawet najbardziej denerwujących reklam.
Wybaczcie, że będzie to recenzja zbiorcza dwóch książek, ale ponieważ obie dotykają tej samej tematyki, utrzymują taki sam poziom i zrobione są przez jednego autora, byłbym zmuszony do powtarzania tych samych rzeczy, a nie o to przecież chodzi. Zarówno „Design dla nastolatków i nie tylko” jak i „Oceń to” to pozycje wzajemnie się uzupełniające, a zarazem doskonale nadające się do samodzielnej lektury, z których wniosek płynie jeden: „Cokolwiek robisz, nie mów stop”.
Całość recenzji na moim blogu: http://ksiazkarniablog.blogspot.com/2018/06/start-design-dla-nastolatkow-ocen-to.html