W Spowiedzi mordercy. Opowiedzianej w jedną noc Roth zamienia ustny przekaz chasydzki we fragmentaryczną i wielowątkową rekonstrukcję dokonaną przez postać narratora z nowoczesnej powieści: głos opowiadający o swoich dwu Icherzähler zaczyna od modelu magida chasydzkiego, by dojść do conradowskiego kapitana Marlowa. Dziewięć dziesiątych Spowiedzi mordercy… należy bez wątpienia do zamkniętej struktury przypowieści chasydzkiej i tradycyjnej opowieści: historia Gołubczyka opowiedziana jest z dystansem przez wszechwiedzącego narratora, który przenosi ją w przeszłość, osądza ją w tym samym momencie, w którym o niej mówi, i wymienia dosłownie jej alegoryczne znaczenia. Lecz na końcu bohater wychodzi z paraboli i wchodzi w powieść… Jego opowieść stopniowo zamienia się dla słuchaczy w prawdziwy Erlebnis (doświadczenie przeżyte), żłobi zmarszczki i bruzdy na ich twarzach, jak gdyby oni również przeżyli te wydarzenia i przyjmowali na siebie ciężar życia Gołubczyka, albo przynajmniej tego, co im zostało przekazane w opowieści i co stało się odtąd determinującym składnikiem ich życia. (Claudio Magris, Daleko, ale od czego? Joseph Roth i tradycja Żydów wschodnioeuropejskich)
Wydawnictwo: Austeria
Data wydania: 2015-12-17
Kategoria: Literatura piękna
ISBN:
Liczba stron: 226
Opowieść o schyłku monarchii austro-węgierskiej, który splata się z upadkiem rodziny von Trottów. Jej fabularny początek dają losy nestora...
Spragniony egzotyki szach perski przybywa do dziewiętnastowiecznego Wiednia. Podczas dworskiego przyjęcia jego uwagę zwraca hrabina W. Koniec końców...
Chcę przeczytać,