Śmierć bohatera

Ocena: 5 (1 głosów)
Interdyscyplinarna rozprawa Ewy Toniak obiera za przedmiot analiz i interpretacji dzieła literackie należące do kanonu tyrtejskiego polskiej literatury romantycznej, a także wybrane dzieła sztuki XIX wieku, w tym fotografie, przedstawiające topos śmierci bohatera. Uzupełnieniem tego wyboru są prace współczesnych polskich artystek i artystów, takich jak Anna Baumgart, Zofia Kulik czy Tomasz Kozak, krytycznych wobec stale obecnych w polskiej kulturze romantycznych fantazmatów. Odkrywcze i inspirujące włączenie do pracy traktującej o literaturze i sztuce XIX wieku dzieł sztuki najnowszej nadaje jej walor aktualności. Różnorodność odniesień i intelektualny bagaż sytuuje książkę w perspektywie nowej dziedziny badan, którą nazwać należy kulturą wizualną.

Informacje dodatkowe o Śmierć bohatera:

Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria
Data wydania: 2015-05-30
Kategoria: Literatura faktu, reportaż
ISBN: 978-83-7453-132-0
Liczba stron: 264

więcej

Kup książkę Śmierć bohatera

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Śmierć bohatera - opinie o książce

Avatar użytkownika - majkanew
majkanew
Przeczytane:2015-07-23, Ocena: 5, Przeczytałam,
Utrwalone przez romantyzm wzorce osobowe do dziś są żywe w świadomości narodowej Polaków. Mit męczennika, bojownika, herosa jest stale obecny w sztuce czy literaturze. Ewa Toniak, historyk i krytyk sztuki, mocno związana z krytyką feministyczną obrała jako cel swojej analizy motyw tyrtejski w literaturze i sztuce XIX w. Sięga nie tylko do dzieł romantycznych - również współczesna sztuka jest obszarem jej badań. W ,,Śmierci bohatera" autorka próbuje zdefiniować heroizm dzisiejszy i ten ,,modelowy" (romantyczny, bo czyż jest jakiś inny?). Duży nacisk kładzie na kwestię płci i wynikające z jej podziałów stereotypy. Pojawia się tu m.in. sylwetka Emilii Plater (,,Śmierć pułkownika"), która staje się punktem wyjścia do rozważań o charakterze genderowym. Niezwykle interesujące są te wywody prowadzone z perspektywy feministycznej. Toniak pokazała dwie przestrzenie: męską (szorstką, brutalną, ale i rycerską, bohaterką) i żeńską (,,salonową", delikatną, efemeryczną) oraz ich wzajemne przenikanie się. Między innymi Platerówna właśnie naruszyła ten porządek, normę - przywdziewając mundur, dosiadając konia, wykazując się odwagą. Uczona zwraca również uwagę np. na feminizację męskiego ciała w sztuce romantycznej. Ciekawy jest także związek arii Figara Mozarta z dziełami Mickiewicza (Pieśń Konrada). Autorka wskazuje na charakterystyczne dla intersującego nas motywu przebranie (jako zabieg sceniczny) i w jego kontekście omawia ,,zamaskowane" kobiety-bohaterki. Zwraca też uwagę m.in. na homoerotyzm, odkrywanie płci, płeć jako alegorię ojczyzny. Bardzo ciekawie omawia wizerunek bohatera (np. Kościuszki) i jego atrybutów (symboli) w sztukach plastycznych. ,,Śmierć bohatera" dotyka tylko interesujących autorkę punktów, skupia się wyłącznie na tematach, które chce ona podjąć - unika np. analizy całych utworów, dzięki czemu praca ma charakter spójny i nie nuży dygresjami. Punktem wyjścia dla każdego rozdziału jest spotkanie autorki ze współczesną sztuką, która w jakiś sposób odwołuje się do mitu tyrtejskiego - najczęściej z nim polemizując. Wywód intertekstualny pomaga nie tylko szeroko omówić daną kwestię, ale i pokazuje zasięg konkretnego zjawiska. Toniak szuka punktów wspólnych w różnych tekstach kultury, także współczesnych. Trudna i wymagająca to publikacja, ale niezwykle interesująca i odkrywcza.
Link do opinii
Recenzje miesiąca
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Kyle
T.M. Piro
Kyle
Babcie na ratunek
Małgosia Librowska
Babcie na ratunek
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Zaniedbany ogród
Laurencja Wons
Zaniedbany ogród
Raj utracony
John Milton
Raj utracony
Krok do szczęścia
Anna Ficner-Ogonowska
Krok do szczęścia
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy