Książka jest analizą świata pop z perspektywy psychologii ewolucyjnej – nauki w Polsce niszowej, choć na Zachodzie znakomicie już ugruntowanej.
Autor stara się odkryć ponadczasowe prawidła rządzące atrakcyjnością rozrywki oraz odpowiedzieć na pytanie, czy rozrywka „dla wszystkich” w ogóle jest możliwa. Zaletą książki jest lekki język oraz troska o przejrzystość i jasność. Wywód ilustrują liczne odwołania do czołowych dzieł dzisiejszej popkultury: kinowych, telewizyjnych, ale także do świata internetu i reklamy oraz do współczesnych „świątyń konsumpcji” – hipermarketów.
[...] interesująca, [...] brawurowo napisana opowieść o wpływie mediów na kulturę. […] Kozłowski szuka źródeł szerzenia się popkultury w innych niż dotąd eksploatowane obszarach. Odnajduje je w chytrym, acz nie do końca – przynajmniej w swych początkach – wyrachowanym zwrocie właścicieli wielkich i mniejszych koncernów medialnych i twórców popkultury ku rudymentom ewolucyjnego wyposażenia Homo sapiens.s – emocjom i instynktom. Przede wszystkim prowokuje do dyskusji, zmieniając dotychczasowe tory interpretacji i refleksji.
Dr hab. Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska, prof. UŚ
[…] to świetna książka, która powinna stać się obowiązkową lekturą każdego, kto chociaż trochę interesuje się drogami rozwoju współczesnej kultury. Mimo, że mówi o rzeczach poważnych, czyta się ją „lekko, łatwo i przyjemnie”. Znajdujemy w niej nowatorskie spojrzenie na popkulturę z perspektywy psychologii ewolucyjnej oraz teorii umysłu, która [...] wydobywa na jaw jej infantylizujący wpływ. Autor pokazuje nam, jak przekazy pop-kultury, odwołując się do elementarnych procesów myślowych i reakcji charakterystycznych dla dzieci, blokują rozwój intelektualny ludzi i cofają ich w rozwoju jako przedstawicieli gatunku Homo sapiens.
Prof. dr hab. Barbara Szacka , SWPS
Tomasz Kozłowski – socjolog, absolwent studiów doktoranckich na UMK w Toruniu. Obecnie adiunkt w KatedrzeSocjologii i Prodziekan Wydziału Humanistycznego ds. Socjologii w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu. Interesuje się socjologią ewolucyjną, w szczególności rolą samoświadomości w życiu społecznym człowieka i innych naczelnych, a także socjoantropologią rozrywki i humoru oraz wybranymi zagadnieniami kultury popularnej, socjologii mediów i komunikacji społecznej. Prócz Hulaki, napisał także Kłamię, więc jestem, jest również współautorem Nagiej małpy przed telewizorem. Publicysta i popularyzator nauki. Publikował m.in. w „Charakterach”, „Odrze”, „Logo”, „Kawie”, „Dużym Formacie”. Prywatnie meloman, bibliofil, smakosz, wielbiciel Tatr i Kurta Vonneguta.
Informacje dodatkowe o Samotny hulaka. Rzecz o protokulturze ery pop:
Wydawnictwo: Łośgraf
Data wydania: 2012-07-01
Kategoria: Psychologia
ISBN:
978-83-62726-63-9
Liczba stron: 446
Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Przeczytane:2012-08-29,