Prawo antymonopolowe jest gwarantem prawidłowego funkcjonowania gospodarki wolnorynkowej. Chroni mechanizm konkurencji przed negatywnymi działaniami uczestników rynku. Reguła rozsądku jest jedną z najważniejszych instytucji prawa antymonopolowego. Służy ustaleniu, czy umowy zawierane przez przedsiębiorstwa ograniczają konkurencję. Pozwala stwierdzić, czy porozumienie, które ogranicza konkurencję jest ważne i może być wykonywane przez jego strony. Uwzględnia problematykę reguły rozsądku w prawie antymonopolowym w trzech systemach prawnych. Przepisy obowiązujące ustawy z 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów wzorowanej na art. 81 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, który z kolei wzorowany był na treści art. 1 amerykańskiej ustawy Shermana oraz dorobku doktryny i orzecznictwa prawa antytrustowego. Analiza prawnoporównawcza jest więc bardzo przydatna dla zrozumienia treści przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumenta. Znajomość problematyki będącej przedmiotem książki jest konieczna ze względu na przystąpienie Polski do Unii Europejskiej. Od 1 maja 2004 r. wspólnotowe prawo konkurencji obowiązuje na terytorium Rzeczypospolitej. Umowy zawierane przez przedsiębiorstwa polskie działające na rynku krajowym oraz na rynkach innych państw członkowskich muszą być zgodne z przepisami wspólnotowymi. Prawo to będzie stosowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta oraz sądy powszechne. Książka adresowana jest przede wszystkim do prawnikówpraktyków, sędziów, pracowników administracji państwowej, pracowników naukowych, studentów, a także przedsiębiorców i osób zainteresowanych problematyką z pogranicza prawa i ekonomii.
Informacje dodatkowe o Reguła rozsądku w prawie antymonopolowym:
Wydawnictwo: Zakamycze Kantor Wydawniczy
Data wydania: b.d
Kategoria: Inne
ISBN:
83-7333-387-8
Liczba stron: 561
Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Chcę przeczytać,