Wyeksponowany w tytule publikacji zrównoważony rozwój (ang. sustainable development, fr. le développement durable, niem. nachhaltige Entwicklung, wł. sviluppo sostenibile) to kategoria wieloznaczna. Nie chodzi tu jedynie o pojawiające się różne tłumaczenia tego terminu (jak choćby ,,trwały rozwój"), ale raczej o treść, która mieści w sobie próbę uchwycenia dynamiki procesów dokonujących się w trzech różnych dziedzinach ludzkiej aktywności: gospodarczej, środowiskowej i społecznej. Koncepcja zrównoważonego rozwoju zawiera skierowane do współczesnych pokoleń wezwanie, by dążyły do odnalezienia zrównoważonego balansu i poszukiwały rozwiązań w każdym z trzech obszarów, w trwałej równowadze między nimi.
Wypracowany model zrównoważonego rozwoju jest uznawany przez badaczy za alternatywę dla dotychczasowego - szkodliwego i niemożliwego już do utrzymania - rozwoju świata. To wyraz troski o godne (a przynajmniej nie gorsze) warunki życia przyszłych pokoleń. W krajach wysoko rozwiniętych koncepcja zrównoważonego rozwoju stanowi fundament edukacji i jest od lat intensywnie opracowywana oraz wdrażana do szkolnej praktyki (codzienności). Inaczej w polskiej pedagogicznej refleksji naukowej i praktyce edukacyjnej. Tu wspomniana koncepcja pozostaje jeszcze słabo zaznaczona i rozwijana lub jest traktowana wąsko - jako model ochrony środowiska. Książka stanowi próbę wypełniania tej luki i zwrócenia uwagi na potrzebę realizacji założeń koncepcji zrównoważonego rozwoju w praktyce edukacyjnej oraz w kształceniu, dokształcaniu i doskonaleniu nauczycieli.
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2018-10-15
Kategoria: Pedagogika
ISBN:
Liczba stron: 234
Język oryginału: polski
Przeczytane:2019-05-08, Ocena: 6, Przeczytałam, Książki XXI wieku, 26 książek 2019, Przeczytaj tyle, ile masz wzrostu – edycja 2019,
W dobie obecnego nauczania i jego dotychczasowego rozwoju, który obecnie obserwujemy, zastanawiamy, się, na co należy zwrócić szczególną uwagę.
Zadajemy sobie często pytanie:
Czy współczesny nauczyciel ma właściwe zdolności zawodowe do nauczania i czy potrafi odnaleźć się w swoim zawodowym środowisku dzielących go wielu występujących międzypokoleniowych, społecznościowych i globalnych różnicach występujących u nauczycieli z większym doświadczeniem zawodowym?
Autorka książki pt. '' Nauczyciel wobec koncepcji zrównoważonego rozwoju w edukacji'' Pani Anny M. Mróz nawiązuje do tego, aby nie tylko pojmować samą terminologię pojęcia '' zrównoważonego rozwoju'', ale mogli stale się rozwijać w celu podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych.
Książka ta składa się z 4 rozdziałów, które we właściwy sposób obrazują pracę codzienną nauczyciela, metody pracy zawodowej oraz koncepcje na współczesny rozwój nauki.
Praktyczna, jak i teoretyczna wiedza autorki pozwoli na to, że można przyjrzeć się pracy nauczyciela z bliska, gdyż na ogół nie mamy, możliwości jak oni realizują w praktyce nauczany przedmiot zawodu, który potrafi się nieprzewidywalne zmieniać wraz ze wprowadzanymi nowymi zmianami w edukacji.
Trafne podejście do głównego tematu i zagadnienia, jakim jest, zrównoważony rozwój w edukacji uważam, że podjęty został właściwie, a przede wszystkim na czasie, gdyż wymaga on stałego dopracowania oraz ciągłej aktywności wśród nauczycieli, oraz kształcących się przyszłych studentów pedagogiki.
Aktywny nauczyciel to według mnie taki, który wie czego od siebie samego i ucznia, aby rezultaty zdobytej nauki pomogły mu skorzystać z jego doświadczenia zawodowego w niedalekiej przyszłości, która jest jedną wielką niewiadomą.
Autorka uświadamia większości nauczycielom, jak ważną funkcję pełnią w szkole oraz zaprezentowała analizę badawczą o postanowione przez nią pytania, sformowanych wniosków i rekomendacji.
Jednym słowem edukacja dla zrównoważonego rozwoju to edukacja przyszłości, którą warto realizować w każdej dziedzinie nauki i nie bać się bać podejmowania aktywności.
Aktywność zawodowa powinna pomagać i motywować do wspólnego działania zarówno ucznia, jak i nauczyciela.
Elementami dodatkowymi są tutaj zamieszczone w rozdziale czwartym tabele, wykresy ujawniające, w jaki sposób prezentuje się praca nauczyciela z uczniem, a w tym poruszone zostały zagadnienia związane z programem nauczania, uwzględnione zostało zadawanie prac domowych oraz przykłady rozmów z nauczycielami, z którymi był przeprowadzony wywiad w celach badawczych.
Uważam, że w tej książce Czytelnik ujrzy prawdziwe światło dzienne- szkolne, które pozwoli mu uwierzyć, że istnieje wiele możliwości na ciągłe uaktywnianie wiedzy i zapraszam do zapoznania się z wynikiem ankiety przeprowadzonej przez autorkę w rozdziale trzecim, która opracowana została tematycznie na podstawie właściwej zaprezentowanego stażu pracy nauczyciela, stopnia awansu zawodowego, lokalizacja szkoły oraz etap kształcenia.
Polecam przeczytać tę książkę wszystkim Czytelnikom, a w szczególności nauczycielom, dyrektorom szkół, rodzicom, uczniom oraz studentom pedagogiki.