Edukacja jest powiązana ze zjawiskami kulturowymi, społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi. Czas zmian politycznych w latach dziewięćdziesiątych wywołał też rewolucję w systemie oświaty. Do tej pory toczą się dyskusje nad kierunkiem reformy, nad kształtem podstawy programowej, wynikające z przeobrażeń w pojmowaniu istoty problemu i pluralizmu ujęć zagadnienia oraz dowodzące, jak wiele jest ideologii edukacyjnych. W literaturze dotyczącej edukacji geograficznej w gimnazjum przedstawia się raczej przypadkowe aspekty kształcenia geograficznego, głównie dotyczące treści kształcenia oraz metod i technik stosowanych na lekcjach, wyrażanych w formie wskazań, postulatów i zaleceń aplikacyjnych. Mało jest badań nad „codziennością” lekcji geografii i refleksji na temat charakteru wiedzy, którą one z sobą niosą. Niniejsze badania mają na celu choć częściowe wypełnienie tej luki. Dwa pierwsze rozdziały mojej pracy dotyczą ujęć teoretycznych edukacji. Na ich tle w następnym rozdziale zostały ukazane aspekty dydaktyczne geografii w szkole. W rozdziale trzecim zawarłam wyjaśnienia i uzasadnienia podjętej strategii badawczej, zmierzającej do odpowiedzi na postawione pytania: 1. W jaki sposób konstruowana jest wiedza geograficzna na lekcjach w gimnazjum? 2. Jaka jest rola poznawcza i koncepcyjna ucznia i nauczyciela w procesie uczenia się geografii? 3. Jakie teorie dydaktyczne i ideologie wychowania (uświadamiane lub nie) leżą u podstaw kształcenia geograficznego w gimnazjum? Po przedstawieniu założeń teoretycznych w kolejnych rozdziałach mogłam więc z tej perspektywy rozpatrywać to, co dzieje się z edukacją geograficzną w szkole. Zaczęłam od analizy programów, podręczników i innych materiałów metodycznych, starając się dociec na ich podstawie, ku jakiej edukacji kierują one ucznia i nauczyciela. Następne rozdziały dotyczą już tego, co dzieje się na lekcjach geografii w klasach gimnazjalnych. Przeprowadziłam analizę z różnych perspektyw: odnoszących się do charakteru wiedzy geograficznej w gimnazjum, komunikowania się na lekcjach geografii i strategii nauczania na obserwowanych lekcjach. Badanie umożliwiło mi wyciągnięcie wniosków dotyczących zaniedbań i możliwości konstruowania wiedzy geograficznej w gimnazjum. Autorka w książce analizuje proces kształcenia na lekcjach geografii w gimnazjum z perspektywy konstruktywizmu – nurtu pedagogiki silnie osadzonego w psychologii poznawczej, która spowodowała rewolucję w pojmowaniu procesu uczenia się… Teresa Sadoń-Osowiecka
Informacje dodatkowe o Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych. Możliwości i zaniedbania:
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2009-09-28
Kategoria: Pedagogika
ISBN:
978-83-7587-179-1
Liczba stron: 272
Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Chcę przeczytać,