Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych. Możliwości i zaniedbania

Ocena: 0 (0 głosów)
Edukacja jest powiązana ze zjawiskami kulturowymi, społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi. Czas zmian politycznych w latach dziewięćdziesiątych wywołał też rewolucję w systemie oświaty. Do tej pory toczą się dyskusje nad kierunkiem reformy, nad kształtem podstawy programowej, wynikające z przeobrażeń w pojmowaniu istoty problemu i pluralizmu ujęć zagadnienia oraz dowodzące, jak wiele jest ideologii edukacyjnych. W literaturze dotyczącej edukacji geograficznej w gimnazjum przedstawia się raczej przypadkowe aspekty kształcenia geograficznego, głównie dotyczące treści kształcenia oraz metod i technik stosowanych na lekcjach, wyrażanych w formie wskazań, postulatów i zaleceń aplikacyjnych. Mało jest badań nad „codziennością” lekcji geografii i refleksji na temat charakteru wiedzy, którą one z sobą niosą. Niniejsze badania mają na celu choć częściowe wypełnienie tej luki. Dwa pierwsze rozdziały mojej pracy dotyczą ujęć teoretycznych edukacji. Na ich tle w następnym rozdziale zostały ukazane aspekty dydaktyczne geografii w szkole. W rozdziale trzecim zawarłam wyjaśnienia i uzasadnienia podjętej strategii badawczej, zmierzającej do odpowiedzi na postawione pytania: 1. W jaki sposób konstruowana jest wiedza geograficzna na lekcjach w gimnazjum? 2. Jaka jest rola poznawcza i koncepcyjna ucznia i nauczyciela w procesie uczenia się geografii? 3. Jakie teorie dydaktyczne i ideologie wychowania (uświadamiane lub nie) leżą u podstaw kształcenia geograficznego w gimnazjum? Po przedstawieniu założeń teoretycznych w kolejnych rozdziałach mogłam więc z tej perspektywy rozpatrywać to, co dzieje się z edukacją geograficzną w szkole. Zaczęłam od analizy programów, podręczników i innych materiałów metodycznych, starając się dociec na ich podstawie, ku jakiej edukacji kierują one ucznia i nauczyciela. Następne rozdziały dotyczą już tego, co dzieje się na lekcjach geografii w klasach gimnazjalnych. Przeprowadziłam analizę z różnych perspektyw: odnoszących się do charakteru wiedzy geograficznej w gimnazjum, komunikowania się na lekcjach geografii i strategii nauczania na obserwowanych lekcjach. Badanie umożliwiło mi wyciągnięcie wniosków dotyczących zaniedbań i możliwości konstruowania wiedzy geograficznej w gimnazjum. Autorka w książce analizuje proces kształcenia na lekcjach geografii w gimnazjum z perspektywy konstruktywizmu – nurtu pedagogiki silnie osadzonego w psychologii poznawczej, która spowodowała rewolucję w pojmowaniu procesu uczenia się… Teresa Sadoń-Osowiecka

Informacje dodatkowe o Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych. Możliwości i zaniedbania:

Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2009-09-28
Kategoria: Pedagogika
ISBN: 978-83-7587-179-1
Liczba stron: 272

więcej

Kup książkę Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych. Możliwości i zaniedbania

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych. Możliwości i zaniedbania - opinie o książce

Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy