Kobiety, komunizm i industrializacja w powojennej Polsce

Ocena: 4.5 (2 głosów)

Książka autorki zajmującej się m.in. problematyką gender, dowodząca, że kobiety odegrały ważną rolę w tworzeniu społeczeństwa komunistycznego.

 

Na początku lat 50., w następstwie szybko postępującej stalinowskiej industrializacji, doszło do masowego zatrudniania kobiet na stanowiskach tradycyjnie uważanych za męskie. Ale już w 1956 roku, te same zajęcia ponownie zaczęto uważać za ,,sprzeczne z naturą kobiety" - wedle nowych przywódców państwa, funkcje rozrodcze kobiet uniemożliwiały im wykonywanie takich prac. Jakie było źródło tej zmiany? Dlaczego odstąpiono od idei - jakkolwiek krzywo i brutalnie realizowanej - powszechnej równości? I co najważniejsze, dlaczego różnica płci staje się politycznie istotna w pewnych momentach bardziej niż w innych? 

Informacje dodatkowe o Kobiety, komunizm i industrializacja w powojennej Polsce:

Wydawnictwo: W.A.B.
Data wydania: 2015-06-03
Kategoria: Historyczne
ISBN: 9788328015326
Liczba stron: 448

więcej

Kup książkę Kobiety, komunizm i industrializacja w powojennej Polsce

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Kobiety, komunizm i industrializacja w powojennej Polsce - opinie o książce

Avatar użytkownika - domifagi
domifagi
Przeczytane:2017-01-22, Ocena: 5, Przeczytałam, 26 książek 2017, Mam,
Małgorzata Fidelis w książce przedstawia sytuację kobiet pracujących w okresie PRL. Porównuje warunki pracy pracownic z okresu międzywojennego i wojennego z okresem PRL. Przedstawia rolę jaką kobiety odgrywały w przemyśle w ww. okresie i jak były traktowane przez dominowane przez mężczyzn społeczeństwo. Pozycja bardzo dobrze przedstawia historię tamtych lat, jednak mam zastrzeżenia co do języka używanego przez autorkę. Małgorzata Fidelis zawodowo zajmuje się równouprawnieniem i ideologią gender, co widać w tekście. Niestety czasem staje się to groteskowe, gdyż kobiety pracujące na tokarkach same dostają miano tokarek (nie tokarzy), co budzi zażenowanie z mojej strony.
Link do opinii
Avatar użytkownika - gocha
gocha
Przeczytane:2015-08-16, Ocena: 4, Przeczytałam, 52 książki 2015, Mam,
Zainteresowanie autorki tematyką gender i relacjami międzyludzkimi znalazło odbicie w ,,Kobietach, komunizmie i industrializacji w powojennej Polsce." Badaczka podkreśla, iż historia sprawiła, że po drugiej wojnie dramatycznej przemianie uległy stosunki społeczne i tradycyjne dotąd pojmowanie ról kobiecych i męskich. Komunizm w okresie zaraz po wojnie propagował ,,naturalne" różnice płciowe, kładąc nacisk na rolę matki w odbudowie strat demograficznych. W kolejnych latach ideolodzy mianowali pracę zawodową głównym narzędziem emancypacji kobiet, mimo że w rzeczywistości przywódcy ograniczali równe prawa kobiet i mężczyzn, na rzecz tych drugich. Autorka, badając relacje między dwoma płciami, zyskała nowe spojrzenie na komunistyczne mechanizmy władzy.Fidelis stawia nieco kontrowersyjną tezę o pojmowaniu stalinizmu także w kategoriach szans i możliwości, a nie tylko w kategoriach terroru, podkreślając to, jak ogromną szansą dla mieszkanek wsi była możliwość przewartościowania tradycji wiejskiej i wykorzystania haseł komunizmu do poprawy jakości swojego życia. Pomimo, iż aktywizacja zawodowa kobiet była kluczowym hasłem komunistów, podczas gdy tradycyjnie pojmowane role kobiet i mężczyzn pozostawały podstawowym wyznacznikiem porządku dla powojennej Polski, co naturalnie rodziło konflikty. Opracowanie Małgorzaty Fidelis jest nie tylko fascynującym dokumentem, ale także znaczącym głosem w dyskusji o roli kobiet w historii.
Link do opinii
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Aldona z Podlasia
Aldona Anna Skirgiełło
Aldona z Podlasia
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Rozbłyski ciemności
Andrzej Pupin ;
Rozbłyski ciemności
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy