"Hamida z zaułka Midakk" to pierwsza powieść Mahfuza przełożona na język obcy (angielski w 1964 roku), a także pierwsza, która ukazuje się po polsku. Jej akcja, podobnie jak innych utworów tego autora, toczy się pośród wąskich uliczek Kairu, gdzie w starych domach mieszczą się warsztaty rękodzielnicze i małe sklepiki, a pięknie rzeźbione okiennice kryją przed światem życie rodzinne mieszkańców, z jego specyficzną obyczajowością, radościami i smutkami, nierzadko tragediami. Taką tragiczną bohaterką jest Hamida – zaułkowa piękność, dziewczyna naiwna i prosta, ale odważnie i bez skrupułów walcząca o swoje szczęście. Pragnąc wydostać się w szeroki świat, gdzie mają się urzeczywistnić jej marzenia, nie waha się wystąpić przeciw obowiązującym normom, lekceważąc przy tym opinię bliskich i depcząc ich uczucia. Ale świat zawiódł nadzieje Hamidy. Nawet sprytnie obmyślana zemsta nie dosięgnie sprawcy jej nieszczęścia. Książka ukazała się dotychczas w 24 językach. „Hamida, główna bohaterka Zukak al-Midakk, to jedna z najbardziej interesujących postaci kobiecych w twórczości Nadżiba Mahfuza. Jest nieślubnym dzieckiem, jej przybrana matka, uboga swatka, wynajmuje mieszkanie w domu bogatej wdowy w zaułku. Hamida jest piękna i harda. Nienawidzi zaułka, jego nędzy i panującej wokół beznadziei, marzy o nowoczesnych dzielnicach Kairu, o tym, żeby odrzucić galabiję, ubierać się modnie i żyć jak nowoczesna dziewczyna”. Z Przedmowy Jolanty Kozłowskiej O Autorze: Nadżib Mahfuz – ur. 11 grudnia 1911 w Kairze, zm. 30 sierpnia 2006, wybitny prozaik egipski, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury za rok 1988. Po studiach w dziedzinie historii sztuki i filozofii pracował jako dziennikarz. Debiutował w 1938 roku zbiorem opowiadań „Hams al-gunun” („Szept szaleństwa”). W ciągu ponad sześćdziesięciu lat napisał 33 powieści, 13 opowiadań, 30 scenariuszy filmowych, kilka dramatów, a także liczne artykuły prasowe. Jego twórczość literacką można podzielić na kilka okresów: historyczny, społeczno-obyczajowy i filozoficzny. Ostatnim wydanym przez Mahfuza dziełem był zbiór opowiadań „Ahlam fatrat an-naqaha” („Marzenia okresu rekonwalescencji”), wydany w 2004 roku. Wielu znawców i badaczy literatury arabskiej określa go mianem egipskiego Balzaca. Wielką rolę w powieściach Mahfuza odgrywa Kair, którego topografia i atmosfera są po mistrzowsku zilustrowane w poszczególnych dziełach. W Polsce ukazało się kilka jego książek, między innymi dwa tomy trylogii (polski tytuł: „Opowieści starego Kairu”).
Wydawnictwo: Smak Słowa
Data wydania: 2010-11-01
Kategoria: Literatura piękna
ISBN:
Liczba stron: 272
Arcydzieło egipskiego noblisty: pełna namiętności saga rodzinna, tocząca się szybko przez życie wielu pokoleń. Historia rodu An-Nadżi, zapoczątkowanego...
,,Gdyby Mahfuz został stosownie ukarany za Dzieci naszej dzielnicy, Rushdie nie odważyłby się nigdy opublikować Szatańskich wersetów"...
Przeczytane:2013-08-09, Ocena: 6, Przeczytałam, ...Arabski Świat,
Powieść ta „wpadła” mi pod rękę zupełnie przypadkiem, ale zainteresowana literaturą arabską nie mogłam przejść obojętnie obok tej pozycji.
Nadżib Mahfuz – pisarz bardzo popularny w krajach arabskich, laureat literackiej nagrody nobla z 1988 roku stworzył bardzo interesującą opowieść o mieszkańcach pewnej małej uliczki w Kairze – zaułka Midakk. Dzięki autorowi poznajemy wielu różnych bohaterów należących do różnych grup społecznych, ich życie, troski i radości. Historia opisana przez Nadżiba Mahfuza dotyczy jednak przede wszystkim młodej Egipcjanki – Hamidy. Dziewczyna we wczesnym dzieciństwie straciła matkę, a ojca w ogóle nie znała. Przygarnęła ją na wychowanie pewna dobra kobieta zwana przez mieszkańców Umm Hamida, stworzyła jej dom i otoczyła miłością. Dziewczyna wyrosła na piękną kobietę o twardym charakterze, która jednak nie lubi swego pochodzenia, wręcz nienawidzi biedy, brudu, nędzy i samego zaułka, w którym znajduje się jej dom. Marzy o lepszym, dostatnim życiu, chce się wyrwać z ubóstwa wierząc, że została stworzona do lepszego świata.
Aby spełnić swe marzenia Hamida pragnie wyjść dobrze za mąż i w ten sposób wydostać się z dzielnicy biedaków do lepszego świata. Jest gotowa położyć na szali prawdziwą miłość mężczyzny, który ją kocha i oferuje jej godne życie, aby podążyć za złudnym szczęściem i obiecanym bogactwem. Szybko jednak los zakpił sobie z jej pazerności i dziewczyna stała się ofiara własnej naiwności.
Czy Hamida znajdzie szczęście w życiu? Czy bogactwo i pieniądze tak bardzo liczą się w życiu?
Hamida jest postacią tragiczną. Ta naiwna i prosta dziewczyna uparcie walczy o swoje szczęście lekceważąc ostrzeżenia i opinie otoczenia. Konsekwencje jej wyborów dotykają nie tylko ją, ale także innych, kochających ją ludzi i ściągają na nich nieszczęście…
Polecam serdecznie lekturę tej powieści. Napisana została w naprawdę interesujący i plastyczny sposób. Czytelnik bez trudu może wyobrazić sobie nie tylko codzienne życie w zaułku Midakk, ale również wygląd dzielnicy i samego otoczenia. Osoby zainteresowane arabskim światem na pewno nie powinny przejść obojętnie obok tej książki. Łatwa w czytaniu, przyjemna w odbiorze zmusza do głębszej refleksji o tym co w życiu jest naprawdę ważne. Pozostaję pod dużym wrażeniem tej powieści i cieszę się, że mogłam bliżej poznać jedną z dzielnic Kairu, mieszkańców zaułka Midakk i spotkać się z twórczością Nadżiba Mahfuza.