Gdzie jest czytelnik?

Ocena: 0 (0 głosów)
W eseju „Gdzie jest czytelnik?” Łukasz Gołębiewski tworzy portret czytelnika XXI wieku – jest to osoba, która znaczną część swojego życia spędza w świecie wirtualnym. W związku z rozwojem nowoczesnych technologii zmianie uległa także kultura czytania – dzisiejszy czytelnik rezygnuje z tradycyjnych książek na rzecz e-tekstu. Autor wnika w internetową rzeczywistość, bada fenomen portali społecznościowych oraz ich wpływ na czytelnictwo. Rozważa możliwe scenariusze rozwoju czytelnictwa w przyszłości, określa rolę księgarni i bibliotek, a także proponuje zmianę formy reklamy na taką, która lepiej dotrze do dzisiejszego wirtualnego czytelnika.

Fragment książki:

Nie sposób myśleć o współczesnym czytelniku w oderwaniu od współczesnego człowieka, bo przecież jeden jest produktem drugiego. A współczesny człowiek w coraz większym stopniu staje się niewolnikiem mobilnych technologii, żyjemy w opętaniu szybkością, niemal natychmiastowością, w ciągłym stresie i niedoczasie, w ciągłej potrzebie bycia on-line. Życie on-line nie pozostawia przestrzeni na skupienie, na samotność, na przemyślenia, na prawdziwe rozkoszowanie się pięknem, na smakowanie poetyki, na docenienie kunsztu składni, na delektowanie się fabułą, na rozszyfrowywanie zawiłości intrygi. W świecie on-line nie ma na to wszystko czasu, są linki, są komunikaty, przekaz jest pokawałkowany, podany na tacy, nachalnie podsunięty pod nos tak samo jak promocja telefonu za złotówkę w zamian za wyższy abonament.

W eseju pt. „Śmierć książki | No Future book” pisałem, że rewolucja technologiczna zmienia nasz świat szybciej niż wynalazek Gutenberga. Bo i świat jest dzisiaj w zasięgu ręki – dzięki satelitom, tanim biletom lotniczym i trylionom wysyłanych kilobajtów informacji. O ile wynalazek Gutenberga stworzył „człowieka liter”, to współcześnie jesteśmy świadkami narodzin „człowieka cyfr”, gdyż większość informacji rozpowszechnianych jest obecnie w zapisie binarnym, a nie analogowym. Czy ten świat mnie oburza? Tak. Czy chcę z nim walczyć? Nie. Bo to walka z wiatrakami, walka idealistyczna, romantyczna, skazana na porażkę.

O autorze: Łukasz Gołębiewski jest założycielem Biblioteki Analiz – firmy zajmującej się szczegółową analizą rynku książki w Polsce. Swoje teksty publikował m.in. w „Życiu codziennym” i „Rzeczypospolitej”. W 2007 roku wydał głośną książkę „Xenna moja miłość”, która stała się jego znakiem rozpoznawczym. W kolejnych latach ukazywały się następne utwory – „Melanże z Żyletą”, „Disorder i ja”, „Złam prawo”, „Bomba w windzie” i najnowsza – „Krzyk Kwezala”. Prywatnie autor związany ze sceną punk, w środowisku znany jest pod ksywą „Disorder”. Prowadzi stronę internetową www.xenna.com.pl

Utwór „Gdzie jest czytelnik?” jest trzecim esejem w dorobku pisarza dotyczącym kultury czytania. Dwa poprzednie to „Śmierć Książki. No future book” i „E-Książka/Book. Szerokopasmowa kultura”.

Informacje dodatkowe o Gdzie jest czytelnik?:

Wydawnictwo: Biblioteka Analiz
Data wydania: 2012-10-08
Kategoria: Popularnonaukowe
ISBN: 978-83-62948-67-3
Liczba stron: 190

więcej

Kup książkę Gdzie jest czytelnik?

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Gdzie jest czytelnik? - opinie o książce

Avatar użytkownika - marysia87
marysia87
Przeczytane:2012-12-28,

W swojej książce "Gdzie jest czytelnik?" Gołębiewski bardzo wyraziście wykreował obraz człowieka XXI wieku udowadniając, że staliśmy się niewolnikami najnowszej technologii. W dobie tej "globalnej wioski" jaką jest internet, czytelnik zamienił zwykły drukowany tekst na e-tekst, co w niedługim czasie spowoduje "śmierć naturalną" książek, a co za tym idzie wydawnictw, księgarń, tradycyjnych bibliotek oraz wszystkich pokrewnych w tym temacie zawodów. Autor dość wnikliwie zagłębia się w ten wirtualny świat próbując przewidzieć wszystkie możliwe scenariusze dalszego rozwoju czytelnictwa w Polsce. Tytuł książki jest przede wszystkim pytaniem o kulturę, która w obecnych czasach stała się jedynie bolesnym wspomnieniem, nie tę wirtualną, ale niebezpiecznie dominującą kulturę online.

"Współczesny człowiek w coraz większym stopniu staje się niewolnikiem mobilnych technologii, żyjemy w opętaniu szybkością, niemal natychmiastowością, w ciągłym stresie i niedoczasie, w ciągłej potrzebie bycia on-line. Życie on-line nie pozostawia przestrzeni na skupienie, na samotność, na przemyślenia, na prawdziwe rozkoszowanie się pięknem, na smakowanie poetyki, na docenienie kunsztu składni, na delektowanie się fabułą, na rozszyfrowywanie zawiłości intrygi. W świecie on-line nie ma na to wszystko czasu, są linki, są komunikaty, przekaz jest pokawałkowany, podany na tacy, nachalnie podsunięty pod nos tak samo jak promocja telefonu za złotówkę w zamian za wyższy abonament." -
pisze Łukasz Gołębiewski w swoim najnowszym eseju "Gdzie jest czytelnik?". Autor nie zgadza się z obecnym stanem rzeczy, jednak nie zamierza z nim walczyć przyjmując do wiadomości fakt, iż byłaby to jedynie walka z wiatrakami.

Link do opinii
Inne książki autora
Bandyci Rodriguez
Łukasz Gołębiewski0
Okładka ksiązki - Bandyci Rodriguez

Łukasz Gołębiewski. Autor min. bestsellerowej „Xenna, moja miłość” i „Gdzie jest czytelnik?” znów w wielkim stylu. „Bandyci...

Polska wódka
Łukasz Gołębiewski0
Okładka ksiązki - Polska wódka

Wódka to nieodłączny element polskiej kultury, składnik naszej narodowej tożsamości. Bez względu na to, czy po nią sięgamy, czy nie, jest niezbywalnym...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Zmiana klimatu
Karina Kozikowska-Ulmanen
Zmiana klimatu
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy