Facebook. A miało być tak pięknie

Ocena: 4.5 (2 głosów)

Szokująca. Szczera. Prawdziwa.

Zakulisowa historia jednej z najpotężniejszych i najbardziej kontrowersyjnych amerykańskich firm - Facebooka.

Jako student drugiego roku Mark Zuckerberg stworzył prostą stronę internetową, która miała służyć jako kampusowa sieć społecznościowa. Dziś Facebook jest największą platformą społecznościową na świecie skupiającą prawie trzy miliardy użytkowników, a jej wartość rośnie z dnia na dzień.

Facebook to nie tylko niewinna sieć do publikowania postów. To potężne narzędzie, które niewłaściwie używane może przynieść fatalne skutki. Wycieki danych, manipulacja użytkownikami, rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji...

Czy Zuckerberg to komputerowy geniusz rzucony w świat polityki, czy wyrachowany biznesmen? Jak firma radzi sobie ze zmianami i kolejnymi skandalami? Jaka przyszłość czeka sieci społecznościowe?

Oparta na setkach wywiadów książka stanowi zapis niesamowitego sukcesu oraz licznych porażek imperium Zuckerberga. ,,Facebook. A miało być tak pięknie" to opowieść o firmie oraz o ludziach, którzy ją tworzą. To wnikliwy i fascynujący obraz globalnej korporacji, która realnie wpływa na każdy aspekt naszego życia.

Steven Levy - pisarz, dziennikarz magazynu ,,Wired". Według ,,The Washington Post" to najważniejszy amerykański dziennikarz z dziedziny technologii. Pracował także jako redaktor w ,,Newsweeku". Od ponad trzydziestu lat zajmuje się kwestiami technologii, internetu, kryptografii i bezpieczeństwa w sieci. Jest autorem siedmiu książek, pisał teksty dla wielu czasopism, m.in. dla ,,Rolling Stone", ,,Harper's Magazine", ,,Macworld", ,,The New York Times Magazine", ,,Esquire", ,,The New Yorker" i ,,Premiere".

Levy zdobył wiele wyróżnień, w tym za książkę ,,Hackers. Heroes of the Computer Revolution", którą ,,PC Magazine" uznał za najlepszą książkę sci-tech napisaną w ciągu ostatnich dwudziestu lat, zaś ,,Crypto. How the Code Rebels Beat the Government" nagrodzono na Targach Książki we Frankfurcie w 2001 roku (grand e-book prize). Publikację ,,In the Plex", opowiadającą o wyszukiwarce Google, okrzyknięto w 2011 roku najlepszą pozycją z dziedziny biznes na Amazonie (Best Business Book of 2011).

Informacje dodatkowe o Facebook. A miało być tak pięknie:

Wydawnictwo: Illuminatio
Data wydania: 2022-02-23
Kategoria: Biografie, wspomnienia, listy
ISBN: 9788367069434
Liczba stron: 640
Tytuł oryginału: Facebook. The Inside Story

Tagi: Biografie i literatura faktu bóg

więcej

Kup książkę Facebook. A miało być tak pięknie

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Facebook. A miało być tak pięknie - opinie o książce

Avatar użytkownika - pannamelancholia
pannamelancholia
Przeczytane:2022-03-21, Ocena: 5, Przeczytałam,

Używam Facebook'a ... trochę z sentymentu (zdjęcia i znajomi) a trochę z powodów zawodowych, dla których jest mi potrzebny. Jednak platforma ta od pewnego czasu nie cieszy się tak dużą popularnością jak na początku. Facebook się zmienił i musiał dostosować się do tego, co oferuje konkurencja. Ktoś może kiedyś zapytać na czym polegał fenomen tej strony internetowej? Cóż ...Przeczytałam na ten temat bardzo ciekawa książkę - "Facebook. A miało być tak pięknie" napisaną przez Stevena Levy'ego, dziennikarza i specjalistę w dziedzinie technologii, który przez lata zbierał materiały na temat firmy Zuckerberga. Towarzyszył Markowi w sytuacjach zawodowych i prywatnych. Jest to dość osobliwy reportaż o marce znanej na całym świecie oraz roli, jaką Facebook nadal odgrywa.

Książka zaczyna się od początku, czyli od historii powstania Facebooka, jako studenckim pomyśle, któremu przewodniczył Mark Zuckerberg. Plan był prosty, ambicje niewielkie a reszta potoczyła się jak typowy american dream. Fala sukcesu motywowała do dalszego działania, co za tym szło ciągłego ulepszania. Później jednak nastąpił kryzys i liczne skandale. Facebook, który pierwotnie był dostosowany do komputerów stacjonarnych musiał przejść gruntowną przemianę i odnaleźć się wśród innych mobilnych aplikacji takich jak np. Instagram czy Messenger. Mark kierował się zasadą, że można coś naśladować albo można to kupić.

Książka porusza wiele tematów. Autor nie skupia się tylko i wyłącznie na Zuckerbergu choć z wiadomych przyczyn poświęca mu dużo uwagi i portretuje go jako wizjonera i biznesmena. Jest też mowa o jego współpracownikach, różnych pomysłach i działaniach na przestrzeni lat. Najprościej jest określić, że ta książka jest o Facebooku ale po przeczytaniu widzę w niej także opowieść o social mediach oraz współczesnym społeczeństwie. Bo za historią Facebooka kryje się opis czasów, w których żyjemy.

Najciekawsza była dla mnie część dotycząca kryzysu firmy. Kampania wyborcza w USA w 2016 roku i kandydatura Donalda Trumpa sprawiła, że Facebook stał się "idealnym dystrybutorem dezinformacji".

Później pojawiły się skandale związane z kwestią prywatności i mową nienawiści. Przez co, ciągle Facebook zmaga się z problemem nadszarpniętego wizerunku. Na koniec zostawię dwa cytaty z książki, które dają do myślenia:

"Facebook ma niezwykłą moc, moc czynienia dobra."

"To nie technologia jest nośnikiem moralności, lecz ludzie."

Można rozumieć to w następujący sposób: Facebook w zamyśle kierował się dobrą ideą, przyczynił się też do wielu pozytywnych zmian. Jest miejscem, w którym mogą jednoczyć się ludzie z całego świata. Druga strona medalu jest jednak mroczniejsza. Skoro korzystają z tej strony ludzie... różni ludzie może zawsze dojść do jakiś niebezpieczeństw. I właśnie to zawsze warto mieć na uwadze.

Link do opinii
Avatar użytkownika - mysilicielka
mysilicielka
Przeczytane:2022-03-14, Ocena: 4, Przeczytałam, 26 książek 2022,

"Ministerstwo Obrony podało na Facebooku..." - czy tylko mnie nieustannie szokują takiego typu wstawki w artykułach prasowych? A w ostatnich dniach przecież wielu z nas szuka wiadomości na temat wojny nawet kilka razy dziennie. Facebook to platforma, o której chyba każdy słyszał, wirtualny plac, na którym spotykamy się ze znajomymi, natrafiamy na ciekawe posty, lajkujemy, podajemy, hejtujemy. W tej chwili najszybsze i najłatwiejsze w obsłudze źródełko informacji o... wszystkim. Mark Zuckerberg chciał zjednoczyć świat i, kurczaczki, udało mu się! Tylko czy na pewno wszystko przebiegło tak jak powinno?

Nie mogę powiedzieć, że "Facebook. A miało być tak pięknie" Stevena Levy'ego to łatwa i lekka lektura. Autor poważnie podszedł do swojej pracy, zgromadził naprawdę ogrom informacji, wszystko oczywiście zostało poparte opisanymi źródłami, żeby opowiedzieć nam, jak rodził się Facebook i co po kolei się z nim działo. Dużo tutaj nazwisk, wydarzeń, czasami również terminów informatycznych, dlatego wydaje mi się, że jeżeli ktoś szuka obszernego (ponad 600 stron) kompendium wiedzy na temat tego konkretnego kanału, to lektura książki go nie zawiedzie. Razem z autorem przejdziemy długą drogę od studenckiego projektu skierowanego do wąskiego grona młodych ludzi, poprzez kolejne ulepszenia i inwestowanie coraz większych pieniędzy, do międzynarodowego skandalu i oskarżeń o próby obalenia demokracji.

"Facebook. A miało być tak pięknie" to kawał dobrze wykonanej roboty, ale mimo wszystko mam pewne zastrzeżenia co do narracji. Często odnosiłam wrażenie, że autor wobec Zuckerberga zachowuje się jak badacz, który odkrył nowy gatunek małpy (wybaczcie porównanie), tak ciężko mu go zrozumieć. W dodatku wyciągał daleko idące wnioski i niepotrzebnie nadmuchiwał pewne sprawy. Np. te fragmenty o fascynacji Marka strategiczną grą komputerową Civilization. Lubił za młodu podbijać narody, to oczywiste, że teraz rządzi całym światem! Trochę to było irytujące.

Polecam wszystkim, którzy są ciekawi, skąd w ogóle wziął się Facebook i jak się rozwijał na przestrzeni lat. Mnie wiele rzeczy zaskoczyło, a nawet przeraziło!

Egzemplarz do recenzji otrzymałam od wydawnictwa.

Link do opinii
Avatar użytkownika - ktomzynska
ktomzynska
Przeczytane:2022-03-13,

Przyznać się - kto z Was ma konto na Facebooku? Jak nie prawdzie to takie fake, żeby podglądać co się dzieje u znajomych? 

 


Sądzę, że ponad 90% z Was odpowie „Ja mam” i wcale mnie to nie dziwi. Facebook zyskał ogromną sławę, a przy tym i moc przekazu informacji o jakiej inne portale mogą tylko pomarzyć. Zastanawialiście się co odpowiada za jego sukces? Jak to wszystko wygląda od podszewki? Ja nie raz! Dlatego z ciekawością sięgnęłam po książkę „Facebook. A miało być tak pięknie” Stevena Levy.

 


Autor jest dziennikarzem wpuszczony za kulisy imperium z Doliny Krzemowej i przedstawia nam jasne oraz ciemne strony korporacji. Do napisania książki przeprowadził setki wywiadów, dzięki którym próbował się dowiedzieć co odpowiada za liczne sukcesy, ale i porażki Zuckerberga. Całość została napisana bardzo ciekawie i przejrzyście. Książkę podzielona na trzy części, które w sposób chronologiczny pozwalają nam zapoznać się z historią platformy i jej założyciela. Znajdziemy tutaj wiele smaczków i informacji, których nie przeczyta się nigdzie więcej. Tym bardziej, że jest to dość obszerne tomisko, a i tak odnoszę wrażenie, że autor nie wyczerpał tematu całkowicie. Niemniej jednak „Facebook…” czyta się szybko i jeżeli kogoś naprawdę interesuje ten temat to sądzę, że będzie w stanie pochłonąć książkę w mgnieniu oka. Być może w przedstawionej historii zabrakło mi troszeczkę obiektywizmu autora, ale i tak przedstawiona historia jest świetna. 

 


„Facebook. A miało być tak pięknie” to książka z pewnością dla każdego fana Facebooka. Pozwala ona od podszewki zapoznać się z działaniem portalu, ale i całej korporacji. Jednak jest to także historia o ludziach, którzy tworzą jeden z największych mediów społecznościowych. Osobiście mogę Wam tę książkę polecić z czystym sumieniem. 

Link do opinii
Recenzje miesiąca
Z pamiętnika jeża Emeryka
Marta Wiktoria Trojanowska ;
Z pamiętnika jeża Emeryka
Obca kobieta
Katarzyna Kielecka
Obca kobieta
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Oczy Mony
Thomas Schlesser
Oczy Mony
Rok szarańczy
Terry Hayes
Rok szarańczy
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy