Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej. Zarys idei

Ocena: 0 (0 głosów)

W niniejszym studium rozważa się potrzebę oraz możliwość wzbogacenia ogółu dotychczasowych terminów desygnujących całość zjawisk edukacyjnych w społeczeństwie przez pojęcie edusfery. W ramach tak określonego projektu dokonuje się - w trybie analizy konceptualnej - dwuwymiarowej charakterystyki dziedziny edukacji: jako części systemu socjokulturowego oraz jako odrębnej całości kulturowej. Zastosowanie obydwu tych perspektyw wydaje się przydatne (a może nawet niezbędne) do pełnego określenia statusu zjawisk edukacyjnych.

Powody podjęcia i zrealizowania takiego zamierzenia były trzy. Pierwszy to ,,utrata" przez pedagogikę ogólną właściwej sobie dziedziny poznania w następstwie dyferencjacji pedagogiki na zbiór rozmaitych, specjalistycznych nauk o wychowaniu. Drugim był utrzymujący się zwyczaj zawężonego pojmowania przedmiotu pedagogiki, polegający na utożsamianiu go z edukacyjnym agosem, z pominięciem innych ważnych jego wymiarów jako bytu kulturowego. Powód trzeci to dominujący we współczesnej myśli pedagogicznej obraz edukacji jako tworu addytywnego (prostej agregacji składników), amorficznego (pozbawionego wymiaru strukturalnego) oraz zajmującego nie w pełni określone miejsce w ogólnym porządku socjokulturowym.

W odróżnieniu od perspektywy zdroworozsądkowej optyka systemologiczna ujmuje ,,edukację jako całość" w specyficzny sposób. Całość to bynajmniej nie synonim wszystkiego (co nam się kojarzy z wychowaniem) ani równoznacznik sumarycznego zbioru składników, lecz ,,wszystkie elementy czegoś tworzące razem jakąś samodzielną jednostkę". A zatem bez uprzedniego zdefiniowania statusu części, określenia ich rodzaju oraz ustalenia łączących je relacji nie jest możliwe mówienie o ,,całości edukacyjnej" w poznawczo istotnym sensie. W myśl przyjętych tu założeń całością systemową tego rodzaju jest właśnie edusfera.

Z analizy usytuowania edusfery względem jej nadsystemów wynika, że nie tylko ma ona status organu (oraz narzędzia) życia zbiorowego, lecz także jest swoistym, strukturalnie odrębnym i (stosunkowo) niezależnym organizmem (systemem) kulturowym. Jej części powinny zatem być definiowane w terminach dziedzin, właściwych każdej odrębnej całości kulturowej. Są to: sfera kultury materialnej, edukacyjna socjosfera (w tym agosfera), dziedzina kultury symbolicznej (języka i komunikacji) oraz segment kultury duchowej (form świadomości edukacyjnej).

Wszystkie one łącznie tworzą dopiero całość zwyczajowo nazywaną ,,rzeczywistością pedagogiczną". Całość ta wydaje się zarazem stanowić właściwą dziedzinę studiów i badań pedagogiki ogólnej (kiedyś - całej pedagogiki).

W początkowej fazie prac nad niniejszym studium chodziło o pewien rodzaj ćwiczenia intelektualnego, polegającego na zastosowaniu perspektywy strukturalnej (systemowej) w odniesieniu do jednego z głównych problemów pedagogiki ogólnej: statusu wychowania. A tytuł planowanego produktu miał brzmieć: ,,Dziedzina edukacji w świetle systemowego paradygmatu >>część - całość<<". W miarę prowadzonych prac zadanie to przyjęło postać ambitniejszą, a książka otrzymała obecny tytuł. [...]

Informacje dodatkowe o Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej. Zarys idei:

Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2018-07-20
Kategoria: Pedagogika
ISBN: 9788380955035
Liczba stron: 108

więcej

Kup książkę Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej. Zarys idei

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej. Zarys idei - opinie o książce

Avatar użytkownika - truskawka2
truskawka2
Przeczytane:2020-07-12,

Zwykle o edukacji myślimy w określony, doość wąski sposób - jako o zdobywaniu konkretnej wiedzy i umiejętności pod kierunkiem nauczycieli. Jednak jest to tylko część rozwoju jednostki. Uczymy się przecież nie tylko w szkole. Otoczeni rodziną i przyjaciółmi, dojrzewamy powoli do pełnienia różnych ról społecznych, kształtujemy swoją osobowość. Całe otoczenie odpowiedzialne za proces naszej edukacji, nie tylko nauczyciele, ale i bliscy, można nazwać edusferą. Związanym z nią różnym zagadnieniom jest poświęcona omawiana książka.

Lektura skierowana w zamyśle do wąskiego grona odbiorców. Sam autor napisał, że kieruje książkę przede wszystkim do pedagogów akademickich. Faktycznie jest napisana bardzo naukowym stylem, z wielką ilością trudnych pojęć. Zrozumie ją w pełni tylko grono naukowe.

dr Kalina Beluch 

Link do opinii
Inne książki autora
Całość i struktura jako kategorie systemowego oglądu edukacji
Roman Schulz0
Okładka ksiązki - Całość i struktura jako kategorie systemowego oglądu edukacji

Polecamy kolejny wyjątkowy podręcznik akademicki w ramach serii autorskich podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce pt. Całość i struktura...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Zmiana klimatu
Karina Kozikowska-Ulmanen
Zmiana klimatu
Szepty jeziora
Grażyna Mączkowska
Szepty jeziora
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy