Podjęta w monografii problematyka jest niezwykle ważna z perspektywy adekwatności oddziaływań edukacyjnych kierowanych do grupy dzieci i młodzieży zdolnej. Procesami wychowania, kształcenia i samokształcenia, ,,sprzyjających rozwojowi zdolności człowieka w cyklu całego jego życia" zajmuje się pedagogika zdolności (giftedchild pedagogy). Transformacja potencjału zdolnościowego dziecka w dojrzały talent jest procesem rozciągniętym w czasie i warunkowanym szeregiem czynników, zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych, które mogą go wspierać albo ograniczać. Rodzice jako pierwsi mogą dostrzec najwcześniejsze nawet przejawy dziecięcych zdolności i to oni na ogół wprowadzają swoje córki i synów w określoną dziedzinę aktywności, wzmacniając ich zainteresowania nią. W kolejnych zaś etapach transformacji potencjału zdolnościowego mogą budować motywację swego dziecka i jego wytrwałość w dążeniu do postawionych celów, jak i rozwijać jego kompetencje społeczne, ale i zapewniać wsparcie finansowe, organizacyjne oraz emocjonalne. Rodziny uczestniczące w prezentowanym projekcie badawczym odegrały rolę stymulującą rozwój zdolności swoich córek i synów.
Zawarte w monografii analizy mogą stać się inspiracją dla praktyków - pedagogów, nauczycieli i innych osób związanych z tworzeniem oferty edukacyjnej, adresowanej do dzieci i młodzieży zdolnej - zainteresowanych budowaniem form współpracy ze środowiskiem rodzinnym. Opisane tu doświadczenia rodzin, towarzyszących dzień po dniu swoim zdolnym córkom i synom w ich procesach rozwojowych, stać się mogą cenną wskazówką dla innych rodziców.
Książka składa się z sześciu rozdziałów. W pierwszym z nich przedstawiono tendencje dominujące we współczesnym rozumieniu istoty zdolności, ich genezy i rozwoju. Autorka przyjmęła założenie o rozwojowym charakterze zdolności, definiując je za F. J. Mönksem jako pewien potencjał do uzyskania wysokich lub bardzo wysokich osiągnięć w jednej lub kilku dziedzinach aktywności. Chcąc zaakcentować kontekst czasowy zjawiska zdolności w tytule monografii używa terminów ,,odkrywanie" i ,,rozwijanie" w odniesieniu do procesów diagnozowania i kształcenia zdolności, analizowanych na gruncie pedagogiki zdolności, jako kluczowych etapów wszelkich działań edukacyjnych podejmowanych z myślą o dzieciach i młodzieży zdolnej. W rozdziale drugim monografii odnosi się do dotychczasowych eksploracji badawczych podejmujących próby scharakteryzowania różnych wymiarów środowiska rodzinnego osób zdolnych oraz jego roli w rozwoju dziecięcych potencjalności. Jak wykazała powyżej, w swoim rozumieniu rodziny bazuje na podejściu systemowym, traktując ją jako dynamiczny system wzajemnych sprzężeń. Kolejny rozdział odsłania założenia ontologiczne, epistemologiczne i metodologiczne, które legły u podłoża opisywanego w monografii projektu badawczego.
Przedstawia tu uzasadnienie dokonanych wyborów oraz szczegółowy opis zastosowanego instrumentarium (indywidualnego wywiadu pogłębionego), jak również zasady konstruowania próby badawczej. I wreszcie trzy kolejne rozdziały przedstawiają konstruowany w rodzinie obraz zdolności córek i synów oraz ukazują doświadczenia rodzin związane z odkryciem potencjałów zdolnościowych dzieci wraz z podjętymi działaniami wspierającymi ich rozwój.
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2019-04-12
Kategoria: Pedagogika
ISBN:
Liczba stron: 292
Przeczytane:2019-06-10, Ocena: 6, Przeczytałam, Książki XXI wieku, 26 książek 2019, Przeczytaj tyle, ile masz wzrostu – edycja 2019,
Pani Małgorzata Stańczak autorka książki pt. '' Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci. Perspektywa pedagogiczna'' wydanej przez Oficynę Wydawniczą '' Impuls'' zaprasza Czytelnika, aby wraz z nią odkrywał rozwój zdolności wśród rodzin posiadających zdolne dzieci z punktu widzenia doświadczonej pedagogicznej obserwatorki.
Książka ta składa się z 6 rozdziałów.
Doskonale napisany wstęp napisany przez autorkę, zachęcił mnie do zapoznania się z bliżej przedstawionymi głównymi zagadnieniami dotyczącymi procesów badawczych uzdolnień dzieci, doświadczeń rodzin, które odkrywały walory początkowe z życia ich uzdolnionych dzieci.
Tematyka została trafnie dobrana zarówno, jak i pomysłowo
skonstruowana, a przy tym uświadomiona została rodzicom wszechstronna wiedza autorki, z którą ma możliwość się podzielić.
Jestem pod ogromnym wrażeniem rozwinięcia głównego tematu, który dotyczy doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci, który we współczesnym środowisku szkolnym odbierany jest bardzo różnie.
Rodzice sami na ogół próbują poradzić sobie z tym trudnym zagadnieniem dotyczącym uzdolnień na co dzień. Zdolności są te najczęściej zauważone w przedszkolu, kiedy dziecko ma 3- 4-latka.
Najlepiej jest rozwinąć talenty u dzieci jednak w wieku szkolnym, ale należą pamiętać o najważniejszych zasadach pedagogicznych. Należy mieć pozytywne nastawienie do uzdolnień dzieci bez względu na uzyskane posiadane przez niego talentu. Owszem zdarzają się przypadki, że rodzice nie chcą, aby uzdolnienia ich dzieci były ujawniane. Przykładem jest na to brak czasu oraz to, że talent może niekorzystnie wpłynąć na rezultat edukacji.
Rodzic musi zadać sobie pytania, które nasuwające się po przeczytaniu tej książki.
Co ja tak naprawdę oczekuje od własnego dziecka i czy chce, uaktywniało swoją aktywność ukrytą dotychczas w zdolności, którą ja jako rodzic dostrzegam?,
Czy moje dziecko będzie szczęśliwe w momencie ujawnienia, że ma umiejętność szybkiego rozumowania przeczytanego przez niego tekstu?
Pani Małgorzata Stańczak, autorka książki w rozdziale III pozwala rodzicowi spojrzeć inaczej na problem wynikający z tego, że podjęty przez nią tematu uzdolnień, który nie jest łatwy w drodze ku dążeniu do doskonałej edukacji.
Autorka wykorzystała w książce bogatą literaturę.
Zamieszczone zostały przykłady rodzin, u których wykazano, że ich dzieci posiadają uzdolnienia. Rodziny te dzielą się swoimi osobistymi uwagami, jak wyglądało, ich codzienne życie mając na uwadze dziecko uzdolnione.
Oficynie Wydawnicze '' Impuls'' dziękuje podarowanie mi do zrecenzowania egzemplarza książki autorstwa Pani Małgorzaty Stańczak autorka książki pt.'' Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci. Perspektywa pedagogiczna''.
Jest to bardzo przydatna książka zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli.