Deus ex metaphora. Bóg filozofów i jego funkcje

Ocena: 0 (0 głosów)

Autor książki rozważa funkcje, jakie pełnią koncepcje ,,tego, co boskie" w obrębie teorii filozoficznej. Przedstawia wyjaśnienie hasła bóg filozofów. W zaprezentowanym schemacie interpretacyjnym nazywa ono niepełniący funkcji religijnych ,,rodzaj" koncepcji boskości, podporządkowany poszukiwaniom teoretycznym. Dążenie do zdobycia orientacji w świecie za pomocą teorii objaśniającej porządek rzeczywistości łączy się z tendencją do wprowadzania - obok innych kategorii podstawowych - odmiennych od religijnych formuł boskości. Pojawiły się one już w myśli presokratyków. Abstrakcyjne i metaforyczne koncepcje boskości Platona, Arystotelesa i Plotyna różniły się od religijnych, antropomorficznych, tradycyjnych wyobrażeń świata grecko-rzymskiego. W późnym antyku i średniowieczu, po przekroczeniu progu epokowego, teologiczne, religijne koncepcje ,,tego, co boskie" zdominowały starożytne formuły filozoficzne. Podporządkowane wizji judaizmu, chrześcijaństwa i islamu, występują w metaforyce połączonej z religijnymi przedstawieniami Boga. W myśli nowożytnej, w wyniku ,,rewolucji kopernikańskiej", gdy wraz z odkryciami naukowymi pojawiła się mechanicystyczna wizja natury, a zarazem nasiliły się spory religijne wewnątrz chrześcijaństwa, doszło do wyraźnego wyodrębnienia się różnych koncepcji określanych mianem boga filozofów. Formuły boskości deklaratywnie odrębne od religijnych pojawiły się wówczas w licznych teoriach filozoficznych i naukowych. Wzorcową przedstawił Spinoza w postaci koncepcji Deus sive Natura.

Metaforyczne, odmienne od religijnych ujęcia boskości wraz ze zmiana mi epokowymi pełniły swoją podstawową funkcję, gwarantując - zależnie od potrzeb teorii - ład kosmosu, natury bądź historii przedstawiony w rozważaniach filozoficznych. Ich dzieje rzucają światło na myśl europejską i jej przemiany.

Tematy poruszone w książce: - funkcje koncepcji boskości w obrębie teorii filozoficznej i naukowej, - antropologiczne podstawy poszukiwań filozoficznych, - przyczyny pojawienia się boga filozofów w XVII wieku, - progi epokowe i konsekwencje zmiany obrazu świata, - teoria recepcji i teoria ,,zmiany obsady miejsc", - tendencja do formułowania koncepcji boskości odmiennych od wyobrażeń religijnych, - semantyka historyczna i metaforologia, - filozoficzne metafory ,,tego, co boskie", ich uwarunkowania epokowe i teoretyczne, - metaforyczne i historyczne założenia teorii orientującej, - nowoczesne supozycje idei ,,tego, co boskie", - funkcja koncepcji boskości a metoda filozoficzna, - obrazy świata i naukowe modele świata, - bóg bez religii.

Stefan Klemczak ukończył studia filozoficzne na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Studiował także na Uniwersytecie Bolońskim, w Rzymie, w Perugii oraz w Krakowie na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po obronie doktoratu na KUL poświęconego Commedii Dantego rozpoczął pracę w Instytucie Religioznawstwa UJ. W Zakładzie Filozofii Religii prowadzi zajęcia między innymi z historii filozofii, antropologii filozoficznej, filozofii kultury, metodologii nauk humanistycznych, filozofii mitu, historii nowożytnego konfliktu nauki i religii oraz lektury dzieł Dantego.

Informacje dodatkowe o Deus ex metaphora. Bóg filozofów i jego funkcje:

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Data wydania: 2019-05-29
Kategoria: Socjologia, filozofia
ISBN: 9788323346449
Liczba stron: 468

Tagi: bóg

więcej

Kup książkę Deus ex metaphora. Bóg filozofów i jego funkcje

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Deus ex metaphora. Bóg filozofów i jego funkcje - opinie o książce

Recenzje miesiąca
Z pamiętnika jeża Emeryka
Marta Wiktoria Trojanowska ;
Z pamiętnika jeża Emeryka
Obca kobieta
Katarzyna Kielecka
Obca kobieta
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Oczy Mony
Thomas Schlesser
Oczy Mony
Rok szarańczy
Terry Hayes
Rok szarańczy
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy