CELL, megakorporacja, która rozrosła się do gigantycznych rozmiarów i wymknęła spod kontroli
swoich założycieli, stanowi teraz wielonarodowościowy konglomerat, uzurpujący sobie prawo do
władania światem. Kilka fal recesji, która doprowadziła wiele firm do bankructwa, a ludzi na skraj
ubóstwa, zaowocowało nastaniem ery postkapitalistycznego feudalizmu: CELL oferuje, by zadłużeni
obywatele spłacali swe długi, odrabiając je pracą na rzecz korporacji. Ponieważ problem zadłużenia
dotyka również rządy państw, CELL wykupuje od nich siły zbrojne. Żołnierze, którzy do tej pory służyli
swoim narodom, teraz mają bronić interesów prywatnej organizacji. Stają zatem przed dylematem
moralnym; jego rozstrzygnięcie komplikuje dodatkowo sytuacja materialna ich rodzin w biedniejącym
z dnia na dzień świecie. Na to wszystko nakłada się jeszcze aktywność obcych: adaptatywna rasa
Cepidów miała na Ziemi swój matecznik jeszcze przed pojawieniem się człowieka, a teraz budzi się
do życia. Na domiar złego CELL zaczyna czerpać z ich technologii, która wyprzedza zaawansowaniem
ludzką epokę i tym samym – jak łatwo się domyślić – jeszcze bardziej uzależni świat od zaborczej
megakorporacji.
Książka Gavina Smitha to zbiór pozornie niezależnych opowiadań. Ich akcja rozgrywa się w różnych
miejscach (Nowy Jork, Kolumbia, Petersburg, Londyn, Syberia), w różnym czasie (lata 2015–
2034) i dotyczy różnych bohaterów. Co więcej, opowiadania nie są przedstawione w kolejności
chronologicznej. Jednak im głębiej zanurzamy się w przedstawionym w nich świecie, tym bardziej
wydają się splatać, przenikać i łączyć. W końcu, kiedy odkrywamy coraz więcej związków między
przedstawionymi w opowiadaniach wątkami, z całości zaczyna wyłaniać się przerażający obraz
świata, na który skazał samego siebie człowiek. Zabieg ten sprawia, że powieść Smitha czyta się
jednym tchem – przez cały czas czytelnik odnosi uzasadnione wrażenie uczestniczenia w odkrywaniu
jakieś upiornej tajemnicy.
Książka, osadzona w świecie gier CRYSIS i opowiadająca, między innymi, o losach jej bohaterów –
Alcatraza, Psycho i Proroka – to niewątpliwie bardzo łakomy kąsek dla fanów produkcji Electronic
Arts, ale nie tylko. CRYSIS to zarazem w pełni niezależna, rasowa powieść SF, z dynamiczną,
wciągającą akcją, wyrazistymi bohaterami i działającymi na wyobraźnię technologiami przyszłości,
skierowana do szerokiego grona miłośników fantastyki. Do jej zrozumienia i do czerpania satysfakcji z
lektury znajomość gier CRYSIS absolutnie nie jest potrzebna.
Natomiast jeśli chodzi o graczy, to z pewnością ucieszy ich fakt, że powieść CRYSIS: Eskalacja została
pomyślana jako fabularny łącznik pomiędzy CRYSIS 2 i CRYSIS 3, znacznie poszerzający przedstawiony
w grach świat, tłumaczący jego uwarunkowania i wyjaśniający nieznane losy postaci. Co więcej,
premiera książki zapowiadana jest na dzień przed głośną premierą gdy CRYSIS 3 i jej lektura z
pewnością sprawi, że gra w najnowsze dzieło studia Crytek okaże się dla fana serii o wiele głębszym
przeżyciem.
Informacje dodatkowe o Crysis. Eskalacja:
Wydawnictwo: Insignis
Data wydania: 2013-02-20
Kategoria: Fantasy/SF
ISBN:
978-83-63944-01-8
Liczba stron: 430
Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Przeczytane:2016-03-08, Ocena: 5, Przeczytałam, 26 książek 2016, Mam,