Zodiak


Ocena: 0.00 (0 głosów)

Tytuł orginalny: Zodiac
Reżyseria: David Fincher
Scenariusz: James Vanderbilt
Gatunek: Dramat/Seriale kryminalne
Produkcja: USA
Muzyka:
Zdjecia: Harris Savides
Premiera: 0000-00-00
Obsada: Jake Gyllenhaal : Robert Graysmith, Robert Downey Jr. : Paul Avery, Mark Ruffalo : Dave Toschi, Anthony Edwards : Armstrong, Elias Koteas : Jack Mulanax, Adam Goldberg : Duffy Jennings

Informacja dystrybutora: "...Już nigdy nikomu nie powiem, kiedy dokonuję zabójstw – będą wyglądać jak zwyczajne napady, morderstwa ze złości i parę pozorowanych wypadków itd...". List z 7 listopada 1969 r. Tej sprawy nigdy nie udało się rozwikłać. Ponury dorobek szaleńca, którego nigdy nie schwytano; posługujący się szyfrem nieuchwytny zabójca, który sparaliżował strachem cały naród – amerykański Kuba Rozpruwacz. Publicznie przyznał się do zabicia 13 ofiar, a potem podał jeszcze... dwadzieścia cztery. Policja przypisała mu siedem ofiar, z czego pięć nie żyje. Prawdziwej liczby być może nigdy nie uda się poznać. Jedno jest pewne – ta liczba uwzględnia tych, którym udało się przeżyć. David Fincher, reżyser filmów Siedem i Podziemny krąg, nakręcił thriller Zodiak na podstawie autentycznej historii seryjnego mordercy, który przez dziesięciolecia zastraszał rejon Zatoki San Francisco i drwił sobie z władz w czterech okręgach swoimi szyframi i listami. Polowanie na myśliwego stało się obsesją czterech ludzi, przez którą stali się widmami samych siebie sprzed sprawy, a koleje życia wytaczał im i niszczył nieskończony trop wskazówek mordercy. Spośród tej czwórki asem w rękawie okazał się Robert Graysmith (Jake Gyllenhaal). Nieśmiały rysownik Graysmith nie miał ani prestiżu, ani wiedzy swojego doświadczonego i cynicznego kolegi Paula Avery’ego (Robert Downey Jr.), znanego dziennikarza z rubryki kryminalnej San Francisco Chronicle. W przeciwieństwie do Avery'ego nie miał kontaktów ze słynnym ambitnym inspektorem wydziału zabójstw policji San Francisco Davidem Toschim (Mark Ruffalo) oraz jego powściągliwym i skrupulatnym partnerem Williamem Armstrongiem (Anthony Edwards). Jedynym, czym dysponował, była wiedza, której nikt się nie spodziewał. Po raz pierwszy można się było o tym przekonać 1 sierpnia 1969 r. W codziennej porcji poczty nadszedł niestarannie napisany list do redakcji. Treść jednego z trzech listów, napisanego do Chronicle, San Francisco Examiner i Vallejo Times-Herald, zelektryzowała redakcje informacyjne. "Szanowny Panie Redaktorze! To ja, morderca..." Davida Faradaya i Betty Lou Jensen zastrzelonych 20 grudnia 1968 r. przy Lake Herman Road w hrabstwie Solano oraz postrzelonej ze skutkiem śmiertelnym Darlene Ferrin, a także sprawca usiłowania zabójstwa Mike’a Mageau na parkingu klubu golfowego Blue Rock Springs w Vallejo. Nie podał ich imion i nazwisk, ale wykaz szczegółów, o których wiedzieć mogła tylko policja. Na każdej kartce znajdowała się część szyfru, który po odczytaniu miał rzekomo ujawnić jego tożsamość. Towarzyszyła mu groźba – jeśli szyfr nie zostanie opublikowany, zginie jeszcze więcej osób. Żaden morderca od czasów Kuby Rozpruwacza nie pisał do prasy i nie drażnił policji wskazówkami co do swojej tożsamości. Zodiak podniósł poprzeczkę dla morderców-psychopatów w Stanach Zjednoczonych. Pewne małżeństwo z Salinas odczytało zaszyfrowaną wiadomość. Jednak to Graysmith, wielbiciel szyfrów, odczytał ukryty zamiar – nawiązanie do filmu z 1932 r. zatytułowanego The Most Dangerous Game. Potem zaczęły nadchodzić kolejne listy i pogróżki. 27 września 1969 r. Zodiak uderzył ponownie, zakapturzony i uzbrojony w pistolet oraz nóż, którym zadźgał na śmierć Cecilię Ann Shepard i zostawił na pewną śmierć Bryana Hartnella, gdy młodzi urządzili sobie piknik nad jeziorem Berryessa w hrabstwie Napa. Miesiąc później, 11 października, zabójca pojawił się w San Francisco. Taksówkarz Paul Lee Stine został zabity strzałem w tył głowy w eleganckiej dzielnicy Presidio Heights. Trzy dni później nadszedł piąty list, najbardziej złowieszczy ze wszystkich: Zodiak powiedział policji, że tamtej nocy mogli go złapać. Co gorsza, w zasięgu jego celownika były dzieci wracające ze szkoły. Mierzył do nich, gdy wysiadały ze szkolnego autobusu. San Francisco ogarnęła panika. W jednej chwili Zodiak mimowolnie zamienił detektywów Toschiego i Armstronga oraz reportera Avery’ego w gwiazdy. Postacie filmowe, których pierwowzorem był Toschi, okazały się przełomowymi rolami dla ich odtwórców. Graysmith pozostał na swym stanowisku, badając sprawę z boku i dokładając swoje trzy grosze, gdy pozwalał na to Avery. Zodiak był zawsze o krok przed nimi, zacierał ślady, przyprawiając swoje drwiące listy kolejnymi groźbami. Aż w końcu przybrały one charakter osobisty. Niesława przyćmiła blask chwały, gdy Toschi wypadł z łask, sfrustrowany Armstrong kontynuował swoją pracę, a Avery odszedł z gazety zrujnowany z powodu własnych uzależnień. Zodiak miał już nigdy nie ujawnić swoich ofiar. Naśladowcy pojawili się w całym kraju. A najważniejszy podejrzany nadal pozostawał na wolności. W końcu Graysmith dostał swoje pięć minut. Chwila ta miała zmienić ich życie na zawsze. Warner Bros. Pictures i Paramount Pictures przedstawiają wyprodukowany przez Phoenix Pictures film Davida Finchera zatytułowany Zodiak. W rolach głównych występują: Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo, Robert Downey Jr., Anthony Edwards, Brian Cox, Elias Koteas, Donal Logue, John Carroll Lynch i Dermot Mulroney. Film wyreżyserował David Fincher na podstawie scenariusza Jamesa Vanderbilta opartego na książce Roberta Graysmitha. Producentami filmu są: Mike Medavoy, Arnold W. Messer, Bradley J. Fischer, James Vanderbilt i Ceán Chaffin. Producentem wykonawczym jest Louis Phillips.

REKLAMA

Oceń ten film:

Chcę zobaczyć
Cytaty z filmu

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tego filmu.


Dodaj cytat
Recenzje miesiąca
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Babcie na ratunek
Małgosia Librowska
Babcie na ratunek
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Baśka. Łobuzerka
Basia Flow Adamczyk
 Baśka. Łobuzerka
Zaniedbany ogród
Laurencja Wons
Zaniedbany ogród
Dziennik Rut
Miriam Synger
Dziennik Rut
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy