Podejście pedagogiczne Marii Montessori zakłada, że dziecku można pomóc w wydobyciu indywidualności i potencjału dzięki odpowiednio ukształtowanemu otoczeniu. Naczelną zasadę można streścić w haśle: Pomóżcie mi to zrobić samemu. Spontaniczna aktywność dziecka jest delikatnie ukierunkowywana przez dorosłych. Ważny jest rozwój osobowości małego człowieka, nabywanie przez niego zdolności do samodzielnego rozwiązywania problemów. Podejście zupełnie inne niż w tradycyjnej szkole, nastawionej na ocenianie. Jak wychowanie w takiej klasie wpływa na osobowość? Temu zagadnieniu przygląda się autorka książki.
A czyni to w sposób naukowy i naszpikowany trudnymi pojęciami – nie jest to więc lektura dla przeciętnego czytelnika. Książkę czytać należy w maksymalnym skupieniu. Pozycja jest skierowana do wąskiego grona naukowców i badaczy omawianego tematu.
dr Kalina Beluch