Terra incognita
Korea to dawne zjednoczone państwo obydwu współczesnych Korei: Północnej i Południowej, usytuowane we wschodniej Azji i graniczące od północy z Chinami, a od północnego-wschodu - z Rosją. Podzielona na dwa państwa: Republikę Korei (Korea Południowa) i Koreańską Republikę Ludowo-Demokratyczną (Korea Północna), pozostaje tak naprawdę nieznaną dla obcokrajowców. Kraj, w latach dziewięćdziesiątych kojarzony z tanią elektroniką i samochodami oraz olimpiadą w Seulu, bywa nawet mylony z Chinami czy Japonią. Tymczasem Korea to państwo, w którym w 2005 roku zarejestrowanych zostało 33 mln użytkowników globalnej sieci, gdzie wbrew nazywaniu jej Pustelniczym Królestwem - wszechobecny jest (nawet w miejscach najmniej spodziewanych) szerokopasmowy sygnał internetowy.
O tym informatycznym fenomenie, o inwestycjach technologicznych, a także o mentalności mieszkańców i specyficznej kulturze pasjonująco pisze Konrad Godlewski, dziennikarz współpracujący m.in. z „Gazetą Wyborczą”. Korea Szerokopasmowa to nie tylko studium postępu, jaki kraj poczynił od początków demokratycznej transformacji, wybuchu kryzysu azjatyckiego, po sytuację, w której Internet jest wszechobecny, gry internetowe urosły do rangi sportu narodowego, a sama Korea Południowa, jawiąca się dotąd jako terra incognita, stała się przykładem gruntownej modernizacji.
Sam autor zwraca uwagę, że świat nie kończy się na Starym Kontynencie, ani na Nowym Świecie, czas zatem zastanowić się, czy model rozwojowy w który Polska przez długie lata była zapatrzona, a więc Unia Europejska, był jedynym słusznym? Może czas pokłonić się osiągnięciom i wyciągnąć uwagę z błędów popełnianych w trakcie dalekowschodnich przemian? Może czas wkroczyć w Koreę Szerokopasmową - jak pisze Godlewski? Książka jest prawdziwym zaskoczeniem i gratką nie tylko dla tych, których Korea fascynuje bądź przeraża, ale i dla wielbicieli gier komputerowych, szczególnie StarCrafta, której specyfikę dogłębnie analizuje autor. To także wspaniała lektura dla wszystkich kulturoznawców i socjologów, którzy chcą zgłębiać fenomen multitaskingu, charakterystycznego dla użytkowników komputerów, elektronicznego sportu czy dziennikarstwa obywatelskiego.
Korea Szerokopasmowa to doskonały portret społeczeństwa Koreańczyków. O tyle wyraźny, że oglądany bezpośrednio przez Godlewskiego. On też podjął trud połączenia swojej pasji z naszą edukacją, bowiem wskazanie na czynniki kulturowe jako na przyczyny rozwoju gier komputerowych - i to na mistrzowskim poziomie - pozwala czytelnikom wszechstronnie poznać naród koreański. Patrząc na kraj przez pryzmat jego ukochanego sportu, nie widzimy stereotypów, nie pamiętamy o tanich samochodach i elektronice, zaczynamy natomiast dostrzegać Koreę jako państwo wykorzystanych szans i konsekwentnie realizowanych planów rozwoju. StarCraft znakomicie oddaje układy realnego życia w wysoce obecnym w sieci społeczeństwie Korei Południowej, wyjątkowo koresponduje też z ideą dziennikarstwa obywatelskiego, bowiem u ich podstaw leżą te same cechy Koreańczyków: rzetelność, dokładność i wielozadaniowość, połączone z nieustannym doskonaleniem się.
Korea Szerokopasmowa Godlewskiego jest nie tyle wirtualnym światem, w który wkraczamy za sprawą Cyworld czy StarCraft, ale Koreą „z krwi i kości”, w której realne są nie tylko aspiracje, dążenie do zwycięstwa, precyzja i koncentracja, ale także ludzkie dramaty. Od uzależnień począwszy, po śmierć.