Recenzja książki: Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet

Recenzuje: Justyna Gul

Kobiety w społeczeństwie 

Od początku nierównej walki o równouprawnienie to właśnie sfera edukacji stanowiła jedną z kluczowych płaszczyzn działań w tym zakresie, zaś zwiększenie dostępu do nauki było jednym z najważniejszych kryteriów zmiany społecznej. Samo dążenie do zwiększenia praw, powolne budowanie świadomości i odwaga w sięganiu po nowe obszary działalności są przedmiotem fascynacji wielu psychologów, socjologów, historyków, czy też samych kobiet. Na rynku pojawiło się też wiele publikacji dotyczących tematu, jednak zaledwie autorzy części z nich w sposób intrygujący traktują zagadnienie, wykazując się nie tylko głębokim zrozumieniem poruszanych kwestii, ale i oryginalnością czy nowatorskością.

 

Do takich właśnie książek, ujmujących doświadczeniem autorki, ale i sposobem przekazu, należy opracowanie „Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu” Agnieszki Gromkowskiej-Melosik. Składająca się z dwóch części praca porusza problemy związane ze społecznymi funkcjami edukacji w odniesieniu do sytuacji kobiet oraz porusza kwestie bezpośrednio dotyczące kobiet jako grupy społecznej w aspekcie szeroko rozumianego dostępu do różnych form tożsamości, wykształcenia czy rynku pracy.

 

Część pierwsza książki poświęcona została analizom o charakterze teoretycznym i rekonstrukcyjnym. Autorka dokonuje tu prezentacji wybranych współczesnych koncepcji nierówności, próbując wskazać, jak można je zastosować do zrozumienia edukacyjnej i społecznej sytuacji kobiet. Gromkowska-Melosik przywołuje też kategorię sztywności statusu, odnosząc się do istotnych kontekstów hierarchicznej u podstaw struktury statusów oraz jej związków z systemem stratyfiliacyjnym w danym społeczeństwie. Za Hopperem wymienia też owe konteksty, uzupełniając je jednak o własne komentarze na temat sytuacji kobiet traktowanych jako grupa społeczna pozostająca w opozycji wobec mężczyzn. Warto tu dodać, że spójność statusu występuje w sposób bardziej zdecydowany w społeczeństwach o jasnej strukturze klasowej.

 

Autorka podkreśla, że analizy różnic płciowych w dostępie do edukacji należy umieszczać w szerszym kontekście różnic o charakterze społeczno-ekonomicznym, ale warto także brać pod uwagę kryteria rasy, przynależności etnicznej, a także usytuowania regionalno-geograficznego. Autorka zauważa ponadto, że kryteria stanowią zmienną w czasie konstrukcję społeczną i już nawet na przestrzeni ostatnich lat zmieniały się wraz z postępującą emancypacją kobiet.

 

Kolejne rozdziały poświęcone są analizom dostępu pań do szkolnictwa wyższego, podjęta została również próba przedstawienia trzech głównych dylematów tożsamościowo-edukacyjnych współczesnych kobiet. Pierwszy z nich dotyczy ideologii neoliberalizmu i paradoksów dotyczących jej wpływu na postrzeganie kobiet i ich sytuacji społecznej; drugi związany jest z potencjalną maskulinizacją kobiet sukcesu, zaś trzeci dotyczy przemieszczania społecznych aspiracji dziewcząt w kierunku samorealizacji.

 

Praca obejmuje także niezwykle drażliwy, ale podstawowy problem współczesnych kobiet, a mianowicie rolę macierzyństwa w aspekcie ich tożsamości i możliwości odniesienia społeczno-zawodowego sukcesu. Pierwszą część książki wieńczy rozdział dotyczący segregacji płciowej na rynku pracy i jej roli w możliwościach odniesienia sukcesu zawodowego przez kobiety w kontekście dostępu do wysokich stanowisk oraz stale obecnego problemu różnic w dochodach kobiet i mężczyzn. Druga część pracy jest prezentacją wyników badań jakościowych, w których udział wzięły kobiety sukcesu, tj. zajmujące kierownicze stanowiska polskie menedżerki i pracujące na uczelni akademiczki-humanistki (mające przynajmniej stopień doktora). Agnieszka Gromkowska-Melosik ujmuje tu w kontekście badawczym te zagadnienia, które zostały wcześniej przeanalizowane w części teoretycznej.

 

Autorka wysnuwa wielce zadowalające (przynajmniej dla kobiet), wnioski, że z uwagi na ogólną pluralizację życia społecznego i likwidację prawie wszystkich formalnych ograniczeń współczesna, wyemancypowana i świadoma swoich praw kobieta ma znacznie większe możliwości kreowania ścieżki swojej edukacji i kariery zawodowej, niż wcześniej. Sama książka „Edukacją i (nie)równość społeczna kobiet” odgrywa zaś dużą rolę w procesie uświadamiania kobietom ich pozycji, jest też znakomitym materiałem do dalszych studiów nad zagadnieniem. Dlatego też po opracowanie Agnieszki Gromkowskiej-Melosik powinni sięgnąć nie tylko przedstawiciele środowisk akademickich oraz studenci, ale i wszyscy, którzy żywo interesują się tematem pozycji i sytuacji kobiet, zarówno w wymiarze makroekonomicznym, jak i makrospołecznym. 

 

Kup książkę Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet
Książka
Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet
Agnieszka Gromkowska-Melosik
Inne książki autora
Kobieta epoki wiktoriańskiej. Tożsamość, ciało i medykalizacja
Agnieszka Gromkowska-Melosik0
Okładka ksiązki - Kobieta epoki wiktoriańskiej. Tożsamość, ciało i medykalizacja

Autorka jako pierwsza z polskich badaczek dziejów nowożytnych, bazując na źródłach anglo­ję­zycznych, odważyła się zmierzyć z trudną i dotąd w nikłym stopniu...

Ukraińskie uchodźczynie wojenne. Tożsamość, trauma, nadzieja
Agnieszka Gromkowska-Melosik0
Okładka ksiązki - Ukraińskie uchodźczynie wojenne. Tożsamość, trauma, nadzieja

Naszym celem było wysłuchanie opowieści uchodźczyń po to, aby spróbować zrozumieć, jak doświadczają one swojej ucieczki, traumy i aktualnej sytuacji oraz...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Kyle
T.M. Piro
Kyle
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Raj utracony
John Milton
Raj utracony
Krok do szczęścia
Anna Ficner-Ogonowska
Krok do szczęścia
Las powieszonych lisów
Arto Paasilinna ;
Las powieszonych lisów
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy