Stres, wielogodzinne zmiany bez przerwy, głodowe stawki – tak wyglądają realia pracy „Kelnera w Paryżu”
Kiedy przychodzisz do restauracji chcesz zająć miejsce przy elegancko nakrytym stole. Szybko zamówić wysokiej jakości jedzenie, które zostanie Ci podane w estetyczny sposób. Nie ma w tym nic złego. Płacisz za usługę, która w tym przypadku polega na zjedzeniu przygotowanego przez kogoś posiłku. Nikt z gości restauracji nie zastanawia się jednak, że za przygotowanie oraz podawanie jedzenia odpowiedzialnych jest wiele osób, które poświęcają wiele godzin swojej pracy, by gość mógł wyjść z lokalu
z poczuciem błogostanu.
Edward Chisholm w swojej książce „Kelner w Paryżu” porównuje pracę w restauracji do spektaklu w teatrze. Każdy pracownik ma swoją rolę do odegrania. Jego zadaniem jest stworzenie iluzji spokoju i dobrej organizacji, po to, by gość był pewien, że je najlepsze jedzenie w najlepszym miejscu. Jednak kulisy pracy w restauracji nie wyglądają już tak różowo. Pracownicy rozpoczynają swoją zmianę od wczesnych godzin porannych. Przygotowują lokal, obsługują gości, wykonują inne pomniejsze prace. Niezależnie od sytuacji „przedstawienie musi trwać, a uśmiech pozostawać na ustach”. A sytuacja jest trudna. Chisholm w najgorszym momencie swojego życia został pikolakiem, czyli pomocnikiem kelnera i miał okazję poznać pracę w paryskiej restauracji „od kuchni”. Mężczyzna zabiera nas w miejsca niedostępne dla gości. Pokazuje brud, nerwową atmosferę, wyzysk, brak przerw, niedożywienie i odwodnienie w trakcie kilkunastogodzinnej zmiany. Pokazuje, że pracownik jest tylko trybikiem w dobrze działającej maszynie. Trybikiem z którym nie liczy się nikt. Trybikiem, który ma pracować za wszelką cenę. Trybikiem, który łatwo wymienić.
„Kelner w Paryżu” to wstrząsająca książka, która pokazuje tragiczną sytuację ludzi pracujących w paryskich restauracjach. Lokale, które obracają dużą gotówką nie wynagradzają za ciężką pracę osób, bez których musiały by być zamknięte. Osób, dzięki którym dostajesz posiłek. Osób wiecznie zmęczonych, niedożywionych, zestresowanych, słabo opłacanych. Osób na pierwszej linii, do których klienci mają pretensje, gdy jakiś trybik działa wadliwie. Pamiętaj o tym podczas kolejnej wizyty w restauracji, kiedy będziesz się zastanawiać, czy zostawić napiwek.
Wydawnictwo: Otwarte
Data wydania: 2024-03-27
Kategoria: Biografie, wspomnienia, listy
ISBN:
Liczba stron: 440
Dodał/a opinię:
EdytaStab