W literaturze kobiecej mniej jest "książąt z bajki" i "ucieczek" bohaterek na prowincję, która okazuje się prawdziwym rajem, a z siermiężną rzeczywistością nie ma wiele wspólnego. Bohaterowie powieści obyczajowych przestają być tak jednowymiarowi, pojawiają się za to niełatwe tematy społeczne - chociażby przemoc domowa. To może być nowa jakość w literaturze kobiecej – to dzięki temu z powieściami zostaniemy nieco dłużej, zamiast zapomnieć o nich natychmiast po ukończeniu lektury. Literatura kobieca zaczyna pełnić rolę „edukacyjną” – to mocno obiecujące.
Prezentujemy zapis dyskusji, w której wzięły udział autorki rywalizujące w tym roku o nagrody główne Festiwalu Literatury Kobiecej „Pióro i Pazur”: Grażyna Jeronim-Gałuszka („Magnolia”), Teresa Opoka („Żona psychopaty”), Katarzyna Kołczewska („Kto jak nie ja”), Danuta Noszczyńska („Wszystkie życia Heleny P.”), Małgorzata Warda („Jak oddech”) oraz jurorki - dr Bernadetta Darska, literaturoznawca, krytyk literacki, Teresa Drozda - Polskie Radio Dla Ciebie, Anna Luboń – „Elle”, Grażyna Musiałek i Katarzyna Czajka - „Polityka”. Tekst Rozsadzić schemat. Jaka jest literatura kobieca? opublikowaliśmy w naszym dziale publicystycznym. Notował: Sławomir Krempa.