Tani kurier dla e-commerce
No więc Boris Johnson wygrał wybory i wygląda na to, że po kilku latach deptania sobie po palcach Brytyjczycy wreszcie dokonają brexitu. Jakie to ma znaczenie dla naszej dyskusji? Ano, oznacza to, że Polska stanie się czwartym największym rynkiem e-commerce w Unii Europejskiej - raport przygotowany przez Divante wskazuje, że w 2018 roku Polacy wydali na zakupy internetowe ponad 49 mld złotych. Z kolei z raportu Bisnode Polska za 2018 wynika, że liczba sklepów on-line w Polsce przekroczyła 30 tysięcy (wzrost o ponad 6% w stosunku do poprzedniego roku). Podobnie badanie wewnętrzne platformy Shoper wskazuje, że prawie trzy na cztery sklepy korzystające z tego oprogramowania zanotowały w 2018 roku wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Dla naszej dyskusji jest to o tyle istotne, że klienci sklepów on-line w Polsce zamawiają średnio ponad 8 paczek rocznie, a według raportu “E-commerce w Polsce 2019” przygotowanego przez Gemius, dla osób dokonujących zakupów online (które stanowią 62% internautów), przesyłka kurierska pozostaje najchętniej wybieraną formą dostawy zakupów dokonanych on-line z 68% wskazań (paczkomaty są na drugim miejscu z 62% wskazań). Już w 2017 roku Polacy nadali prawie 400 mln przesyłek, a eksperci przewidywali coroczny wzrost o 6%.
Tani kurier jest więc bardzo ważny dla polskiego rynku e-commerce.
Kurier najtaniej
Tani kurier jak się da to niewątpliwa korzyść zarówno dla e-handlu, jak i osób wysyłających przesyłki indywidualnie. Jak się prezentuje tania paczka w Polsce? W 2019 roku Polski Instytut Badań Jakości PIBJA przeprowadził badanie opinii na reprezentatywnej grupie klientów. W badaniu tym InPost zebrał najwyższe noty za „akceptowalność kosztów nadania przesyłki", co pozwoliło krakowskiej firmie zająć w badaniu pierwsze miejsce jako najpopularniejsza firma kurierska w Polsce. Ten sam Instytut Badań Jakości przeprowadził w 2017 roku analizę cenników siedmiu wiodących firm kurierskich w Polsce. W analizie uwzględniono ceny przesyłek o wadze od jednego do dwudziestu kilogramów i różnych gabarytach. Spośród badanych firm kurier najtaniej wypadł w przypadku oferty firmy InPostu. Tani kurier InPost mógł się pochwalić 93 punktami na 100 możliwych, wyprzedzając tym samym m.in ofertę DHL na drugim miejscu i DPD na trzecim (uzyskały one odpowiednio 81 i 76 punktów).
Pobieżna analiza cenników sugeruje, że dwa lata później trend ten się utrzymał. Najtańsza oferta InPost to obecnie usługa nadania z paczkomatu do paczkomatu przesyłki o wymiarach 8x38x64 cm, które kosztuje 11,99. Za 1 zł więcej można nadać te tanie paczki bez rejestracji w systemie operatora, korzystając z usługi szybkie nadania. Wystarczy w tym celu wypełnić intuicyjny formularz on-line, zilustrowany przejrzystymi ikonkami i wymagający minimum danych.
Jeżeli chodzi o usługi dla firm, to brakuje aktualnych badań rynku. Najnowsze jakie można znaleźć w internecie pochodzi z 2016 roku i przeprowadzone zostało przez portal Nowy Outsourcing. Redaktorzy portalu wysłali zapytanie ofertowe dotyczące wysyłki 100 paczek krajowych i 20 zagranicznych do kilku operatorów kurierskich. Najtańsza okazała się być oferta InPost, która była o prawie 300 zł tańsza od najtańszego konkurenta (DHL). Obecnie analogiczny pakiet usług InPost (Maxi Firma 100 - obejmujący 100 przesyłek krajowych) kosztuje ok. 1100 zł, co również wydaje się być bardzo rozsądną ofertą.
artykuł sponsorowany