To nie książka Keri Smith już w miesiącu poprzedzającym premierę stała się najbardziej medialną pozycją wydawniczą. W czołówce znalazły się także Pierwsza na liście Magdaleny Witkiewicz oraz Hardkorowy romans Evy Illouz - podał „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” w analizie z cyklu „Rynek nowości wydawniczych 2015”.
Zapowiedzi publikacji To nie książka, mającej premierę dopiero 4 lutego, już w styczniu zaowocowały aż 603 informacjami. Pozycja Wydawnictwa K.E. Liber spotkała się ze znacznie większym odzewem niż Pierwsza na liście, wydana nakładem „Filii” (320 materiałów), która pojawiła się w księgarniach 14 stycznia. O blisko 300 materiałów mniej niż liderka zestawienia uzyskał Hardkorowy romans opublikowany przez Wydawnictwo Naukowe PWN. TOP 5 zamykają kolejne pozycje PWN: Ostatni bus do Coffeville J. Paula Hendersona (305) oraz Mit Lincolna Steve’a Berry’ego (298). W pierwszej piętnastce zestawienia ponad połowę stanowią książki polskich autorów.
W styczniowym przekazie na temat rynku książkowego odnotowano informacje dotyczące 1522 tytułów. 27 proc. spośród nich stanowiły publikacje na temat nowości wydawniczych. W doniesieniach medialnych wymieniono 1124 autorów. Największy udział miały materiały z internetu (83 proc.), w dalszej kolejności z prasy (10 proc.), radia (5 proc.) i telewizji (2 proc.). 22 proc. publikacji na temat nowości wydawniczych miało pozytywny wydźwięk, pozostałe – neutralny. Aż 70 proc. przekazu dotyczącego książek w styczniu zawierało informację na temat Empiku, 11 proc. o marce Matras, 16 proc. dotyczyło Merlin, a 3 proc. – Wsklepiku.pl.
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów podsumował również styczniowe publikacje na temat wydawców. Liderami zestawienia są Wydawnictwo Naukowe PWN (611) oraz K.E. Liber (603). Trzeci w kolejności wydawca, Filia, odnotował znacznie mniej materiałów (320), podobnie jak czwarty - Sonia Draga (317). Pierwszą piątkę zamknęło wydawnictwo Znak z 132 informacjami.
Sumując, z największym zainteresowaniem mediów spotkały się nowości wydawnicze PWN. Hardkorowy romans oraz Ostatni bus do Coffeville zebrały łącznie 611 publikacji. Z kolei oficyna Znak zaproponowała czytelnikom w analizowanym miesiącu najwięcej świeżych tytułów – aż 4.
Badaniu poddano materiał pochodzący z monitoringu ponad 1000 tytułów prasowych, 5 mln źródeł internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych w styczniu 2015 r. Analiza dotyczyła tytułów, które miały swą premierę w pierwszym miesiącu bieżącego roku lub później.