„Ideologia gender” w podręczniku do historii i społeczeństwa. Kontrowersje

Data: 2022-06-06 11:29:15 | Ten artykuł przeczytasz w 6 min. Autor: Sławomir Krempa
udostępnij Tweet

Najpopularniejsze współczesne ideologie? Feminizm, „ideologia gender” oraz ateizm, lansowany przez Unię Europejską. Wydawnictwo Biały Kruk udostępniło właśnie pierwsze fragmenty podręcznika do nowego przedmiotu „historia i teraźniejszość”, który nauczany będzie w szkołach od września 2022 roku. Trwa proces dopuszczania książki do użytku, choć kilkanaście stron dostępnych w sieci już teraz budzi kontrowersje. 

Obrazek w treści „Ideologia gender” w podręczniku do historii i społeczeństwa. Kontrowersje [jpg]

Od września 2022 roku uczniowie szkół średnich nie będą się już uczyli wiedzy o społeczeństwie. Na poziomie podstawowym zastąpi ją nowy przedmiot „historia i teraźniejszość”. Eksperci zajmujący się edukacją od początku zwracali uwagę na fakt, że sama podstawa programowa nowego przedmiotu jest w sposób wyraźny tendencyjna, bo w sposób wyraźnie negatywny ocenia zjawiska szczególnie obecne w zachodniej Europie – wielokulturowość, poszerzanie praw człowieka. Wybrane fragmenty nowego podręcznika, zatytułowanego Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979 wydają się te zarzuty potwierdzać.

Historia i teraźniejszość - „ideologia gender" w nowym podręczniku

Wśród najbardziej popularnych obecnie ideologii politycznych należy scharakteryzować socjalizm, liberalizm, feminizm, ideologię gender, współczesną chadecję, czyli chrześcijańską demokrację, której nie należy jednak utożsamiać z chadecją sprzed 40 lat i więcej – pisze prof. Wojciech Roszkowski, by w kolejnym akapicie omówić komunizm i nazizm. Roszkowski wskazuje na fakt, że ideologie polityczne zawężają punkt widzenia osoby, która kieruje się wyłącznie nimi. Ideologie atakują także sferę duchową człowieka i mają służyć przekształcaniu społeczeństw dla potrzeb osiągnięcia i posiadania władzy

Kim jest autor nowego podręcznika do historii i teraźniejszości?

Podręczniki szkolne niejako z założenia powinny opisywać świat w sposób bezstronny, a autorski komentarz powinien być ograniczony w nich do minimum. Tymczasem prof. Roszkowski arbitralnie uznaje Polskę za największą ofiarę II wojny światowej i ocenia, że dopiero współcześnie w Polsce usiłuje się oszacować polskie straty powstałe w wyniku tego konfliktu, co spotyka się z gwałtownymi protestami polskojęzycznych mediów znajdujących się w rękach niemieckich właścicieli.

Czytaj także: Komiks o Holokauście usunięty z listy lektur przez szkołę

Autor książki Historia i teraźniejszość.1945-1979. Podręcznik dla liceów i techników, prof. Wojciech Roszkowski, to ceniony historyk, znany ze swoich konserwatywnych przekonań. Z jego podręczników uczono się już w latach dziewięćdziesiątych. Roszkowski w latach 2005-2009 zasiadał w europarlamencie, a został wybrany z listy Prawa i Sprawiedliwości. Prezydent Andrzej Duda odznaczył go Orderem Orła Białego. Wojciech Roszkowski jest autorem licznych publikacji dotyczących historii najnowszej. Opublikował także książkę Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodniej, w której zastanawia się nad tym, czy odrzucenie europejskiego dziedzictwa oznacza koniec kultury zachodniej.

Wydawcą podręcznika autorstwa Wojciecha Roszkowskiego jest Biały Kruk – jedna z największych oficyn specjalizujących się w książkach religijnych oraz historycznych. 

Nietypowa forma podręcznika do historii i teraźniejszości

Zwraca uwagę także forma książki Historia i teraźniejszość. 1945-1979. Podręcznik dla liceów i techników. W udostępnionych dotąd fragmentach próżno szukać tabelek, schematów i infografik, charakterystycznych dla współczesnych podręczników. Forma książki przypomina raczej esej o charakterze popularnonaukowym. Wydawca zaznacza, że autor publikacji postawił na narracyjność i jest to podręcznik, który z powodzeniem można przeczytać jak powieść historyczną.

Może zainteresować cię także...

Wydawnictwo Biały Kruk zapowiedziało, że w przygotowaniu jest kontynuacja podręcznika, kierowana do uczniów klas drugich liceów i techników. Obejmie ona swą tematyką lata 1980-2015. 

Historia i teraźniejszość - podręczniki, oceny, opinie, recenzje

Historia i teraźniejszość Wojciecha Roszkowskiego to nie jedyny podręcznik, w przypadku którego trwa procedura dopuszczenia do użytku szkolnego. Swoją propozycję przygotowały również Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Jak podaje WSiP, trwa proces aprobaty w MEiN w celu dopuszczenia książki do użytku w szkołach. 

Może zainteresować cię także...

Publikacja Wydawnictwa Biały Kruk przygotowana przez prof. Wojciecha Roszkowskiego doczekała się już pierwszej opinii Ministerstwa Edukacji. Ocena jest „warunkowa” – oznacza to, że wymagane jest wprowadzenie poprawek do podręcznika przed jego wykorzystaniem w szkołach. 

Trwają prace nad kolejnymi publikacjami innych autorów, nie wiadomo jednak, czy zostaną one przygotowane tak, by uczniowie mogli się z nich uczyć już we wrześniu 2022 roku. 

REKLAMA

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Książka
Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.
Wojciech Roszkowski1
Okładka książki - Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.

Podręcznik kierowany do uczniów klas pierwszych liceów ogólnokształcących oraz techników dla przedmiotu "Historia i Teraźniejszość". Podręcznik obejmuje...

dodaj do biblioteczki
Wydawnictwo
Reklamy