W poniedziałkowy poranek absolwenci szkół podstawowych, którzy w maju przystąpili do egzaminu ósmoklasisty, otrzymali informacje o wynikach swoich egzaminów. Centralna Komisja Egzaminacyjna ujawniła także ogólne wyniki dla całego kraju.
3 lipca ujawniono wyniki egzaminów ósmoklasisty dla rocznika 2023 r. Absolwenci podstawówek, którzy przed kilkoma tygodniami zmierzyli się z arkuszami egzaminacyjnymi, otrzymali wyniki swojej pracy. Tymczasem CKE ujawnia, jak ogólnie uczniowie poradzili sobie z testem i co sprawiło ósmoklasistom im największą trudność w tym roku.
Język polski łatwy jak angielski?
Przede wszystkim średnie wyniki z tegorocznego egzaminu pokazują, że język angielski nie jest dla uczniów wcale trudniejszy od języka polskiego. Zarówno z polskiego, jak i z angielskiego średni wynik na tegorocznym egzaminie wynosi 66%. Co ciekawe, ex aequo znalazła się również matematyka i język niemiecki. Średni wynik z testu matematycznego wynosi bowiem 53%, co jest takim samym wynikiem, jak z języka niemieckiego.
Powyższe wyniki dotyczą jednak tylko obywateli Polski. Przystępującym do egzaminu uczniom z Ukrainy z polskiego poszło znacznie słabiej – tutaj średni wynik kształtował się na poziomie 45%, przy czym wynik z języka rosyjskiego w testach wypełnianych przez obywateli Ukrainy wynosił już 90%.
Egzamin ósmoklasisty 2023 udowodnił, że uczniowie dobrze znają lektury
Jak wskazują twórcy informacji wstępnych na temat tegorocznego egzaminu, najmniej kłopotów na teście z języka polskiego sprawiło zadanie dziesiąte, które dotyczyło analizy plakatu na podstawie Balladyny Juliusza Słowackiego. By otrzymać pełen zestaw punktów, zdający musieli wybrać dwie ilustracje, a następnie wyjaśniej ich sens, odwołując się przy tym do utworu Słowackiego.
W zdecydowanej większości ósmoklasiści poradzili sobie z tym zadaniem – 88% uczniów otrzymało punkty za jego rozwiązanie, w tym maksymalną liczbę, czyli 2 punkty, otrzymało 80% uczniów
– czytamy w opublikowanej przez CKE informacji.
Nie tylko zadanie dziesiąte odnosiło się do Balladyny. O utwór romantycznego twórcy pytano od samego początku testu – najpierw w postaci pytań prawda i fałsz, później należał m.in. wybrać właściwe odpowiedzi w zadaniach zamkniętych oraz ułożyć wydarzenia w sposób chronologiczny, zgodnie z rozwojem akcji Balladyny. Uczniowie musieli napisać także zaproszenie na film oraz sporządzić wypracowanie na minimum 200 wyrazów.
Gramatyka słabą stroną ósmoklasistów?
Najgorzej poszło jednak z zadaniami związanymi z kształceniem językowym, a konkretnie z wiedzą na temat stopniowania przysłówków oraz z zasady ortograficznej dotyczącej pisowni partykuły „nie” z przysłówkami.
Aby poprawnie rozwiązać zadanie, należało najpierw wskazać, że w wypowiedzeniu: „W kuchni sprawdzasz się najlepiej przy robieniu herbaty”, przysłówek „najlepiej” został użyty w stopniu najwyższym. Następnie należało zaznaczyć, że partykułę „nie” z przysłówkiem w stopniu najwyższym zapisujemy rozdzielnie. Zadanie 17. poprawnie rozwiązało 51% ósmoklasistów
– tłumaczy CKE.
Było to jedno z nielicznych pytań związanych dotyczących języka. Oprócz tego należało m.in. wskazać zdanie, w którym interpunkcja nie była poprawna.
Tagi: matura,