Czy już wkrótce oficjalnie zrobimy zakupy na Amazon.pl, a zamówione książki i czytniki dostarczy nam Poczta Polska? Według nowych informacji, ta opcja jest coraz bardziej prawdopodobna.
Według najnowszych informacji zdobytych przez Dziennik Gazetę Prawną, Amazon kontynuować ma pertraktacje z należącą do skarbu państwa Pocztą Polską. Negocjacje miały początkowo mieć miejsce w kwietniu, jednak ze względu na pandemię, przeniesiono je na późniejszy czas.
Czytaj także: Na dzień książki Amazon rozdaje darmowe e-booki!
Według Elżbiety Rutkowskiej, autorki artykułu DGP, Amazon chciałby ruszyć z nową ofertą dla polskich klientów jeszcze przed 27 listopada, czyli tak zwanym „Black Friday”. Czarny piątek to dzień promocji, który przypada po amerykańskim święcie i oznacza spore rabaty. Zaraz później – rozpoczyna się okres świąteczny, kiedy branża handlowa może liczyć na wzmożone zainteresowanie.
Chociaż Amazon posiada już od paru lat swoje centra logistyczne oraz magazyny, wciąż nie można dokonywać zakupów za pośrednictwem dedykowanej domeny Amazon.pl. Klienci przenoszeni są do niemieckiej wersji serwisu – Amazon.de, gdzie mogą dokonywać zakupów, a także zmienić wersję językową serwisu z język niemieckiego na polski. Współpraca z Pocztą Polską może być sygnałem chęci poszerzenia zakresu swoich usług przez Amazon. Firma nie potwierdza jednak doniesień Gazety Prawnej.
Czytaj także: Empik zamyka sieć księgarn Mole Mole
Poczta Polska dla obsługi Amazona miałaby stworzyć indywidualną linię obsługi, dzięki czemu paczki internetowego giganta docierałyby do klientów szybko i bez opóźnień.
Pojawienie się na rynku serwisu Amazon.pl stanowić może pewną konkurencję dla istniejących platform e-commerce – w szczególności dla Allegro oraz Empiku, który od kilku lat sprzedaje przez internet nie tylko książki, filmy czy albumy muzyczne, ale również kosmetyki, urządzenia RTV i AGD, meble czy akcesoria sportowe.
W wywiadzie dla “Biblioteki Analiz” Paweł Filar, prezes zarządu spółki „Platon”, mówił:
Zdajemy sobie sprawę, że w wielu krajach wejście Amazona zmieniło układ sił na rynku. Rozmawiamy z wydawcami o nowym modelu współpracy, który pozwoli nam zachować równowagę.
Spółka „Platon” zajmuje się dystrybucją książek; jednym ze jej współudziałowców jest Empik Spółka Akcyjna.
Z kolei zdaniem Damiana Gwiazdowskiego, account manager usługi Shoper Premium, który w marcu udzielił wywiadu dla Business Journal, po wejściu Amazona na polski rynek zmiany nie będą jednak tak gwałtowne, jak na rynku zachodnim.
Nie będzie wielkiego trzęsienia ziemi, szczególnie na początku. W Polsce przyzwyczajenia klienta w sieci są już ugruntowane. Widać to było kilka lat temu, po wejściu eBaya do Polski, które skończyło się totalnym fiaskiem. Według mnie Amazon będzie tylko dodatkowym kanałem sprzedażowym dla klienta czy merchanta
– czytamy na łamach BusinessJournal.pl.
Współpraca z Amazonem może też wzmocnić pozycję Poczty Polskiej. Warto zauważyć, że w ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszą się usługi kurierskie oraz usługa dostawy do Paczkomatu firmy InPost. Według raportu Gemius dla e-Commerce Polska aż 61% kupujących w Internecie deklaruje, że Paczkomaty są najczęściej wybieraną formą dostawy. Empik oferuje darmową dostawę do Paczkomatów i punktów odbioru Poczty Polskiej przy zakupach od 40 zł w ramach pakietu Empik Premium Free, podobnie Allegro, które dla uczestników programu Smart! oferuje darmową dostawę do Paczkomatów przy zakupach od 40 zł.