Przed Grotowskim. Przewodnik po Włoszech teatralnych

Ocena: 0 (0 głosów)

U początków włoskiej neoawangardy nie było Jerzego Grotowskiego, chociaż data jego reżyserskiego debiutu z zespołem Teatru 13. Rzędów – rok 1959 – zbiega się w czasie z debiutami artystów związanych z rzymskim teatrem alternatywnym – Claudia Remondiniego, Carla Quartucciego i Carmela Benego – wyznaczającymi w historii włoskiego teatru symboliczny początek Nowego Teatru. Artyści neoawangardy odwoływali się przede wszystkim do Bertolta Brechta, odkrywanej właśnie spuścizny Antonina Artauda i futurystów. Nazwisko Grotowskiego w kontekście neoawangardy pojawia się zazwyczaj w pracach historyków młodszego pokolenia i narracjach samych artystów, którzy debiutowali w tym okresie, i należy tłumaczyć je błędem logicznym wynikającym z niezwykłej popularności, jaką polski reżyser zyskał po weneckim Biennale Teatru w 1975 i dzięki wymianom prac, prowadzonym na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku w Workcenter of Jerzy Grotowski w Vallicelle pod Pontederą. Właśnie specyficzna sytuacja instytucjonalna włoskiego środowiska szeroko rozumianych teatrów poszukujących przed osiedleniem się Grotowskiego w Vallicelle stanowi przedmiot moich zainteresowań i temat niniejszej książki, a jej tytuł – Przed Grotowskim – nawiązuje właśnie do okresu, kiedy narracja na temat znaczenia twórczości artysty dla włoskiego teatru poszukującego nie była jeszcze uprawomocniona jego późniejszymi działaniami na terenie Włoch.

Informacje dodatkowe o Przed Grotowskim. Przewodnik po Włoszech teatralnych:

Wydawnictwo: Pasaże
Data wydania: 2017-12-06
Kategoria: Popularnonaukowe
ISBN: 978-83-64511-28-8
Liczba stron: 180

więcej

Kup książkę Przed Grotowskim. Przewodnik po Włoszech teatralnych

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Przed Grotowskim. Przewodnik po Włoszech teatralnych - opinie o książce

Avatar użytkownika - truskawka2
truskawka2
Przeczytane:2019-03-10,

Dostajemy do ręki przedstawienie w trzech aktach historii włoskiego teatru. Od prapoczątków, czyli zaraz po ukształtowaniu się państwa, po czasy współczesne. Poznajemy różne koncepcje pracy aktorskiej. Stałe poszukiwania nowych form wyrazu. Trudności, z którymi musiały się mierzyć teatry. Odkrywamy też fenomen  Jerzego Grotowskiego - polskiego reżysera, który z postaci kompletnie anonimowej (pierwsza wizyta przeszła bez echa) stał się dla Włochów niemal bogiem teatru, wywierającym olbrzymi wpływ na współpracowników i wszystkich, którzy zetknęli się z Jego twórczością.

Praca naukowa, ale nie napisana bynajmniej nudnym i drętwym stylem, jak to się nieraz zdarza w przypadku tego typu opracowań. Wręcz przeciwnie - czyta się ją jako fascynującą opowieść. Nie mogłam się oderwać. Lektura rzuciła mnie na deski. Deski teatralne oczywiście.

dr Kalina Beluch

Link do opinii
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy