Mów własnym głosem, wypowiadaj się w autentyczny sposób i uważnie słuchaj - naucz się prowadzić rozmowy zgodnie z zasadami uważności
Przedmowa Joseph Goldstein
Komunikacja jest złożonym zjawiskiem. Aby skutecznie się komunikować, trzeba uwzględnić wiele czynników. Emocje, koncepcje i przekonania rozmówców objawiają się w słowach i w formie niewerbalnej. Trzeba też poradzić sobie z istniejącymi wzorcami relacji, zarówno w kontaktach indywidualnych, jak i w grupach. Można jednak wskazać uniwersalne, spójne podstawy umiejętnej komunikacji, warunkujące skuteczne porozumiewanie się. Tych podstaw można się nauczyć, ale żeby interakcje były naprawdę satysfakcjonujące, konieczna jest praktyka.
Oto praktyczny przewodnik po prostych i efektywnych praktykach porozumiewania się bez konieczności przechodzenia do obrony lub ataku. Dzięki tej książce zaczniesz stosować w rozmowach znane od tysięcy lat zasady uważności. Będziesz mówić własnym głosem, wypowiadać się w autentyczny sposób i uważnie słuchać - a taka komunikacja jest satysfakcjonująca i niezawodnie prowadzi do porozumienia. Pozwala również na budowanie szczerych relacji i prawdziwe zrozumienie intencji drugiej osoby. Większość z nas doświadczyła, jak niszczycielską moc mogą mieć słowa. Teraz możesz sprawić, że Twoje słowa będą uspokajać, podnosić na duchu, uszczęśliwiać - a to zaledwie część potencjału właściwej komunikacji!
Dzięki tej książce nauczysz się:
czuć się pewnie podczas komunikowania się
dostrzegać to, co w rozmowie najistotniejsze
zauważać to, co kryje się w wypowiedziach innych
kontrolować lęk przed trudnymi rozmowami i w ich trakcie
znajdować inspirację w interakcjach
Oto fundamenty komunikacji: obecność - intencja - uwaga!
Wydawnictwo: Sensus
Data wydania: 2021-03-16
Kategoria: Poradniki
ISBN:
Liczba stron: 352
Przeczytane:2021-05-11, Ocena: 5, Przeczytałam, Insta challenge. Wyzwanie dla bookstagramerów 2021, Przeczytaj tyle, ile masz wzrostu – edycja 2021, Wyzwanie - wybrana przez siebie liczba książek w 2021 roku, 12 książek 2021, 26 książek 2021, 52 książki 2021,
Mówienie to nasza codzienność, dzięki rozmowie komunikujemy się z innymi, czasami sami do siebie coś komentujemy, co zobaczyliśmy lub słuchamy kogoś, kto do nas mówi. Niestety wygląda na to, że porozumiewanie się to nie taka łatwa sprawa jak nam się wydaje, bo to, że kogoś słuchamy, nie oznacza, że dociera do nas to, co mówi lub rozumiemy naszego rozmówcę, a w dobrej komunikacji jest to bardzo ważne.
Rodząc się, już zaczynamy przyswajać sobie to, w jaki sposób możemy się komunikować, słuchamy tego, kto i jak mówi, bo w rozmowie bardzo ważny jest ton, to, z jakimi emocjami mówimy, czy robimy to szybko, czy wolno i jakie przy tym wykonujemy gesty. Autor porównuję naukę komunikacji do pływania, bo nie da się nauczyć pływać bez wody, tak też nie da się przeczytać poradnika i już prawidłowo się wyrażać tylko trzeba to ćwiczyć w prawdziwej rozmowie. Porównuje też komunikacje do nauki jazdy rowerem, ponieważ w obu przypadkach potrzeba dużo czasu i pomocy, w jeździe potrzeba wsparcia w postaci bocznych kółek, a w komunikacji osoby, która będzie nas wspierać.
Poradnik zachęcił mnie swoją okładką, jest naprawdę piękna, minimalistyczna, ale przyciąga wzrok, środek jest troszkę mniej atrakcyjny, bo jest bardzo dużo tekstu i zero grafiki, ale pod względem merytorycznym jest bardzo dobrze napisany. Nie spodziewałam się, że prawidłowa komunikacja jest tak ważna, szczególnie dobre słuchanie drugiego człowieka, każdemu nie raz zdarzyło się wyłączyć podczas rozmowy i wyłapać tylko kilka słów, a potem trzeba było udawać, że się wszystkiego słuchało. Jest to bardzo złe podejście, ponieważ nie możemy wymagać, żeby inni słuchali nas, jeżeli my nie słuchamy ich, ważne, żeby robić to ze zrozumieniem i autentycznie wczuć się w tę rozmowę. Ważne jest też to, jak dobieramy słowa, kiedy zabieramy głos i to, w jaki sposób się wysławiamy, powinniśmy to robić wyraźnie i odpowiednio do sytuacji.
Na początku cała ta wiedza może wydać nam się trudna, ale z czasem dobra komunikacja będzie dla nas tak naturalna, że zapomnimy, że kiedyś wyrażaliśmy się źle.