W pokoju hotelowym w Göteborgu znaleziono zwłoki młodej kobiety. Kiedy Erik Winter przybywa na miejsce zbrodni, uświadamia sobie, że już wcześniej był w tym samym pokoju. Poprzednie śledztwo dotyczyło zaginionej kobiety, której ciała nigdy nie odnaleziono. Komisarz jest pewien, że osiemnaście lat temu przeoczył coś, co powinien był zrozumieć, zinterpretować, ale mu umknęło. Czy te dwie ofiary łączyło coś więcej niż tylko pokój numer 10? Wkrótce dochodzi do kolejnego morderstwa...
Pokój numer 10 to siódmy tom cieszącego się dużą popularnością cyklu dziesięciu powieści kryminalnych połączonych postacią komisarza Erika Wintera. To pełne napięcia thrillery o mrocznych zakamarkach ludzkiej duszy. Opowiedziane z ironicznym dystansem, zmuszają do refleksji nad sprawami daleko odbiegającymi od sensacyjnej fabuły.
Ake Edwardson (ur. 1953 r.) znany i ceniony autor kryminałów. Jako pisarz zadebiutował w 1995 r., przedtem pracował jako dziennikarz i wykładowca uniwersytecki. W latach 1981-1982 był oficerem prasowym przy ONZ na Bliskim Wschodzie. Obecnie jest jednym z najchętniej czytanych szwedzkich autorów.
Edwardson od wielu lat cieszy się międzynarodowym uznaniem, a jego książki zostały przetłumaczone na ponad dwadzieścia języków. Otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia, w tym trzykrotnie nagrodę Szwedzkiej Akademii Pisarzy Kryminalnych.
Wydawnictwo: Czarna Owca
Data wydania: 2016-09-14
Kategoria: Kryminał, sensacja, thriller
ISBN:
Liczba stron: 464
Tytuł oryginału: Rum nummer 10
Język oryginału: szwedzki
Tłumaczenie: Paweł Urbanik
Ten tom już jest całkiem niezły. Fabuła ciekawa, akcja spójna i trochę zastanawiające rozwiązanie. Co prawda już w połowie domyślałam się kto jest sprawcą ale dochodzenie do zakończenia i wyjaśnienia motywów działania nie było nużące. Zdecydowanie lepsza pozycja niż poprzednie z tego cyklu.
Za grube, za długie. Rozumiem, że w pewien sposób o to chodzi w tzw. 'skandynawskich' kryminałach - są realistyczne niekiedy do bólu, tj. prezentują to, że śledztwo zaiste długo trwa i opiera się na nudnych działaniach.
W ogóle skandynawskie kryminały chyba na powrót sprowadziły do literatury policjantów - w końcu w klasycznych i czarnych kryminałach byli to nieudacznicy...
Denerwował mnie powolny rozwój akcji. Retrospekcje niekoniecznie były udane. Sama zagadka nawet ciekawa, ale jakoś na jej rozwiązanie zostało mało czasu na końcu. No i minusem dla mnie jest typowa scena 'policjant wpada w zasadzkę zbrodniarza' - mogli to sobie darować.
Inna sprawa to styl - nic szczególnego, ale parę dobrych zwrotów sie trafiło. Niekiedy irytuje nagminne wplatanie w opisy jakiegoś zjawiska - typu promień słońca, wiatr, ciemność.
Na plus ukazanie jak powoli dochodzi się do prawdy - i że wymaga to ciągłych ponawianych do znudzenia rozmów ze świadkami (aczkolwiek sucha wymiana urywków zdań to jest dramat a nie proza...).
Generalnie nic specjalnego. Ani nie zachwyca ani nie zawodzi. Osobiście potrzebowałam czegoś 'mroczniejszego' po tych wszystkich pozycjach dla dzieci, które ostatnio czytałam i nadało się!
Podczas drugiej wojny światowej u wybrzeży Szkocji zaginął John Osvald, szwedzki rybak. Sześćdziesiąt lat później jego syn Axel również znika...
Po dwóch latach rekonwalescencji komisarz Winter wraca do służby, gdzie spotyka dawnych kolegów. Wszystko jest prawie tak samo jak dawniej. Zaraz po powrocie ...
Przeczytane:2016-11-09, Ocena: 4, Przeczytałam, 52 książki 2016,