Ludwik XIV był człowiekiem jak każdy inny, ale pieniądze i uwaga, jaką rząd francuski poświęcił jego publicznemu wizerunkowi, przekształciły go w postać boską. W tej wciągającej książce szanowany na całym świecie historyk opisuje współczesne przedstawienia Ludwika XIV i pokazuje, w jaki sposób tworzenie królewskiego wizerunku rzuca światło na związek między sztuką a władzą.
Wizerunki Ludwika XIV obejmowały setki obrazów olejnych i rycin, trzysta kilka medali wybitych dla upamiętnienia najważniejszych wydarzeń panowania, rzeźby i brązy, a także sztuki teatralne, balety (w których sam król czasami występował na scenie) , opery, ody, kazania, oficjalne gazety i historie, fajerwerki, fontanny i gobeliny. Opierając się na analizie tych przedstawień, jak również na zachowanych źródłach dokumentalnych, Peter Burke pokazuje świadomą próbę „wymyślenia” wizerunku króla oraz ujawnia, w jaki sposób nadzór nad wizerunkiem królewskim powierzono komisji, tzw. akademia.
Książka ta jest nie tylko fascynującym, chronologicznym studium mechaniki tworzenia wizerunku króla na przestrzeni siedemdziesięciu lat panowania, ale także badaniem gatunku konstrukcji kulturowych. Burke omawia element propagandy ukryty w tworzeniu obrazów, manipulację siedemnastowiecznymi środkami komunikacji (ustnymi, wizualnymi i tekstowymi) oraz ich kody (literackie i artystyczne), a także docelowych odbiorców i ich reakcje. Kończy, porównując i kontrastując publiczny wizerunek Ludwika z wizerunkiem innych władców, od Augusta po współczesnych prezydentów amerykańskich.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Data wydania: 2011 (data przybliżona)
Kategoria: Historyczne
ISBN:
Liczba stron: 246
Tytuł oryginału: The Fabrication of Louis XIV
Język oryginału: angielski
Tłumaczenie: Michał Szczubiałka Robert Pucek