"Cool Japan" to hasło, pod którym kryje się strategia promocji Japonii poza granicami kraju, prezentująca ją przez pryzmat tego, co interesuje młodych - popkulturę, modę i najnowsze technologie. Przeszło dekadę od wystartowania programu badacze na całym świecie próbują prześledzić jego mechanizmy i efekty. Zastanawiano się nad tym również w Polsce, czego owocem jest niniejsza książka, która śledzi, jakie treści na temat Japonii odczytać można w jej rodzimych produktach popkultury - filmie, muzyce czy komiksie.
Wydawnictwo: inne
Data wydania: 2017 (data przybliżona)
Kategoria: Popularnonaukowe
ISBN:
Liczba stron: 270
Przeczytane:2018-07-19, Ocena: 5, Przeczytałam, Wyzwanie - wybrana przez siebie liczba książek w 2018 roku, Przeczytaj tyle, ile masz wzrostu, Książki XXI wieku,
Książka jest zapisem wystąpień konferencji, która odbyła się w 2016 roku na uniwersytecie w Bydgoszczy. "Cool Japan" to też program japońskiego ministerstwa handlu, którego misją jest wykorzystanie najatrakcyjniejszych dla zachodniego odbiorcy elementow kultury: mangi, anime, muzyki, jedzenia, mody i rzemiosła aby promować rodzimy przemysł i poprawiać jego konkurencyjność. Jest to tzw. strategia soft power.
W kilku wystąpieniach mamy więc wyjaśnienie pojęcia kawaii, analizę folkloru w filmach studia Ghibli, wizje erotyki w Japonii, omówienie estetyki japońskich gier video, zagadnienie fetyszyzacji czerni w kinie japońskim, ciało androginiczne w tańcu buto, dziedzictwo Kuniyosiego we wspołczesnej kulturze i popkulturze japońskiej oraz omówienie roli lalek japońskich w mandze i anime oraz życiu codziennym japońskich rodzin (co szczególnie mnie zainteresowało
i polecam wystawę pełnego zestawu lalek w warszwskim Muzeum Azji i Pacyfiku).