Praca w dużej firmie nie należy do łatwych. A zarządzanie nią jest zadaniem jeszcze bardziej skomplikowanym i odpowiedzialnym. Jak kierować zespołem, by firma przynosiła zyski, a zatrudniony w niej człowiek miał szansę na ukierunkowany rozwój? Odpowiedzi zawarte zostały w publikacji Pięć wymiarów człowieka. Kto po nią sięgnie, dowie się, Jak zrozumieć siebie, własnych pracowników i zwiększyć efektywność działania firmy.
W książce głos zabrali psycholodzy organizacji (Darek Ambroziak, Victor Wekselberg) oraz dr. hab. nauk społecznych, medioznawca Jacek Wasilewski. Autorzy, wykorzystując długoletnią praktykę doradczą, dzielą się z czytelnikiem swoją wiedzą i doświadczeniem. Każdy z pięciu wymiarów człowieka został przez nich omówiony w odniesieniu do sytuacji pracy. Każdy też został zilustrowany opisem przypadku, z jakim autorzy zetknęli się w swojej praktyce zawodowej (podobieństwo do realnych postaci oraz zbieżność imion jest przypadkowa). Omawiając kolejne wymiary (temperament, osobowość, motywacja do pracy, kompetencje behawioralne, repertuar taktyk wpływu), autorzy przekazują podstawową wiedzę na ich temat, analizują poszczególne modele zachowań i różnorodne możliwości, omawiają podejmowane decyzje oraz sposoby realizowania zadań. Każdy rozdział kończy się Podsumowaniem (kilka punktów), skondensowanym przemyśleniem Co daje biznesowi wiedza na temat… oraz wartymi uwagi radami Na deser.
W książce Pięć wymiarów człowieka teoria połączona zostaje z praktyką: mnóstwo miejsca w lekturze zajmują psychologiczne opisy konkretnych przypadków. Prezentując je, autorzy położyli nacisk na wewnętrzne relacje pomiędzy poszczególnymi właściwościami (ponieważ w zależności od sytuacji uwypuklone zostają zalety lub wady, opisy wzbogacono o otoczenie społeczne i organizacyjne), po czym – w celu jak najbardziej zrozumiałego odzwierciedlenia różnorodnych sytuacji i ich skutków – przedstawili sylwetki ludzi odnajdujących w sobie chęci do zmian (wraz z realizacją zmiany) oraz tych, u których sprawność działania uzależniona jest od sytuacji, w jakiej się znaleźli. Interesujące rozważania dotyczą również diagnozy psychologicznej i roli języka (słowa argumentujące, przekonujące, przyczyniające się do pokojowego rozwiązywania konfliktów).
Dla zainteresowanych tematem lektura warta jest uwagi. Wynikające z jej treści wnioski oparte zostały – oprócz doświadczeń własnych – o opracowane na podstawie długoletnich badań naukowych spostrzeżenia psychologów. Są w publikacji pytania wraz z rozbudowanymi odpowiedziami, teorie, rozwiązania, doskonale opisane procesy, porady praktyczne. Są wykresy, tabelki, rysunki, wypunktowania, grafiki. Treści szczególnie warte zapamiętania zapisano kursywą bądź wytłuszczoną czcionką. Fachowa terminologia nie utrudnia odbioru. Dodatek stanowią: Refleksje uczestników i zleceniodawców diagnozy opisanej w książce (radca prawny, dyrektor, specjaliści, prezesi zarządów), Psychologia organizacji w pigułce, Testy psychologiczne stosowane przez autorów do badania poszczególnych właściwości psychologicznych oraz pięć pozycji bibliograficznych. Zwięzłe notki końcowe pozwalają poznać autorów publikacji.
Snute z perspektywy psychologa organizacji rozważania są w Pięciu wymiarach człowieka przekazane w sposób przystępny, językiem całkowicie zrozumiałym, a poparte życiowymi przykładami pozwalają zrozumieć, jak bardzo ważna (dla indywidualnego człowieka oraz firmy) jest praca i współpraca, kompetencje odpowiednie dla zajmowanego stanowiska, predyspozycje oraz możliwości pracowników, wzajemne oczekiwania, ale i zwiększające poziom stresu wygórowane wymagania. Warto, by po publikację Wydawnictwa Novae Res sięgnęli zwłaszcza ci, od których zależy kształt firmy oraz jakość pracy.
Trzeci minialbum z serii o plakatach i formach graficznych poświęcony jest twórczości Mieczysława Wasilewskiego, jednego z najbardziej uznanych...
Książka demaskuje szczegóły retorycznego mechanizmu dominacji. Całokształtu opisu dopełnia uwzględnienie stosunków historycznych, obyczajowo-...