TikTok zmienił światowy, w tym także polski rynek wydawniczy. To właśnie ta platforma staje się teraz dla wydawców wyzwaniem. I słusznie, bo potrafi zrobić z książki prawdziwy bestseller. Wielką siłę medium dostrzegli również przedstawiciele branżowego portalu „The Bookseller”, którzy w tym roku postanowili wyróżnić społeczność BookToka nagrodą FutureBook Person of the Year.
FutureBook Person of the Year to wyróżnienie, które przyznaje się za wykorzystanie cyfrowych innowacji do promocji czytelnictwa. Tego roku„The Bookseller” postanowił uhonorować... całą społeczność TikToka, która przyczyniła się do rozpowszechnienia literatury w popularnej wśród młodzieży aplikacji.
TikTok z prestiżową nagrodą. Na czym polega siła BookToka?
BookTokerzy prześcigają się w nagrywaniu oryginalnych treści wideo, by przyciągnąć uwagę tysięcy odbiorców. A za tą uwagą idzie także sprzedaż. Co ciekawe, TikTokowe mole książkowe rozsławiają nie tylko nowości wydawnicze, ale również książki, które miały swoją premierę już kilka lat temu. Świetnym przykładem jest powieść Siedmiu mężów Evelyn Hugo autorstwa Taylor Jenkins Reid. Prawa do ekranizacji zostały już sprzedane, a w Polsce ta historia zyskała swoje drugie życie właśnie dzięki recenzentom z TikToka. Co więcej, TikTok to jedyna platforma, która doczekała się swojej półki w salonach Empik.
Czytaj również: Zabytkowa biblioteka stała się hitem na TikToku!
Podobną sławę dzięki BookTokowi zdobyła książka Pieśni o Achillesie autorstwa Madeline Miller, która w USA sprzedała się w nakładzie 2 milionów egzemplarzy. O sile tkwiącej w TikToku sprawę zdawała sobie także autorka książki Lightlark, która za sprawą aplikacji nie tylko wypromowała swoją książkę, ale także sprawiła, że książka przełożona została na kilkanaście języków, w tym polski, a także zainteresowała filmowców, którzy szybko wykupili prawa do ekranizacji powieści.
TikTok zadowolony z nagrody rynku wydawniczego
Dyrektor generalny TikToka w Wielkiej Brytanii, James Stafford, nie kryje zadowolenia z przyznanej nagrody.
Cieszymy się, że społeczność BookTok została uznana za FutureBook Person of the Year. BookTok to społeczność miliardów ludzi, którzy dzielą się książkami, robiąc to z pasją i kreatywnością.
Podkreślił również, że obserwacja tego, jak TikTok pozwala literaturze zakwitnąć, to piękne doznanie. Philip Jones z komisji The Bookseller również bardzo docenia społeczność TikToka.
Powołując się na niezwykły wpływ BookTok, doceniamy niezliczonych twórców treści książkowych, których entuzjazm robi tak wiele dla tak wielu autorów, czytelników, księgarzy i wydawców. Ta afirmacja słowa pisanego, od pokolenia, które dorastało z tak wieloma innymi źródłami rozrywki, ma ogromne znaczenie dla branży książkowej. To jest nasz sposób na podziękowanie tym, którzy to robią. Nigdy nie przestawajcie!
Tak zwany „efekt BookToka” błyskawicznie dostrzegli wydawcy na całym świecie. I nic dziwnego, skoro Nielsen oszacował, że od stycznia do kwietnia 2022 dzięki TikTokowi sprzedały się książki o łącznej wartości 2,2 mln funtów, a obecnie ta kwota mogła przekroczyć już 50 milionów funtów.
Sam TikTok również wykorzystuje książkowy potencjał. W lipcu 2022 uruchomiono internetowy klub książki #BookClub. To akcja, w ramach której co miesiąc pięcioro użytkowników tworzy wokół wybranego tytułu dyskusje i recenzje. A wydawcy już na samą myśl zacierają ręce i marzą o tym, by to właśnie książka z ich stajni stanęła nagle w świetle reflektorów. Choć BookTok dla wielu wydawców to żyła złota, a w promocji zawsze chodzi o pieniądze, to jednak literatura zasługuje na to, by nieustająco być na fali.
Tagi: TikTok, książki,