Oscary 2018: mocne zwycięstwo „Kształtu wody"

Data: 2018-03-05 13:36:35 | Ten artykuł przeczytasz w 5 min. Autor: Sławomir Krempa
udostępnij Tweet
News - Oscary 2018: mocne zwycięstwo „Kształtu wody

Znamy już laureatów Oskarów 2018. W tym roku najważniejsze nagrody - dla najlepszego filmu i reżysera - otrzymał „Kształt wody", wyróżniono także autora muzyki, Alexandre'a Desplata i scenografów, Jeffreya A. Melvina, Paula D. Austerberry'ego oraz Shane'a Vieau. W trzech kategoriach wygrała „Dunkierka" w reżyserii Christophera Nolana, „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri", „Czas mroku", „Blade Runner 2049" i „Coco" zdobyły po dwa Oscary. Wyróżniono także m.in. „Nić widmo", „Tamte dni, tamte noce" i „Jestem najlepsza. Ja, Tonya". Polski kandydat „Mój Vincent", niestety, odpadł w tegorocznej rywalizacji. 

Nasz komentarz:

Jeśli chcielibyście, bym wskazał wielkiego przegranego tegorocznej gali, wymieniłbym najpierw „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri". Fenomenalna opowieść o tym, że sprawiedliwość nie zawsze triumfuje, z wyśmienitymi kreacjami aktorskimi, momentalnie - do bólu prawdziwa, przez cały czas - subtelnie zabawna zgarnęła tylko nagrody za role aktorskie. A szkoda, bo wydaje się, że to film o wiele bliższy rzeczywistości niż „Kształt wody" - metaforyczna opowieść o naszym strachu przed innymi, a zarazem oddanie głosu wykluczonym. „Kształt wody" to formalnie baśń - bazująca na nostalgii historia, jedna z tych, które Holywood uwielbia. Niestety, europejskiego widza - zwłaszcza bardziej konserwatywego - odrzucić może fantastyczna otoczka filmu Del Toro. Meksykański reżyser tworzy kino autorskie, bez wątpienia zasługujące na nagrodzenie czy uwagę, jednak można odnieść wrażenie, że „Kształt wody" nie jest jego najlepszym filmem.

Inaczej jest w przypadku arcydzieła, jakim okazała się „Nić widmo" Paula Thomasa Andersona. Nie dziwi mnie za to, że „polski" „Mój Vincent" przegrał z „Coco". Oczywiście, sercem jestem po stronie Doroty Kobieli, ale obiektywnie przyznać muszę, że nowa produkcja Pixara to powrót do najlepszych tradycji tej wytwórni i kino dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. „Coco" to degoroczna pozycja obowiązkowa - nawet, jeśli nie jesteście rodzicami.

Nadrabiając pooscarowe zaległości, koniecznie powinniście także wybrać się na „Lady Bird" - cudowną, choć z pozoru bardzo zwyczajną opowieść o dorastaniu z kolejną świetną rolą Saoirse Ronan. Trzecia nominacja w karierze pokazuje, że ta młodziutka dwudziestotrzyletnia aktorka ma jeszcze przed sobą wielką karierę. Swoją drogą: fakt, że Amerykańska Akademia Filmowa nagradza baśniowy film opowiadający się po stronie wykluczonych, a jednocześnie pomija znakomity obraz Grety Gerwig - jednej z niewielu przecież reżyserek w Holywood - pokazuje, że jak bardzo dużo byśmy nie demonstrowali naszego poparcia wobec głośnych w ostatnich miesiącach akcji, i tak w gruncie rzeczy nadal niewiele się zmienia. Zamiast mierzenia się z bolesną rzeczywistością Fabryka Snów woli produkować i nagradzać kolejne baśnie. Do czasu, gdy nastąpi kolejne bolesne przebudzenie.  

Miłośnicy literatury, którzy chcą być na bieżąco z „filmowymi" lekturami z pewnością sięgną po - niestety, bardzo przeciętną - książkę Daniela Krausa i Guillermo del Toro Kształt wody. Warto także zwrócić uwagę na Czas mroku - publikację scenarzysty biograficznego filmu o Winstonie Churchillu. Z kolei Tamte dni, tamte noce to powieść Andre Acimana, która stała się podstawą filmu wyróżnionego za najlepszy scenariusz adatpowany.

Gorąco zachęcamy Was też do przeczytania naszej recenzji filmu Nić widmo" - jednego z wielkich przegranych tegorocznej gali.
   
Oto pełna lista laureatów:   

Najlepszy film 
„Kształt wody"

Najlepsza reżyseria:
Guillermo del Toro - „Kształt wody"

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
Frances McDormand - „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri"

Najlepszy aktor pierwszoplanowy:
Gary Oldman - „Czas mroku" 

Najlepszy aktor drugoplanowy: 
Sam Rockwell - „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri"

Najlepsza aktorka drugoplanowa: 
Allison Janney - „Jestem najlepsza. Ja, Tonya"

Najlepszy scenariusz oryginalny: 
„Uciekaj!"

Najlepszy scenariusz adaptowany:
„Tamte dni, tamte noce" 

Najlepszy film animowany: 
„Coco"

Najlepszy film nieanglojęzyczny: 
„Fantastyczna kobieta"

Najlepszy film dokumentalny: 
„Ikar"

Najlepsze zdjęcia: 
„Blade Runner 2049"

Najlepsza muzyka: 
„Kształt wody" 

Najlepsza piosenka: 
Remember me - „Coco" 

Najlepsze efekty specjalne: 
„Blade Runner 2049" 

 Najlepsza charakteryzacja: 
„Czas mroku" 

Najlepsza scenografia: 
„Kształt wody"

Najlepsze kostiumy: 
„Nić widmo" 

Najlepszy montaż: 
„Dunkierka" 

Najlepszy dźwięk: 
„Dunkierka"

Najlepszy montaż dźwięku: 
„Dunkierka"

Najlepszy film krótkometrażowy 
„The Silent Child"

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny: 
„Heaven Is a Traffic Jam on the 405"

Najlepszy krótkometrażowy film animowany: 
„Dear Basketball"

REKLAMA

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Reklamy
Recenzje miesiąca
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Zmiana klimatu
Karina Kozikowska-Ulmanen
Zmiana klimatu
Pokaż wszystkie recenzje