Dwudziestokilkuletnia blogerka modowa napisała swoją pierwszą książkę, która stała się prawdziwym bestsellerem we Francji. Utrzymująca się przez wiele tygodni na listach sprzedażowych książka wzbudziła zgorszenie wśród… krytyków literackich.
Léna Mahfouf ma 23 lata i pod pseudonimem Léna Situations stworzyła konta w mediach społecznościowych, gdzie prezentowała ciekawostki modowe. Młoda influencerka szybko zdobyła fanów – nie tylko na Instagramie, ale także na YouTubie, a w ubiegłym roku otrzymała popkulturową nagrodę People’s Choice Award. To sprawiło, że Lena postanowiła… napisać książkę.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Kobieta wydała publikację Toujours plus, + = +, która liczy 150 stron i ma być „praktycznym podręcznikiem do pozostania w dobrym humorze i pozytywnym nastroju, który autorka podsumowuje formułą: + = +.
Tytuł okazał się prawdziwym hitem sprzedażowym i przez miesiące utrzymywał na 1 miejscu list bestsellerów – przegoniło go dopiero książka Baracka Obamy. Książką zainteresowały się zaś nie tylko fanki młodej celebrytki, ale także – krytycy literaccy.
Czytaj także: Kina otwarte od 12.02? Niestety nie wszystkie
We francuskich mediach zawrzało, gdy o książce wypowiedział się jeden z najważniejszych współczesnych autorów oraz juror najważniejszych francuskich nagród literackich – Frédéric Beigbeder. Jego opinia o książce ukazała się we francuskiej gazecie „Le Figaro”. Jak podaje The New York Times, zdaniem Beigbedera Toujours plus jest „147 stronami pustki, 19,50 straconymi euro”. NYT cytuje także Rokhayę Diallo, pisarkę i feministkę, która w odpowiedzi na tekst Beigbedera napisała na swoim Twitterze, że krytyk „wyraża zazdrość i zgorzknienie zabarwione seksizmem, który gardzi kobiecymi dziełami”.
W ten sposób francuscy krytycy i literaci stanęli po dwóch stronach barykady – część z dziennikarzy i pisarzy broniła książki influencerki, inni – przyznali rację krytykowi, podkreślając, że na rynku książki publikacje takie jak Toujours plus nie powinny się pojawiać.
Książki tworzone przez znanych influencerów ze świata mediów społecznościowych coraz częściej zobaczyć można na półkach księgarń. Dzięki zgromadzonym odbiorcom – często kilkumilionowej grupie fanów – wydawnictwa chętnie nawiązują współpracę z internetowymi celebrytami, mają bowiem pewność, że zainwestowane w tytuł pieniądze zwrócą im się w całości.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Internetowe gwiazdy często decydują się na współtworzenie książek o tematyce poradnikowej. Znacznie rzadziej niż znani aktorzy czy muzycy piszą własne autobiografie czy publikują powieści. Influencerzy, którzy prowadzą kanały tematyczne, czasem wydają książki związane z ich zainteresowaniem (np. kulinarne czy o tematyce fitness).
Czasem – tak jak w przypadku sprawy z Francji – bestsellerowe tytuły, chociaż cieszą się ogromnym zainteresowaniem ze strony czytelników, zostają jednocześnie mocno krytykowane ze strony świata literackiego. W Polsce, pomimo popularności, wiele krytycznych recenzji otrzymała chociażby powieść 365 dni autorstwa Blanki Lipińskiej.
Toujours plus, + = + obecnie znajduje się na 1 miejscu w kategorii historia europejska (!), na 9 miejscu w kategorii wiadomości, polityka i społeczeństwo oraz na 26 miejscu w kategorii rodzina i dobre samopoczucie na francuskim Amazonie. Tytuł nie ukazał się nakładem żadnego polskiego wydawcy.