Krajowy Instytut Mediów udostępnił kolejne dane pozyskane w ramach Badania Założycielskiego. Z najnowszych informacji wynika, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy książki czytało 41% Polaków, z czego najchętniej po literaturę sięgały kobiety.
Udostępnione przez Krajowy Instytut Mediów dane dotyczące czytelnictwa nie pozostawiają wątpliwości, że to właśnie czytelniczki są głównymi odbiorczyniami literatury w Polsce. To właśnie kobiety najchętniej sięgały po książki w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Mniej niż 50% Polaków czyta
Badanie KIM przeprowadzało w czerwcu tego roku. Ponad 16 tysięcy osób w wieku od 16 roku życia pytano m.in. o swoje nawyki lekturowe. W ciągu ostatnich 12 miesięcy po książki sięgnąć miało 41,4% ankietowanych.
Może zainteresować cię także: Czy czytasz? Rusza kolejna odsłona akcji promującej czytelnictwo
Co więcej, jak wskazuje Krajowy Instytut Mediów, literaturą częściej interesowały się kobiety niż mężczyźni. 49,4% ankietowanych kobiet zadeklarowało, że w wolnym czasie czyta książki. Tę samą deklarację złożyło trochę mniej, bo 32,7% mężczyzn.
Bez telewizora, za to z radiem. Oto dzisiejsi czytelnicy
W najnowszych danych dotyczących czytelnictwa w Polsce znaleźć można także informacje na temat tego, kim są współcześni czytelnicy. Dowiadujemy się m.in. że po książki chętniej sięgają osoby o wykształceniu wyższym i zamieszkujące duże miasta. Te informacje nie są zaskakujące. Do podobnych wniosków dojść można, analizując raporty o czytelnictwie Biblioteki Narodowej.
To, co może zaciekawić, to analiza w kontekście korzystania z mediów – telewizji i radia. Jak wskazują nowe badania, książki czytają częściej osoby, które nie posiadają telewizora.
Po książki chętniej sięgają osoby, które nie mają w gospodarstwie domowym telewizora - 55,7 proc., w grupie osób posiadających telewizor odsetek czytających wynosi 40,8 proc
– czytamy w komunikacie.
Zupełnie odwrotnie jest jednak w przypadku słuchaczy radia. Aż 43,3% słuchaczy deklaruje, że czyta książki.
W grupie osób niesłuchających radia, wskaźnik czytelnictwa wynosi 29 proc.
– dodaje Krajowy Instytut Mediów.
Najnowsze informacje pochodzą z Badania Założycielskiego przeprowadzonego przez Krajowy Instytut Mediów. To jedne z wielu informacji pozyskanych przez KIM dotyczących konsumpcji mediów w Polsce. W naszym kraju badaniem czytelnictwa zajmuje się Biblioteka Narodowa, a pozyskane informacje publikuje w swoich raportach czytelniczych. Z kolei dzięki Ogólnopolskiej Bazie Księgarń analizowana jest działalność księgarń na terenie naszego kraju.
Tagi: stan czytelnictwa,