Ruszyła kolejna odsłona kampanii promocyjnej realizowanej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Zaprezentowane w sieci spoty reklamowe stanowią część najnowszej ogólnopolskiej akcji informacyjno-społecznej, której celem jest zachęcenie Polaków do czytania.
19 września ruszyła kolejna edycja kampanii, która wspierać ma zarówno czytelnictwo, jak i zachęcić do korzystania z bibliotek. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 to program uchwalony przez Radę Ministrów na lata 2021-2025. W tym celu stworzono między innymi spoty, których motywem przewodnim są słowa: „Nieważne gdzie czytasz, ile, kiedy, ani dlaczego”. Zaprezentowani w klipach bohaterowie, poprzez swoje działania pokazują, że warto czytać bez względu na okoliczności.
„Czy czytasz?” – nowe spoty w ramach NPRCz 2.0.
Biorąc pod uwagę skalę oraz budżet, Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0, uznawany jest jako jeden z najważniejszych i największych wieloletnich projektów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Twórcy projektu chcą pokazać, że czytanie może być zarówno źródłem cennych informacji, fantastyczną rozrywką, jak i wartością samą w sobie, gdyż dobrze wpływa na nasz rozwój, pobudza wyobraźnię oraz uczy krytycznego myślenia. Dzięki wsparciu finansowemu rozwinięte zostaną biblioteki publiczne oraz placówki szkolne i pedagogiczne, które stanowią centrum dostępu do kultury i wiedzy. Działaniom tym towarzyszy także akcja promocyjna w postaci filmów promocyjnych emitowanych zarówno w tradycyjnych mediach, takich jak telewizji czy radio, jak i w sieci, a zwłaszcza w mediach społecznościowych, gdzie najwięcej czasu spędzają zwłaszcza osoby młode.
Spoty z hasłem Czy czytasz? pierwszy raz pojawiły się już w roku minionym, a teraz można zobaczyć kolejne klipy z tym samym hasłem reklamowym. Filmy promocyjne przygotowano w wersji krótszej (30 sek.) oraz dłużej (60 sek.). Ta druga skierowana ma być do odbiorców w internecie, a komunikaty realizowane w ramach akcji mają pojawiać się między innymi na Tik-toku czy Instagramie. Do 20 października w stacjach radiowych i telewizyjnych będzie można obejrzeć krótkie filmy wideo promujące czytelnictwo. Stworzone zostały dwie wersje, skierowane zarówno do młodszych, jak i starszych czytelników. Poniżej można zobaczyć ich skrócone wersje.
Spot skierowany do dzieci, młodzieży oraz ich rodziców:
Spot skierowany do seniorów:
Co daje Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa?
W ramach kampanii wyróżniono cztery priorytety. Pierwszym z nich jest poprawa oferty bibliotek publicznych. Najważniejszym działaniem jest zaopatrzenie ich w nowości wydawnicze. Dodatkowo możliwe jest również zakupienie dla bibliotek książek w postaci e-booków oraz audiobooków. Innym działaniem jest również rozbudowa systemu zarządzania zasobami bibliotek publicznych. Drugim priorytetem są inwestycje w infrastrukturę bibliotek publicznych. W ramach tego punktu wyróżniono wnioskodawców, którzy mogą ubiegać się o dofinansowanie bibliotek publicznych w celu ich rozbudowy czy modernizacji.
Czytaj również: Literatura nie dla idiotów? Jak wygląda czytelnictwo w Polsce?
Kolejnym priorytetem jest zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych. W ramach tego punktu konkretne placówki otrzymają środki, nie tylko na zakup najnowszych tytułów, ale także na sprzęt oraz oprogramowanie komputerowe. Ostatnim aspektem, który wzięto pod uwagę, jest program dotacyjny dla bibliotek oraz promocja czytelnictwa. Środki udzielone w ramach tego punktu, mają zostać przeznaczone na realizację projektów edukacyjno-animacyjnych. Innym działaniem ma być również podnoszenie kompetencji pracowników bibliotek oraz przeprowadzenie kampanii społeczno-informacyjnej.
Czytaj również: Kryzys nie oszczędza księgarń. Zniknęło ich ponad 80
Program realizowany jest przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Ponadto akcję wspiera Biblioteka Narodowa, Instytut Książki, Narodowe Centrum Kultury, a także Ministerstwo Edukacji i Nauki. Planowany budżet Programu na lata 2021-2025 wynosi blisko 1,1 mld zł, w tym 635 mln zł z budżetu państwa. Resztę finansowego wkładu stanowią beneficjenci.
Tagi: stan czytelnictwa, czytelnictwo,