Od wczoraj możliwe jest rejestrowani się przedsiębiorców w panelu sprzedawcy marketplace na stronie Amazon.pl. To pierwszy poważny krok w stronę uruchomienia polskiej wersji jednej z najpopularniejszych księgarń internetowych na świecie.
Wczorajsze media rozgrzały się do czerwoności, gdy okazało się, że Amazon oficjalnie uruchomił panel sprzedawców skierowanych do polskich przedsiębiorców. Na stronie sell.amazon.pl mogą zgłosić chęć współpracy wszystkie zainteresowane sprzedażą na platformie sklepy.
Dotychczas Polacy mogli dokonywać zakupów z niemieckiej wersji sklepu – Amazon.de. Teraz wiadomo już, że Amazon już wkrótce będzie dostępny także i w polskiej odsłonie. Przypomnijmy, że o wejściu Amazonu na polski rynek głośno jest od paru miesięcy. Jakiś czas temu informowaliśmy o tym, że możliwa jest współpraca amerykańskiej platformy z Pocztą Polską.
Siła Amazonu
Amazon jest jedną z najważniejszych platform sprzedażowych w Stanach Zjednoczonych oraz jedną z największych globalnych księgarń na świecie. Swoje magazyny ma na całym globie, także w Polsce – pomimo tego, że do tej pory platforma nie była uruchamiana w naszym kraju.
Amazon od wielu lat wspiera polskich klientów oraz pomaga sprzedawać produkty polskich przedsiębiorców w naszych europejskich sklepach. Kolejnym etapem jest wprowadzenie pełnej oferty detalicznej dla konsumentów w Polsce i właśnie nadszedł czas na ten krok
– powiedział Alex Ootes, wiceprezes ds. rozwoju w UE, Amazon
Amazon nierzadko wywiera ogromne znaczenie dla lokalnego rynku oraz jest jednym z graczy, który wpływa na tworzenie się „bestsellerów”. W Polsce do tej pory jednymi z najważniejszych sprzedawców internetowych było Allegro oraz księgarnia internetowa Empik, która – podobnie jak Amazon – oprócz książek sprzedaje także wiele innych towarów, niekonieczni związanych z kulturą.
Wejście Amazonu na polski rynek może być kamieniem milowym dla wielu posiadaczy sprzętu Amazonu. Do tej pory wszyscy, którzy chcieli wyposażyć się w czytniki Kindle, tablety Kindle Fire, asystentkę głosową Alexę czy podłączany do telewizora Kindle Stick, musieli nieco nagłowić się nad tym, jak sprowadzić produkty do Polski. Wielu fanów marki ma nadzieję, że teraz czytniki i pozostałe sprzęty od Amazonu będzie można kupować znacznie sprawniej i w znacznie lepszych cenach. Z drugiej strony – w Polsce dostępna jest także platforma Ebay.pl, będąca innym gigantem na rynku e-sprzedaży. W przeciwieństwie do wielu innych krajów zachodnich, Ebay nie cieszy się w Polsce aż tak dużą popularnością, jak w Wielkiej Brytanii, USA czy Niemczech. Można zatem zastanawiać się, czy przyzwyczajeni do kilku dużych rynkowych graczy polscy konsumenci, będą zainteresowani zakupami na nowej platformie.
Zamawianie książek na Amazonie będzie możliwe w Polsce?
Na ten moment nie ma pewności, którzy polscy wydawcy zdecydują się na współpracę z Amazonem. Jest to jednak dość prawdopodobne – część z wydawnictw zwłaszcza w czasie pandemii poszukuje nowych dróg dotarcia do swoich czytelników. Być może niektórzy z nich postanowią nawiązać współpracę z Amazonem.
Współpraca z Amazonem będzie odpłatna. Przedsiębiorstwa, które zdecydują się na rejestracje poprzez formularz Seller Central, zobowiązane będą do regularnego opłacania faktur za wybrany plan sprzedaży (Plan Indywidualny to koszt 4 zł za każdy sprzedany egzemplarz, a Plan Profesjonalny to koszt 165,91 zł + podatek VAT miesięcznie, bez względu na liczbę sprzedanych produktów). Oprócz tego sprzedawcy będą zobowiązani do wpłacania prowizji od sprzedaży oraz „opłat za realizację”.
Zbliżająca się premiera Amazon.pl zapewni więc polskim przedsiębiorcom możliwość dotarcia do ponad 300 milionów klientów Amazon na całym świecie, w ponad 200 krajach i terytoriach. Obecnie za pośrednictwem Amazon sprzedaje globalnie 1,7 miliona małych i średnich firm, z czego ponad 200 000 przedsiębiorców przekroczyło 100 000 dolarów wartości sprzedaży w 2019 roku
– mogliśmy przeczytać w komunikacie prasowym.
Pojawienie się Amazonu na polskim rynku z całą pewnością będzie szansą na sprawniejsze kupno i zdobywanie książek, które dotychczas były niedostępne w naszym kraju. Dzięki międzynarodowemu charakterowi księgarni, w ofercie platformy pozostają setki tysięcy książek – zarówno najnowszych bestsellerów, jak i znacznie starszych, używanych pozycji.