Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej

Ocena: 0 (0 głosów)
Książka poświęcona jest w zasadniczej mierze rozważaniom nad literaturą romantyczną […] w jednym z najbardziej charakterystycznych aspektów – w aspekcie wrażliwości erotycznej. Jest to więc studium o stanach duchowych i osobliwościach obyczajów, ujęte według określonych typów bohaterów i wątków, które powracają z uporem niczym mity zrodzone ze wzburzonej krwi. […] Sądzę, że w żadnej innej epoce literackiej zmysły nie były w sposób bardziej oczywisty podstawowym tematem dzieł wyobraźni. Lepiej więc zbadać tę orientację w jej historycznym rozwoju, niż powtarzać ze słuchu i prawie bez zastanowienia ogólnikowe obwinienia o zmysłowość i perwersję, którymi krytycy tego okresu zazwyczaj kwitowali tego rodzaju zainteresowania twórców Mario Praza.

Informacje dodatkowe o Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej:

Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria
Data wydania: 2010-04-14
Kategoria: Inne
ISBN: 978-83-7453-872-5
Liczba stron: 288

więcej

Kup książkę Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej - opinie o książce

Avatar użytkownika - majkanew
majkanew
Przeczytane:2019-03-10,

Literatura romantyczna ma wiele odsłon. Najczęściej wymienia się atmosferę cudowności, egzaltację bohaterów, wyobraźnię jako główny pierwiastek twórczy, kwestię natury czy – rzadziej – stosunek do wierzeń/religii. Mario Praz wczytał się głębiej w dorobek najpopularniejszej epoki i wydobył z tej głębi cała mroczną stronę literatury romantycznej.

„Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej” to zbiór tekstów i komentarzy (omówienia, analizy) włoskiego badacza dotyczących przede wszystkim sfery erotycznej i wizerunków demonicznych bohaterów. Praz rozpoczyna od rozpatrywania pojęcia „romantyczny” oraz kwestii związanych z antytezą „klasyczny-romantyczny”. Te rozważania prowadzą do określenia romantycznej koncepcji piękna, w której istotną rolę odgrywają obrzędy budzące strach, a także smutek, boleść, zepsucie, otchłań, żądza posiadania. Dominuje tu „estetyka potworności i grozy”. Pociągające jest to, co obrzydza, bywa okrutne albo sprawia ból. Romantyzm głównie z tego czerpał przyjemność, żeby nie powiedzieć: rozkosz.

W tej książce znajdziemy przede wszystkim omówienie szeroko pojętej zmysłowości czy erotyzmu w literaturze epoki, główne motywy i typy (np. wampiryzm, sadyzm, kobieta fatalna), charakterystyki wybranych bohaterów pod konkretnym kątem (np. cechy wspólne Giaura i Szatana), schematy powieściowe z wątkami miłosnymi (erotycznymi). Praz, opisując dane zagadnienie, wnika w nie znacznie głębiej, by sięgnąć do historii gatunku czy tropu i ukazać jego rozwój oraz wpływy. Wiele uwagi autor poświęcił markizowi de Sade i recepcji jego pism (np. „Justyna” służyła jako środek do wyzwalania obłędu u czytającego). Ale na kartach „Zmysłów…” pojawiają się także m.in.: D’Annunzio, Shelley, Swinburne, Verlaine, Hugo.

W kilku rozdziałach występuje m.in. Baudelaire – ten, który chciał „wydobyć piękno ze zła” i twierdził, że natura człowieka nacechowana jest potwornością już od narodzenia albo że miłość to tortura. Praz wczytuje się także w karty Flauberta, gdzie odnajduje demona perwersji, upodobanie do orgii w stylu wspominanego de Sade’a.

Badacz położył główny nacisk na wpływy sławnego markiza, nie tylko na gruncie literackim. Przestawił również malarskie realizacje jego filozofii, np. u Delacroix. Szeroko omawia wizerunek Salome z obrazu Moreau, również w kontekście „Na wspak” Huysmansa, gdzie obraz ten jest jednym z ważniejszych motywów. Praz poświęca uwagę kobiecie i jej wcieleniom, m.in. jako symbol Zła.

Publikacja imponuje rozległą wiedzą i erudycją autora, bogatym materiałem badawczym, licznymi (często obszernymi) przykładami (cytaty, fragmenty). Praz nie tylko szuka, bada i opisuje to, co kryje się w tekstach kultury, będących odbiciem epoki i oczekiwań czytelników, ale analizuje także przyczyny pisarstwa tego typu, recepcję i inspiracje (powiązania między dziełami). Lektura „Zmysłów…” pozwala na ponowne odkrycie niezwykle pojemnej i zaskakującej w swej wielobarwności światowej literatury romantycznej.

Link do opinii
Inne książki autora
Mnemosyne rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych
Mario Praz0
Okładka ksiązki - Mnemosyne rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych

Idea pokrewieństwa sztuk do tego stopnia zakorzeniła się w ludzkich umysłach od najdawniejszych czasów, że musi być w niej coś więcej i coś głębszego niż...

Wspaniałości Rzymu
Mario Praz0
Okładka ksiązki - Wspaniałości Rzymu

Pod bezlitosnym rzymskim słońcem, dla kogoś, kto potrafi je dostrzec, kamienie żyją z taką intensywnością, że zakrawa to na halucynację. Za sprawą Carceri Piranesi...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy