Eurosieroty i emocje
Bywa, że nauczyciele podświadomie traktują eurosieroty inaczej niż pozostałe dzieci. Nie zdarza się jednak, by świadomie je dyskryminowali.
Romowie w polskiej szkole
Dzieci romskie nie lubią lekcji języka polskiego. Tłumaczą, że nie rozumieją tego, co mówi nauczycielka. Mało kto zdaje sobie sprawę, że polski jest dla wielu z nich językiem obcym.
Myślenie na skróty
Stereotypy ułatwiają porządkowanie świata. Dzięki nim nauczyciel nie musi zastanawiać się, dlaczego Jaś nie przygotował się do lekcji, bo przecież wszyscy wiedzą, że jest leniem i wiecznie sprawia kłopoty.
Wśród rodziców i kolegów
Znam szkoły, w których grono pedagogiczne jest podzielone na kółka wzajemnej adoracji. Zdarza się też, że koledzy i koleżanki z pracy chcą wiedzieć więcej niż powinni. Przydaje się wtedy umiejętność asertywnego odmawiania i wyznaczania granic.
Nastoletni mediatorzy
Zdarza się, że dyrektorzy szkół wyznaczają na mediatorów rówieśniczych uczniów sprawiających trudności wychowawcze. A mediator rówieśniczy powinien być dla innych wzorem do naśladowania.
Trening Pewności Siebie
Bierność i agresja to niedobre odpowiedzi na zaczepki. Rozwiązaniem są asertywne zachowania, które wzmacniają pewność siebie, dają poczucie sprawstwa i nie narażają na nieprzyjemności.
Model i obserwator, czyli patrz i ucz się
Chłopcy znacznie częściej niż dziewczynki naśladują agresję fizyczną - zwłaszcza gdy demonstruje ją mężczyzna. Agresywne kobiety nie robią na nich aż takiego wrażenia.
Dziecko z gwarancją na sukces
Poradniki dla rodziców podają niezliczone recepty, jak wychować dziecko, aby w przyszłości osiągnęło sukces. Tymczasem najprostsze rozwiązania są dosłownie w zasięgu ręki.
Poważany czy lekceważony?
Kto ma rację: nauczyciele, którzy uważają, że ich zawód nie cieszy się szacunkiem społecznym? Czy też ci, którzy ten szacunek zawodowi nauczyciela przypisują?
Sposób na porozumienie
Wolimy uczyć się od osób, w których towarzystwie czujemy się dobrze. Dlatego uczniowie lubią nauczycieli, którzy potrafią motywować, wzmacniać ich poczucie wartości, rozbudzać i przekazywać pasje.
Szkoła może być przygodą
Szkoła naprawdę może być wyjątkowym miejscem w świecie dziecka. Jej stworzenie wymaga jednak wysiłku ze strony nauczycieli, doskonalenia metod nauczania, zmiany sposobów myślenia o edukacji - tłumaczy Philip Zimbardo.
Co wynika z pomagania
Dzieci i młodzież zaangażowani w wolontariat mają lepsze oceny, rzadziej sięgają po używki, chętniej chodzą do szkoły. Unikają też zbyt wczesnego rozpoczynania życia seksualnego.
Gra w samodzielność
Pod codzienną szarpaniną i walką o swobodę toczy się egzystencjalny trud zdobywania autentycznej autonomii. To dla nastolatka zupełnie nowe doświadczenie. Musi się mylić i gubić.
Na skutek picia
Uczniowie dotknięci FAS zachowują się, jakby byli znacznie młodsi, niż wskazuje ich wiek metrykalny. To jeden z powodów, dla których tak ciężko się z nimi pracuje.
Bo dostaniesz klapsa!
Cielesne karanie dzieci jest prawnie zabronione. Wciąż jednak są tacy, którzy przekonują, że bez klapsa nie ma dobrego wychowania.
Medytacja na co dzień
Medytacja pomogła mi odzyskać harmonię. Przestało się denerwować moje ciało, przestał się denerwować mój umysł, głębiej zrozumiałem moje człowieczeństwo - opowiada Stefan Reynolds.
Najważniejsza jest pasja
Co dzieci myślą o medytacji? Cieszy je sam fakt rozpoczęcia medytowania. Wygląda też na to, że im są młodsze, tym łatwiej im ono przychodzi.
Informacje dodatkowe o Psychologia w szkole 1(37)/2013:
Wydawnictwo: inne
Data wydania: b.d
Kategoria: Psychologia
ISBN:
1731-836X
Liczba stron: 128
Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Przeczytane:2013-04-30, Ocena: 5, Przeczytałam, 2013, Mam,