Opanuj sztukę mistrzowskiej kompozycji - twórz zachwycające, artystyczne fotografie!
Jak świadomie dobierać i układać elementy w kadrze, aby tworzyć przyciągające uwagę obrazy?
Jak efektownie grać symetrią, perspektywą, tłem, kształtem i kolorem?
Jak komponować obrazy w makrofotografii, zdjęcia ludzi, krajobrazów czy architektury?
Podobnie jak harmonijne ułożenie dźwięków tworzy poruszającą zmysły muzykę, tak umiejętne dobranie poszczególnych elementów obrazu — kolorów, kształtów i obiektów — składa się na zachwycające, pełne ekspresji zdjęcie. Piękno fotografii budzi się do życia zarówno dzięki idealnemu ułożeniu w kadrze współgrających ze sobą elementów, jak i kontrastowemu zestawieniu składników. Jednak niezależnie od użytych środków najważniejsze jest świadome ich wykorzystanie. Nawet najpiękniejszy temat zdjęcia, najciekawsze ujęcie może zostać zaprzepaszczone, jeśli elementy obrazu zostaną nieprawidłowo rozmieszczone lub znajdzie się na nim coś, co — jak fałszywy dźwięk w melodii — w rażący sposób zaburzy atmosferę lub odwróci uwagę odbiorców od głównego motywu. To właśnie kompozycja obrazu fotograficznego w dużej mierze decyduje o tym, czy zdjęcie nosi znamiona artyzmu, czy nie.
Oto doskonały podręcznik dla fotografów, w którym zawarto popartą wieloma ciekawymi przykładami wiedzę na temat teorii kompozycji obrazu, teorii widzenia, zasad analizy i syntezy otoczenia. Dzięki niemu poznasz wszystkie najważniejsze zasady kadrowania zdjęcia, nauczysz się zręcznie grać kolorem, fakturą, perspektywą, bryłą czy deseniem. Zrozumiesz, jak ludzie patrzą i postrzegają otoczenie — to pozwoli Ci tworzyć przyciągające ich uwagę, zachwycające obrazy. Dowiesz się także, w jaki sposób analizować fotografie i komponowaną scenę, zachowywać spójność formy i treści zdjęcia oraz wykształcić w sobie cenną umiejętność naciskania spustu migawki zawsze w odpowiednim, niepowtarzalnym momencie. Każdy rozdział tej niezwykłej książki kończy się praktycznymi ćwiczeniami, których wykonanie pomoże Ci pogłębić i utrwalić zdobytą wiedzę.
Dzięki tej książce:
dowiesz się, jak wzrok i mózg odbierają kształty, formę, przestrzeń, światło, kolor, ruch, dynamikę czy ekspresję
nauczysz się patrzeć na fotografowaną scenę tak, jak aparat fotograficzny, i świadomie dobierać fragmenty otoczenia do kompozycji sceny
poznasz wszystkie zasady komponowania obrazu fotograficznego — począwszy od słynnego "złotego podziału" i trójpodziału, po grę w symetrię lub asymetrię, operowanie kolorem, fakturą, tłem, perspektywą, deseniem czy bryłą
odkryjesz, jak zachować jedność formy i treści oraz jak świadomie używać symboli w fotografii
zrozumiesz wymagania dynamiki kompozycji obrazu oraz zasady podobieństw i przeciwieństw
opanujesz sposoby artystycznego komponowania zdjęć krajobrazu i architektury, portretów oraz zbliżeń i makrofotografii
Zdobądź całą niezbędną wiedzę i zacznij świadomie kreować magię obrazu fotograficznego!
Informacje dodatkowe o Kompozycja obrazu fotograficznego:
Wydawnictwo: Helion
Data wydania: 2011-07-18
Kategoria: Poradniki
ISBN:
978-83-246-2956-5
Liczba stron: 328
Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Przeczytane:2019-03-10,
Są takie książki, że do momentu wzięcia ich do ręki, człowiekowi wydaje się, że coś wie z danej dziedziny. Fotografią interesuję się od dobrych kilku lat i wydawało mi się, że o kompozycji obrazu w fotografii wiem całkiem sporo. Jakże się myliłem... Tomasz Gałązka uświadomił mi, że wkroczyłem jedynie do przedpokoju, który prowadził mnie do sal niczym w Ermitażu, gdzie czekały na mnie nowe możliwości i liczne inspiracje. "Kompozycja obrazu fotograficznego" na pewno nie zalicza się do typowych poradników, choć układ książki mógłby coś takiego sugerować. Mamy tu przecież tematyczne rozdziały, konkretne problemy, słowniczki i nawet ćwiczenia.
Jednak po kilku stronach szybko dochodzimy do przekonania, że wpadło nam w ręce coś więcej niż poradnik. Autor bardzo poważnie traktuje swoje zadanie, dzięki czemu otrzymujemy kompletny wykład czy wręcz podręcznik na temat kompozycji obrazu fotograficznego. To na pewno nie książka dla początkujących amatorów sztuki fotograficznej. Poleciłbym ją zaawansowanym amatorom lub profesjonalistom. Tym pierwszym, by usystematyzowali swoją wiedzę i dotychczasowe doświadczenia, a drugim, by przypomnieli sobie podstawy warsztatu w walce z rutyną.
Książka nie jest pisana z takim polotem jak przykładowo amerykańskie odpowiedniki, ale przewyższa je pod względem przekazywanej konkretnej wiedzy. Nawet zdjęcia zamieszczone w książce przemawiają na rzecz Tomasza Gałązki. Stanowią one tylko dodatek, który ma zilustrować treść, a nie być popisem umiejętności autora. Naturalnie zobaczymy tu wiele pięknych fotografii, ale nie odciągają one naszej uwagi od zasadniczej treści. Nie znajdziemy tu pełnych emocji opisów wrażenia, jakie zrobiło na fotografującym wschodzące słońce, ale praktyczne rady jak wykorzystać tego rodzaju światło do robienia dobrych zdjęć.
Ogromną zaletą tej książki jest to, że autor mimo bogatego osobistego portfolio, nie wstydzi się przyznać do fascynacji innymi osobistościami ze światka fotograficznego, jak Adam Anselm, Cartier-Bresson czy Dorothea Lange. To dobrze świadczy o skromności autora, a nam daje możliwość poznania kilku osób z panteonu mistrzów sztuki fotograficznej. Jeśli ktoś zdobywał swoją wiedzę z podręczników zachodnich autorów, to początkowo może mieć trudności z nieco oszczędnym i dosadnym językiem Gałązki. Jednak nie wyobrażam sobie, by u pasjonatów fotografii, zabrakło tej pozycji w biblioteczce. Polecam, bo naprawdę warto ją zdobyć.