Bohater niniejszej książki Ignacy Płonka swoje życie poświęcił wychowaniu i nauczaniu kolejnych młodych pokoleń Polaków. Wykorzystując metodykę skautową, skutecznie trafiał do młodych ludzi, a oni uważali go za autorytet, ale też przyjaciela i starszego brata. Potrafił skutecznie wdrażać system zastępowy, czyli kwintesencję skautingu, w Brzozowie, Tarnobrzegu, Palestynie i Wielkiej Brytanii.
Tworzenie środowiska harcerskiego zaczynał zawsze od wyszkolenia zastępowych, a kierując nimi, organizował doskonałe drużyny i hufce harcerskie. Jako jeden z wielu instruktorów harcerskich twórczo dostosowywał metodykę skautową do warunków, w których przyszło mu działać. Nie poprawiał tego systemu, nie udziwniał go, ale perfekcyjnie wprowadzał w życie, w pracy drużyn, którymi kierował, a potem przez 33 lata propagował na łamach redagowanego przez siebie czasopisma ,,Na Tropie". Przyjrzyjmy się temu systemowi i jego twórcy.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski hm.
Nareszcie mamy w ofercie wydawniczej książkę o polskiej wersji systemu zastępowego jako fundamentalnej formy pracy metodą skautową. [...] Jednym z powodów przetrwania ponad sto lat skautingu na całym świecie jest właśnie swoistego rodzaju łatwość stosowania sytemu zastępowego, w którym zastępowy musi poradzić sobie z własnymi rówieśnikami, odsłaniając przed nimi w toku pełnienia służby swoje uzdolnienia, pasje, zainteresowania i harcerską wiedzę. Najpierw trzeba umieć stać się dla harcerzy naturalnym dla nich przewodnikiem, akceptowanym i podziwianym przez nich wędrowcem, który podąża wraz z tą małą społecznością szlakiem ponadczasowych wartości. Nigdzie indziej harcerze nie nauczą się służyć Bogu i Ojczyźnie, nie poznają, nie zinterioryzują i nie włączą w strukturę własnych działań oraz całożyciowej postawy treści Przyrzeczenia Harcerskiego, by być im wiernym zachowując prawo do samostanowienia i samowychowania. [...] Uniwersalność metody skautowej/harcerskiej polega właśnie na tym, że do jej stosowania nie potrzeba uniwersytetów, kolegiów, instytucji specjalnie kształcących przyszłych liderów do pracy z młodymi, ba, z rówieśnikami. [...] Bohater tej książki nie studiował pedagogiki harcerskiej, ale tworzył własną pedagogię w naturalnych warunkach uczenia się w działaniu i przez działanie, mając jednak wiedzę na temat celów, zasad i metod pracy drużyny skautowej, która nie może prawidłowo funkcjonować, jeśli nie działają w niej zastępy. Mamy tu także ciekawą historię ,,wykluwania się" w środowisku oddalonym od bibliotek, elit i akademii utalentowanego lidera, samouka, pracującego nad sobą młodzieńca, który w trudnych warunkach kształtował najpierw swój charakter. [...] Po raz pierwszy mamy dostęp do tekstów źródłowych Ignacego Płonki, który pięknie pisze o tym, jak pełnić rolę zastępowego, odkrywając w sobie instynkt wodza, wrażliwość społeczną i poczucie odpowiedzialności, by stawać się skutecznym ,,rzeźbiarzem młodych serc i charakterów".
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2017-10-17
Kategoria: Historyczne
ISBN:
Liczba stron: 169
Był na przekór Wacław Błażejewski żył i pracował na przekór wydarzeniom historycznym, w które obfitował wiek XX. Urodził się w niezamożnej...
Przeczytane:2019-03-10,
Ignacy Płonka odegrał ogromną rolę w kształtowaniu się harcerstwa w Polsce. To właśnie on wprowadził na nasz grunt system zastępowy. Jak sam pisał:
"Tajemnicą powodzenia harcerstwa (skautingu) jako organizacji samowychowawczej młodzieży jest system zastępowy. Polega on na łączeniu młodzieży pod wodzą chłopca - zastępowego w naturalnie dobrane grupki, ożywione jedną myślą, zżyte ze sobą, dążące do jednego celu, przeżywające razem swe dni jasne i pochmurne".
Z kartek książki wyłania się obraz prawdziwego pasjonata. Człowieka kochającego młodzież. Autorytetu i powiernika. Poznajemy jego życie oraz wypowiedzi. Dodatkowym walorem są zdjęcia. Czarno - białe, a mimo to oddające barwy harcerskiego życia.
Dla miłośników harcerstwa jest to pozycja obowiązkowa. NIEZASTĘPIONA.
dr Kalina Beluch