Pierwsza kompletna historia kultury punkowej, opowiadająca o jego źródłach, historii Sex Pistols i ich czasach: drugiej połowie lat 70. Opowieść pełna anegdot, relacji uczestników zdarzeń i wywiadów, opowiada historię niebotycznego sukcesu i szybkiego upadku ostatniej wielkiej kapeli rock'rollowej i momentu w popkulturze, który przyszło jej definiować.
Historia punk rocka, opowiadająca o jego źródłach kulturowych i społecznych, o sprawczej sile Malcolma McLarena, historii Sex Pistols i ich naśladowcach. Sugestywny portret drugiej połowy lat 70. w Wielkiej Brytanii. Opowieść pełna anegdot, relacji uczestników zdarzeń i wywiadów, opowiada historię niebotycznego sukcesu i szybkiego upadku ostatniej wielkiej kapeli rock'n'rollowej i momentu w popkulturze, który przyszło jej definiować.
Książka wskazywana przez krytyków jako najbardziej wiarogodna analiza punk rocka, uaktualniona o relację na temat punkowej spuścizny, zjednoczenia Pistolsów w 1996 roku oraz aktualną dyskografię.
Książka została uhonorowana prestiżową nagrodą im. Ralpha Gleasona dla najlepszej książce o tematyce muzycznej.
Tłumaczka Marta Marciniak jest punkową, wegetarianką i feministką. Pochodzi z Warszawy. Absolwentka magisterskich studiow kulturoznawczych (specjalizacja: USA) Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie jest doktorantką i pracuje jako asystentka na wydziale Transnational Studies na State University of New York at Buffalo w USA. Nadal czuje się związana z warszawskim środowiskiem punkowym, a jej zainteresowania badawcze, w tym praca doktorska, dotyczą historii punk rocka przede wszystkim w Polsce i w USA. Kiedyś chciałaby grać na bębnach w kapeli punkowej.
Wydawnictwo: Axis Mundi
Data wydania: 2018-03-20
Kategoria: Literatura faktu, reportaż
ISBN:
Liczba stron: 700
Tłumaczenie: Marta Marciniak
W latach 60. XX wieku muzyka pop gwałtownie przyspieszyła i wkrótce przekroczyła barierę dźwięku. Stało się to w roku 1966. Mieszanina popu, pop...
Przeczytane:2021-07-21, Ocena: 3, Przeczytałem,
Z punkiem nigdy nie było po drodze. W sensie muzycznym, były to zawsze dźwięki za proste, tworzone w myśl zasady “wybierasz akord, brzdąkasz sobie i masz muzykę”. Później drażnił mnie pop punk spod znaku Green Day. Teraz (na tzw. stare lata) sięgam do źródeł.
Bałem się że, autor skupi się na taniej sensacji o opisze efekciarską, kontrowersyjną stronę punk rocka pomijając całą społeczno-polityczną otoczkę. Istniała również szansa, że będzie to kolejny leksykon zespołów ze szczątkową biografią i dyskografią.
Moje obawy były bezpodstawne. Jon Savage naprawdę się postarał. Pokazuje punk jako zjawisko, ruch społeczny, emancypację, prowokację, styl życia modę i wreszcie muzykę. Przy okazji otrzymujemy krótka lekcję hisorii Zjednoczonego Królestwa i nastrojów społecznych jej mieszkańców oraz listę angielskich subkultur, w tym Teddy Boysów, Modsów, czy Soul Boysów.
Smutna ta historia punka wg. autora. Można odnieść wrażenie, że jego geneza miała czysto materialistyczne pobudki (promocja biznesów McLarena). Jak ma się walka z wielkimi nastawionymi na zysk wytwórniami płytowym, a szerzej walka z drapieżnym kapitalizmem do konfliktu o pieniądze między Sex Pistols i ich managerem?
Miałem wrażenie, że czytam czasami historię zagubionych chłopców, których ktoś po castingu zamknął w jednym pomieszczeniu, dał instrumenty i kazał grać. Gdzie w tym wszystkim duch niezależności, głos pokolenia?
Ciekawości tej historii nie zabija miejscami nierówny styl (zachwiany balans pomiędzy popkulturowymi dywagacjami, a muzycznym dziennikarstwem), bardzo subiektywne spojrzenie autora i przesadne politykowanie czy mocne skupienie się na historii Sex Pistols.
To bardzo subiektywna historia punk rocka.