Wygraj książkę "Perfumy. Uwarunkowania kulturowo-społeczne"
Zapach jest elementem doświadczenia prawie wszystkich ludzi. Proces uspołecznienia, któremu człowiek podlega jest również procesem socjalizacji zapachowej. Coraz więcej badań naukowych przemawia za faktem, że zapachy wpływają na ludzkie myślenie i zachowanie. Wiele jest też przykładów ukazujących jak ważnym nośnikiem społecznych informacji jest zapach. Można śmiało powiedzieć, że woń wpisana jest we współczesne zjawiska społeczne, jak i, co oczywiste, w życie poszczególnych jednostek.
Mimo, że współczesna socjologia jest w coraz większym stopniu dyscypliną wielowymiarową, niewiele jest w niej badań nad zmysłowymi aspektami życia społecznego. Lukę tę stara się wypełnić książka Beaty Hoffmann Perfumy. Uwarunkowania kulturowo-społeczne. Składają się na nią dwie podstawowe części: pierwsza poświęcona jest zapachowi i jego społecznym aspektom, druga - perfumom.
W części pierwszej omówione zostały takie zagadnienia jak: fizjologia zmysłów człowieka, wpływ woni na zachowania ludzi, funkcjonowanie zapachu w przestrzeni społecznej, indywidualne i społeczne funkcje zapachu, a także miejsce doznań zmysłowych w nauce i kulturze.
Część druga książki poświęcona jest perfumom. Ukazuję ich obecność w różnych obszarach życia kulturowo-społecznego, a w szczególności w muzyce, literaturze, historii i mitologii, sztukach plastycznych, przestrzeni miejskiej, polityce, religii i sztuce kulinarnej. Przyjmując perspektywę historyczną, autorka dokonuje analizy wzornictwa flakonów perfumeryjnych i nazw perfum. Omawia też komponowanie pachnideł, jak i jego silne powiązanie z kulturowo-ekonomicznymi procesami. Przestawia wybrane aspekty promocji pachnideł, regulacji prawnej, analizę wonnych kompozycji w kontekście kultury indywidualizmu, jak i prezentuje perfumeryjne upodobania w różnych krajach świata. Najobszerniejszą część, poświęconą społeczno-kulturowej historii pachnideł poświęca autorka przedstawieniu i uzasadnieniu historycznych przemian konwencji zapachowych, zachodzących pod wpływem zmian w kulturze i społeczeństwach różnych epok, ale i różnych szerokości geograficznych. Część ta nie tylko ukazuje kierunki owych przemian, ale też przedstawia ich społeczno- obyczajowo-kulturowe tło.
Sensoryczne aspekty życia codziennego i codziennych praktyk, obecność pachnideł w otaczającym nas świecie jednoznacznie wskazują, że historia rozwoju sztuki perfumeryjnej jest swoistą historią tradycji i obyczajów człowieka, a rola pachnideł wykracza poza walory doceniane jedynie zmysłem powonienia. Książkę rozpoczynają rozważania nad rolą zmysłu powonienia w życiu człowieka, a kończą spostrzeżenia dotyczące znaczenia pachnideł w życiu jednostek, grup społecznych i w kulturze. Tym samym uświadamiają, że niewielki szklany flakon wypełniony płynem to nie tylko buteleczka perfum, ale też ważny element kultury. Warto dowiedzieć się więcej o perfumach jako zjawisku kulturowo-społecznym. Warto sięgnąć po publikację Perfumy. Uwarunkowania kulturowo-społeczne, która ukazała się nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls i wziąć udział w konkursie, który jej właśnie jest poświęcony.
Udział w konkursie:
Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy odpowiedzieć na jedno proste pytanie. Warto również dodać Perfumy. Uwarunkowania kulturowo-społeczne do swojej wirtualnej biblioteczki - na przykład jako książkę, którą chce się przeczytać. Na zgłoszenia czekamy do 21 stycznia 2015 - trzeba więc się pospieszyć.
Najbardziej aktualne informacje o konkursach książkowych znajdziecie w naszym profilu na Facebooku!
Laureatami konkursu zostali: Ewelina Rybicka, Wieliczka Luiza Migdał, Lublin Iwona Łopatka, Czeladź Gratulujemy! Nagrody wyślemy mailem.