Recenzja książki: Zabawy i ćwiczenia na cały rok

Recenzuje: Justyna Gul

Rozwój przez zabawę

 

Dziecko niepełnosprawne ma wszelkie prawa do tego, by być szczęśliwym i radosnym, by – na miarę swoich możliwości – rozwijać się intelektualnie i fizycznie. Zbyt często zapominamy o potrzebach dzieci specjalnej troski, zbyt często są one ignorowane. Na szczęście od kilku lat sytuacja ta się zmienia wraz z pojawieniem się wyedukowanej kadry, zdolnej wspomóc dziecko w rozwoju oraz wraz ze wzrostem świadomości społeczeństwa. Pociągnęło to za sobą wydanie stosownych rozporządzeń, regulujących chociażby kwestię wczesnego wspomagania rozwoju.

 

Wczesne wspomaganie ma na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, które powinno mieć stworzone takie warunki, by w jak największym stopniu można było pomóc mu usprawnić bądź skompensować zaburzone funkcje.

 

Na rynku coraz częściej możemy znaleźć publikacje poświecone różnym formom pomocy dzieciom niepełnosprawnym czy zagrożonym niepełnosprawnością, a spory w tym udział ma oficyna IMPULS. Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych autorstwa Anny Franczyk i Katarzyny Krajewskiej to właśnie jedna z takich propozycji, adresowanych nie tylko do nauczycieli zajmujących się wczesnym wspomaganiem rozwoju, oligofrenopedagogów czy terapeutów, ale także do rodziców i wszystkich zainteresowanych tematem.

 

Zawarte w zbiorze propozycje zabaw mogą być wykorzystane nie tylko do pracy indywidualnej, ale także i grupowej, zaś ich usystematyzowanie i zróżnicowanie stopnia trudności oraz obszarów wspomagania pozwala na konstruowanie własnych planów pracy z dzieckiem na bazie niniejszej książki. Opisane przez autorki zabawy są możliwe do wprowadzenia przy dzieciach z porażeniem mózgowym, zaburzeniami w zakresie motoryki (małej i dużej), z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz umiarkowanym, przy dzieciach z zaburzeniami emocjonalnymi, ale także w przypadku zajęć w grupach integracyjnych czy nawet z dziećmi z tzw. normą. Będziemy zatem wraz z dziećmi porównywać, porządkować, składać, wyodrębniać, dobierać, wyszukiwać, wykonywać ćwiczenia rozwijające zmysł smaku i węchu, a także oddawać się wielu innym zabawom, łączącym cechy rozrywki, ale także nauki i usprawniania poszczególnych funkcji.

 

Zaproponowany przez autorki zestaw zabaw i gier umożliwia pracę nauczycieli i terapeutów w czterech obszarach. Są to ćwiczenia i zabawy mające na celu rozwijanie i usprawnienie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia i zabawy obejmujące percepcję i pamięć słuchową, a także koordynację słuchowo-ruchową, rozwijające mowę i myślenie. W zbiorze znajdziemy również propozycje, mające na celu ćwiczenie orientacji zmysłowej, przestrzennej oraz sprawności ruchowej. Warto nadmienić, że ćwiczenia w każdym z obszarów zostały podzielone również na etapy rozwojowe.

 

Do książki zostały ponadto załączone propozycje sytuacji edukacyjnych, oparte na proponowanych zabawach i ćwiczeniach, w postaci scenariuszy zajęć dydaktyczno-terapeutycznych oraz stanowiąca część składową jednego z nich gra dydaktyczna Podróże małe i duże do wykorzystania również w scenariuszach własnego autorstwa.

 

Wszystko to sprawia, że Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych Anny Franczyk i Katarzyny Krajewskiej to książka, która powinna stać się niezbędnikiem każdego pedagoga czy terapeuty, a także inspiracją dla pedagogów wczesnoszkolnych czy osób prowadzących wczesne wspomaganie. To również wspaniała propozycja dla kreatywnych rodziców, którzy chcą uczestniczyć w rozwoju umiejętności poznawczych swojego dziecka.  

Kup książkę Zabawy i ćwiczenia na cały rok

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Zabawy i ćwiczenia na cały rok
Książka
Zabawy i ćwiczenia na cały rok
Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska
Inne książki autora
Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej)
Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska0
Okładka ksiązki - Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej)

[...] mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi [...] – zachęcał Janusz Korczak. Proces uczenia się małego dziecka, w tym również...

Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej)
Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska 0
Okładka ksiązki - Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej)

[...] mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi [...] – zachęcał Janusz Korczak. Proces uczenia się małego dziecka, w tym również...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Zmiana klimatu
Karina Kozikowska-Ulmanen
Zmiana klimatu
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy