Kocie oko

Ocena: 5.13 (8 g³osów)
Inne wydania:

Z okazji swej retrospektywnej wystawy malarka Elaine Risley przyje¿d¿a po latach nieobecno¶ci do Toronto, gdzie oddaje siê wspomnieniom. Dokonuje rozrachunku z ca³± swoj± przesz³o¶ci±, przede wszystkim wracaj±c my¶lami do lat szkolnych, do swej przyja¼ni z rówie¶nicami, która okazuje siê najbardziej dramatycznym do¶wiadczeniem w jej ¿yciu. Margaret Atwood, laureatka nagrody Bookera w roku 2000, z przejmuj±c± wnikliwo¶ci± odmalowuje okrucieñstwo ¶wiata dzieci i jego rujnuj±cy wp³yw na psychikê ofiar.

Informacje dodatkowe o Kocie oko:

Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Data wydania: b.d
Kategoria:
ISBN: 9788372980212
Liczba stron: 409

wiêcej

Kup ksi±¿kê Kocie oko

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z ksi±¿ki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej ksi±¿ki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz tak¿e

Kocie oko - opinie o ksi±¿ce

Avatar u¿ytkownika - monweg
monweg
Przeczytane:2018-07-08,

Margaret Atwood – kanadyjska pisarka, poetka i krytyczka literacka. Autorka ponad czterdziestu powie¶ci, zbiorów wierszy oraz esejów. Jej ksi±¿ki opublikowano w 35 krajach. Napisa³a m.in.: Opowie¶æ podrêcznej, Serce umiera ostatnie, Kocie oko nominowane w 1898 roku do Nagrody Bookera oraz Grace i Grace nagrodzon± kanadyjsk± Giller Prize i w³osk± Premio Mondello. Za ¦lepego zabójcê otrzyma³a w 2000 roku Nagrodê Bookera. Atwood wymieniana jest w¶ród najpowa¿niejszych kandydatów do literackiej Nagrody Nobla.
Niepokoj±ca, g³êboka i wnikliwa opowie¶æ o krzywdzie i szukaniu to¿samo¶ci – córki, kochanki, artystki i kobiety.
Na pewno zdarzaj± siê wam takie ksi±¿ki, do których z ca³± pewno¶ci± bêdziecie wracaæ. Ja te¿ mam takie. I na tej pó³ce znajduje siê ju¿ jedna z powie¶ci Margaret Atwood. Teraz do³±czy do niej Kocie oko, bo to ksi±¿ka wyj±tkowa. Ksi±¿ka, która wci±ga czytelnika bez reszty. Ksi±¿ka, która sk³ania do my¶lenia, nie pozwala o sobie zapomnieæ i posiada ogromny wachlarz emocji.


Bohaterk± i narratorka Kociego oka jest Elaine Risley, malarka w ¶rednim wieku. Po wielu latach nieobecno¶ci Elaine wróci³a w³a¶nie do Toronto, swojego rodzinnego miasta, gdzie ma siê odbyæ wystawa jej prac. Powrót do miasta swojego dzieciñstwa budzi w kobiecie od dawna zapomniane, a mo¿e raczej skrzêtnie ukrywane wspomnienia. Wraz z Elaine prze¿ywamy powrót do lat jej dzieciñstwa i m³odo¶ci. I jak to czêsto bywa bilans tych reminiscencji wypada na korzy¶æ tych, o których chcia³aby (powinna) zapomnieæ. Ale ona pod¶wiadomie w jaki¶ niezrozumia³y sposób pielêgnowa³a te wspomnienia, które niew±tpliwie zdeterminowa³y tera¼niejszo¶æ i mia³y ogromny wp³yw na ukszta³towanie siê jej jako doros³ego cz³owieka i artystki.


Wczesne dzieciñstwo bez sta³ego miejsca zamieszkania, wojenna i powojenna poniewierka; romans z wyk³adowc±; zam±¿pój¶cie i rozwód; ¶mieræ brata i rodziców oraz to co odcisnê³o chyba najwiêksze piêtno na dziecku i skutkowa³o na pó¼niejsze lata Elaine – „przyjació³ki” wieku dzieciêcego, a zw³aszcza jedna z nich, Kordelia – jej drêczycielka.


Kocie oko to nie jest ³atwa lektura. Po tych wszystkich ksi±¿kach, gdzie akcja gna na ³eb na szyjê, proza Atwood przynosi czytelnikowi wytchnienie, bo Kocie okonapisane jest leniwie i tak te¿ siê je czyta, niespiesznie prawie sennie. Dziêki licznym retrospekcjom nigdy tak naprawdê nie wiemy, w którym momencie ¿ycia bêdziemy uczestniczyæ na nastêpnej stronie czy w kolejnym rozdziale. Opowie¶æ Atwood tworzy pewnego rodzaju patchwork, z którego zszyte jest ¿ycie g³ównej bohaterki.


To moja druga ksi±¿ka Margaret Atwood i muszê przyznaæ racjê tym, którzy mog± zarzucaæ pisarce feminizm. Mnóstwo w jej powie¶ciach kobiecych bohaterek, którym po¶wiêci³a sporo czasu tworz±c ich sylwetki. Mêskie postaci równie¿ wystêpuj±, ale s± potraktowani trochê po macoszemu – oni s±, z regu³y gdzie¶ obok, bo byæ musz±. Ma siê wra¿enie, ¿e s± tylko towarzystwem albo t³em. A skoro ja to zauwa¿y³am, a jestem kobiet±, to zastanawiam siê, jak odbieraj± prozê Atwood mê¿czy¼ni.


Kocie oko to kawa³ bardzo dobrej literatury i po raz drugi przekonujê siê do niebywa³ego talentu kanadyjskiej pisarki. Niedowiarkom proponujê zmierzenie siê z t± ksi±¿k±. Jestem pewna, ¿e wiêkszo¶æ z was stwierdzi podobnie jak ja, ¿e to wyj±tkowa powie¶æ, nostalgiczna i przejmuj±ca, a nade wszystko robi±ca ogromne wra¿enie. Powie¶æ, która mimo bardzo spokojnego przebiegu wstrz±sa i nie daje o sobie zapomnieæ. S±dzê jednak, ¿e Kocie oko zostanie lepiej odebrane przez czytelników dojrza³ych. Dla mnie to by³a literacka uczta. Zdecydowanie polecam.
Ostrze¿enie – czcionka-zabójca!

Link do opinii

"Nienawi¶æ jest czysta, szorstka, jednotorowa, niezmienna. Co innego mi³o¶æ."

Piêkna powie¶æ, zatapiamy siê w niej na wiele godzin, bez po¶piechu i rozwa¿nie. Mocno prawdziwa i przekonuj±ca, wnikliwa i wyrazista. Z zaanga¿owaniem ¶ledzimy fabu³ê, odnajdujemy elementy to¿same z naszymi ¿yciowymi prze¿yciami. Autorce uda³o siê otworzyæ okno na moj± przesz³o¶æ, ale te¿ w sugestywny sposób nak³oniæ do spojrzenia w przysz³o¶æ. Lubiê ksi±¿ki, które we frapuj±cy sposób kr±¿± gdzie¶ w pobli¿u mnie, przys³uchujê siê opowie¶ci g³ównej bohaterki, jej podró¿y przez ¿ycie, jednocze¶nie nak³adam na to w³asne fragmenty pamiêci, zbiory emocji i niewymuszone podsumowania. Wyj±tkowo ciekawa, ambitna i nastrojowa wycieczka intelektualna, mam wra¿enie, ¿e im kto¶ starszy tym lepiej siê w niej rozsmakuje.

Wybornie uchwycona kwintesencja ¿ycia, towarzysz±cych mu rozterek i wahañ, kompozycji dobrych i z³ych decyzji, przecierania szlaku w poszukiwaniu to¿samo¶ci. Z jednej strony odrywanie siê od tego, co nas ukszta³towa³o w dzieciñstwie, nada³o charakteru w okresie dojrzewania, napêdza³o we wczesnej doros³o¶ci, a z drugiej wzmo¿one pragnienie powrotu do tego, co by³o naszym ¶wiadectwem, bezpowrotnie minê³o, do zapisanego we wspomnieniach jestestwa. Wy¶mienity przekrój ¿ycia ze ¶wiadomo¶ci± ró¿norodnego kolorytu, s³odkich i gorzkich smaków, cichych i g³o¶nych d¼wiêków. Melodia, obraz i barwa doczesno¶ci, artystyczny aspekt codzienno¶ci, forma samorealizacji, baga¿ przeró¿nych relacji, gdzie jedno s³owo czy gest, pozostawiaj± po sobie skazê lub zaletê, zapamiêtane zostaj± na zawsze.

Z uwag± pod±¿amy za wspomnieniami kluczowej postaci, na chwilê tylko odrywaj±c siê, aby zerkn±æ do wspó³czesno¶ci. Historia jednej osoby, a jak wiele w niej zazêbiaj±cych siê warstw, szans, nadziei i wizji, ról do odegrania, klisz do opowiedzenia. Mocno, niepokoj±co, dosadnie, lecz za chwilê subtelnie, miêkko i z wyczuciem. Elaine Risley, znana i ceniona malarka, której prace i postawa budz± kontrowersje, przyje¿d¿a do rodzinnego Toronto, kulturalnej stolicy Kanady. W galerii przygotowywana jest retrospektywa jej dzie³. Kobieta na ka¿dym kroku napotyka ¶lady przesz³o¶ci, otwiera furtkê do ogrodu dawnych szczê¶liwych chwil, ale te¿ przyjmuje drêcz±ce i bolesne odbicia odleg³ych czasów.

bookendorfina.pl

Link do opinii

Mêskie przyja¼nie maj± w sobie co¶, czego trochê facetom zazdroszczê. W razie jakiegokolwiek nieporozumienia nie ma obra¿ania siê, obojêtno¶ci i chowania urazy przez niewiadom± ilo¶æ czasu. Faceci s± pro¶ci (w najlepszym znaczeniu tego s³owa!) – dadz± sobie po razie i na tym temat siê koñczy. Z kobietami jest inaczej. Kobieta rozpamiêtuje krzywdê, potrafi – pod mask± niezwyk³ej troski – dopiec do ¿ywego. I pewnie niektórym nara¿ê siê tym stwierdzeniem, ale ja naprawdê uwa¿am, ¿e przyja¼ñ miêdzy facetami, ewentualnie kobiet± i mê¿czyzn± jest ³atwiejsza ni¿ uk³ad czysto kobiecy, a wyj±tki (które znam) potwierdzaj± regu³ê. Nie wiem, czy mo¿na kogokolwiek winiæ za taki stan rzeczy. Mo¿na jednak t³umaczyæ ró¿ne nasze zachowania przez pryzmat do¶wiadczeñ z dzieciñstwa. Takiej retrospekcji dokonuje Margaret Atwood w ksi±¿ce Kocie oko.

Elaine Risley jest malark±. W zwi±zku z wystaw± swoich obrazów pojawia siê w Toronto – mie¶cie, w którym dorasta³a. Ewidentnie nie potrafi odnale¼æ siê w nowej sytuacji, a wyjazd s³u¿bowy zamienia siê w sentymentaln± podró¿, podczas której kobieta wspomina swoje niegdysiejsze ¿ycie w najwiêkszym kanadyjskim mie¶cie, po¶wiêcaj±c znakomit± wiêkszo¶æ uwagi swojemu dzieciñstwu. Z jej wspomnieñ dowiadujemy siê, jak ¿ycie wiecznie podró¿uj±cej z rodzicami dziewczynki, maj±cej za kompana do zabaw jedynie starszego brata, zmienia siê, gdy wreszcie wszyscy na sta³e osiedlaj± siê w Toronto. To wtedy siedmio- czy mo¿e o¶mioletnia Elaine wkracza w ¶wiat sukienek, dziewczêcych zabaw i przyja¼ni. Wszystko za spraw± swoich nowych przyjació³ek – Grace, Carol i Cordelii. Ciesz±ca siê dotychczas spor± wolno¶ci± dziewczynka uczy siê zasad panuj±cych w grupie, staj±c siê ofiar± bezwzglêdnego okrucieñstwa, szczególnie ze strony Cordelii. „Ma³e dziewczynki s± ma³e i milutkie tylko dla doros³ych. Dla siebie takie nie s±. S± takie jak w rzeczywisto¶ci”. Te s³owa nabieraj± wiêkszego znaczenia, ni¿ mo¿e nam siê wydawaæ.

Czytaj±c tê ksi±¿kê, odkry³am w sobie pok³ady pogardy i agresji, o jakich nie mia³am pojêcia. Nigdy nie pomy¶la³abym, ¿e mogê czuæ tak ogromn± nienawi¶æ do dziecka niewiele starszego od mojego syna. Za ka¿dym razem, gdy Cordelia pojawia³a siê „na scenie”, mia³am ochotê prze³o¿yæ j± przez kolano. Naprawdê. W pewnym momencie odkry³am, ¿e ca³kowicie wesz³am w rolê Elaine i przejê³am jej emocje – wszechogarniaj±cy strach, a zarazem niczym niewyt³umaczaln± chêæ przypodobania siê oprawczyni. Ja, ponad trzydziestoletnia baba, naprawdê odczuwa³am strach przed dzieckiem!

Potem przyszed³ czas na bunt. D³ugo stawa³am w opozycji do wizji ¶wiata Atwood. ¦wiata, w którym jedni zadaj± ból drugim od najm³odszych lat, nie zdaj±c sobie sprawy, jak bardzo wp³ynie to na ich doros³e ¿ycie. ¦wiata, w którym chêæ przynale¿no¶ci i „bycia w krêgu” jest silniejsza ni¿ rozs±dek i duma. Bo co mo¿e o tym wiedzieæ o¶mio-, dziesiêcio-, a nawet dwunastoletnia dziewczynka? „Musisz bardziej siê staraæ” mówi Cordelia. Te same s³owa padaj± z ust nauczycielki. Bije po oczach fakt, ¿e to kobiety robi± sobie nawzajem takie straszne rzeczy. Elaine lepiej czuje siê przy lekko przem±drza³ym starszym bracie ni¿ przy swoich rówie¶niczkach, bo pod ich wp³ywem znika pewno¶æ siebie, narasta strach i brak samoakceptacji. A jak mo¿na wyrosn±æ na dobrego cz³owieka, kiedy wszyscy wokó³ mówi±, ¿e jeste¶ z³a?

Atwood mocno zagra³a na moich emocjach. Tre¶ci±, w której nie zawar³a w³a¶ciwie ¿adnej sensacji, wywo³a³a we mnie tyle napiêcia, w¶ciek³o¶ci i wspó³czucia, ¿e do dzisiaj zastanawiam siê, jakim cudem by³o to mo¿liwe. Tutaj nie ma nag³ych zwrotów akcji (mo¿e poza ¶mierci± Stephena), suspensów, historii na miarê powie¶ci sensacyjnej. Ten jêzyk jest stonowany, mo¿e nawet nieco neurotyczny, codzienno¶æ wygl±da zwyczajnie, tempo jest nie¶pieszne. A jednak uderza. Mocno i prosto w twarz.

Jaka mo¿e staæ siê kobieta po wielu latach prób zdobycia akceptacji? Przychodz± mi do g³owy dwie opcje – mo¿e ¿yæ z brzemieniem ci±g³ego udowadniania wszystkim, ¿e jest czego¶ warta albo zbuntowaæ siê przeciwko temu wszystkiemu i staæ siê ca³kowit± outsiderk±. Któr± wersjê wybierze doros³a Elaine? Przekonacie siê, gdy siêgniecie po Kocie oko. Czy warto? Je¶li wci±¿ szukacie odpowiedzi na to pytanie – proszê, przeczytajcie tê recenzjê jeszcze raz.

Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - wkp
wkp
Przeczytane:2018-07-08,

PRZESZ£O¦Æ NIGDY NIE ¦PI

Margaret Atwood to zdecydowanie jedna z najlepszych ¿yj±cych pisarek. Wymienianie jej jako silnej kandydatki do literackiej nagrody nobla mówi ju¿ samo za siebie. Nic wiêc dziwnego, ¿e ka¿da jej ksi±¿ka budzi du¿e zainteresowanie tak¿e na naszym rynku. „Kocie oko”, które trafi³o w³a¶nie na ksiêgarskie pó³ki, nie nale¿y co prawda do nowo¶ci, bo pierwotnie ukaza³o siê dok³adnie 30 lat temu, w 1988 roku, ale nic to nie zmienia. Mamy tu bowiem do czynienia z kolejn± absolutnie znakomit± powie¶ci±, która usatysfakcjonuje wszystkich czytelników spragnionych ambitnej i poruszaj±cej tak umys³, jak serce literatury.

O czym opowiada „Kocie oko”? Na pewno o czym¶ zgo³a odmiennym, ni¿ horror o tym samym (przynajmniej w oryginale, bo jego polski przek³ad brzmia³ „Oko kota”) tytule. Malarka w ¶rednim wieku, Elaine Risley, po latach zjawia siê w Toronto, gdzie ma siê odbyæ wystawa jej prac. Powrót do miejsc z przesz³o¶ci i ¶wiata, który porzuci³a staje siê jednocze¶nie powrotem do wspomnieñ z czasów m³odo¶ci. Czasów dalekich od idea³u. Czasów, kiedy kocha³a i nienawidzi³a. Kiedy przyja¼ñ i prze¶ladowanie splata³y siê w nierozerwalnym tañcu, a ona sama nie potrafi³a wyj¶æ z roli ofiary. Ale czy kiedykolwiek uda³o jej siê j± ostatecznie porzuciæ? Dzieciñstwo i m³odo¶æ odcisnê³y na Elaine piêtno, które wci±¿ jest widoczne, powrót do Toronto jest szans± na ostateczne rozliczenie z tym co by³o, ale czy cokolwiek mo¿na jeszcze zmieniæ?

Ca³o¶æ recenzji na moim blogu: http://ksiazkarniablog.blogspot.com/2018/04/kocie-oko-margaret-atwood.html

Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - Faustyna
Faustyna
Przeczytane:2019-10-18, Ocena: 5, Przeczyta³am,

Przejmuj±ca opowie¶æ o ¿yciu dziewczynki, która wychowana z bratem nie wiedzia³a jak to jest byæ dziewczynk± i zrobi³aby wiele aby siê tego dowiedzieæ w zamian za akceptacjê kole¿anek zap³aci³a bardzo wysok± cenê. Wydarzenia z dzieciñstwa nosi³a w sobie przez ca³e ¿ycie.

Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - katibe
katibe
Przeczytane:2019-01-16, Ocena: 6, Przeczyta³am,
Avatar u¿ytkownika - Muminka789
Muminka789
Przeczytane:2006-10-05, Ocena: 5, Przeczyta³am,
Inne ksi±¿ki autora
Serce umiera ostatnie
Margaret Atwood0
Ok³adka ksi±zki - Serce umiera ostatnie

Polska premiera najnowszej powie¶ci jednej z najwiêkszych pisarek ¶wiata. Stan i Chrmaine s± ma³¿eñstwem, które stara siê utrzymaæ na powierzchni w czasach...

Kobieta do zjedzenia
Margaret Atwood0
Ok³adka ksi±zki - Kobieta do zjedzenia

Kolejna ksi±¿ka bodaj¿e najbardziej znanej na ¶wiecie wspó³czesnej pisarki kanadyjskiej. Bohaterkami tej powie¶ci s± dziewczêta, które pragn± ¿yæ pe³niej...

Zobacz wszystkie ksi±¿ki tego autora
Recenzje miesi±ca
Alfabet polifoniczny
Tomasz Jastrun
Alfabet polifoniczny
Cienie dawnych grzechów
Mieczys³aw Gorzka ; Micha³ ¦mielak
Cienie dawnych grzechów
Nasze ¶wiaty
Claudia Moonever
Nasze ¶wiaty
Megamonstrum
David Walliams
Megamonstrum
Gra o serce
Katarzyna Bia³kowska
Gra o serce
Morderstwo z malink± na deser
Monika B. Janowska
Morderstwo z malink± na deser
Sekrety domu Bille
Agnieszka Janiszewska
Sekrety domu Bille
Poka¿ wszystkie recenzje
Reklamy