Fascynujący świat angielskiej socjety, nieograniczone bogactwo, piękne suknie, wystawne bale, drogie samochody, majątki ziemskie i… nuda. Powszechna nuda, która w połączeniu ze sztywnymi konwenansami sprawia, że świat brytyjskich wyższych sfer może się stać śmiertelnie niebezpieczną pułapką.
Młoda arystokratka, wdowa i matka, lady Eleanor Hardinge zwana Norą, ucieka po śmierci męża z Indii i usiłuje osiąść w Londynie. W spadku po ojcu zostały jej kopalnie diamentów, którymi Nora w imieniu małego synka zawiaduje. Wydawałoby się, że kobieta jest bogata i niezależna. Tymczasem system prawny Zjednoczonego Królestwa preferuje męskich członków rodzin, co sprawia, że na drodze pięknej wdowy staje nie tylko wrogo do niej nastawiony brat zmarłego męża, ale także wiele osób, które z przyjemnością umilą sobie czas obserwowaniem upadku młodej kobiety.
Ścigana przez upiorną rodzinę swego małżonka, Nora podejmuje decyzję o szybkim i korzystnym zamążpójściu. Tymczasem okazuje się, że potencjalni utytułowani kandydaci pozostawiają wiele do życzenia zarówno w kwestii moralności, jak i zasobności portfeli. Na potknięcie się Nory liczy także spore grono znudzonych bezczynnością londyńskich matron. A i świętej pamięci lord Hardinge nie był takim ideałem, jak twierdzi jego matka.
Co zrobi sprytna i zaradna Nora? Czy uda jej się pokonać wrogie otoczenie i ocali siebie oraz synka? Czy podoła przeciwnościom i pokaże światu, że będzie żyła według własnych reguł?
W tym porywającym debiucie powieściowym Monika Godlewska zawarła wszystko, co powinno się znaleźć w dobrej historii. Mamy tu miłość, skrywane tajemnice, wielkie zagrożenie i bezpardonową walkę o życie na tle nieopisanego przepychu i wielkiej polityki. W świecie, gdzie szampan leje się strumieniami, diamenty zdobią damskie suknie, a szczera przyjaźń jest zjawiskiem niezwykle rzadkim, pojawia się temat sprawiedliwości społecznej. Próba uwolnienia Irlandii spod zwierzchnictwa Anglii, Indie Brytyjskie, różnice klasowe i zwykła ludzka podłość rysują mozaikę, na tle której wyraźnie kształtuje się desperacka próba Nory zapewnienia sobie niezależności. Czy bogata kobieta zdana jest na łaskę i niełaskę męża w takim samym stopniu jak hinduska służąca? Czy wolno jej śmiać się i wyrażać swoje zdanie nawet wtedy, gdy różni się ono od zdania jej małżonka? Gdzie – wreszcie – przebiega granica pomiędzy hipokryzją a powściągliwością w głoszeniu poglądów?
Monika Godlewska doskonale ukazuje społeczeństwo jednej z najbogatszych społeczności świata, bez litości obnażając jego wady. Przyozdobione kolorowymi jedwabiami, klejnotami i dbające o obyczaje damy z angielskiej arystokracji w niczym nie ustępują w okrucieństwie swoim mężom. Przetrwanie w tym świecie wymaga niezwykłej odwagi.
Literatura brytyjska końca XIX i początku XX wieku wielokrotnie sięgała po tematy związane zarówno z pozycją kobiet, jak i odnoszące się krytycznie do zjawisk wynikających z podziału społeczeństwa Zjednoczonego Królestwa. W tym znaczeniu powieść Moniki Godlewskiej najbliższa jest prozie Johna Galsworthy’ego, noblisty, z jego krytyką wad arystokracji i mieszczaństwa. Jednak niezależnie od odwołań literackich, Dama Kier to także doskonała powieść o poszukiwaniu miłości i szczęścia, o prawie do wolności i próbie ucieczki od dusznego świata wyższych sfer.
Szczerze polecam.
Londyn, początek XX wieku. Lady Eleanor, od niedawna hrabina Moubray, powraca na salony u boku nowego męża. Będzie musiała zmierzyć się z nieprzychylnością...
Londyn, początek XX wieku. Młoda arystokratka Eleanor Hardinge zyskuje na salonach miano skandalistki i musi zmierzyć się z towarzyskim wykluczeniem przez...