Wielkie dzie³o jest zawsze skandalem, wyrw± w historii. Stoi za tym skandal talentu, a wiêc pewnej dyspozycji, któr± nazywamy geniuszem, choæ w istocie nie potrafimy powiedzieæ, czym ona jest. Najwiêkszym wyzwaniem dla historyka literatury jest arcydzie³o, poniewa¿ nie wiadomo, jak wyja¶niæ jego historyczn± konieczno¶æ, której nic nie zapowiada. Sk±d siê wzi±³ Kochanowski? Niewyt³umaczalny eksces, bo przecie¿ w polszczy¼nie nie by³o wówczas nic podobnego do tego, co znajdujemy w "Trenach" czy w "Psa³terzu"... To jest w³a¶nie s
Wielkie dzie³o jest zawsze skandalem, wyrw± w historii. Stoi za tym skandal talentu, a wiêc pewnej dyspozycji, któr± nazywamy geniuszem, choæ w istocie nie potrafimy powiedzieæ, czym ona jest. Najwiêkszym wyzwaniem dla historyka literatury jest arcydzie³o, poniewa¿ nie wiadomo, jak wyja¶niæ jego historyczn± konieczno¶æ, której nic nie zapowiada. Sk±d siê wzi±³ Kochanowski? Niewyt³umaczalny eksces, bo przecie¿ w polszczy¼nie nie by³o wówczas nic podobnego do tego, co znajdujemy w "Trenach" czy w "Psa³terzu"... To jest w³a¶nie s